جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزادگان معصوم دلیجان

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ فروردین ۱۳۹۴

بنابر گفته اهالی چهارتن از امامزادگان بنام های سیدعلی(علیه السلام)، سید ابوالقاسم(علیه السلام)، سیده مریم (علیها السلام) و سیده کاتبه (علیها السلام) از فرزندان امام موسی کاظم(علیه السلام) بوده و برادران و خواهران امام رضا(علیه السلام) هستند.
آنان به همراه تعدادی از دوستداران و همراهانشان در این بقعه مدفون می باشند و مزار یکی از آن بزرگواران بنام سیدولی الله در چند قدمی درب ورودی شرقی قرار دارد.
زیارتنامه داخل حرم امامزادگان سیدعلی و سیدابوالقاسم را برادران امام رضا(علیه السلام) و امامزادگان سیده مریم و سیده کاتبه را خواهران امام رضا(علیه السلام) ذکرنموده است. بی شک تعدادی افرادی که با عنایت امامزادگان شفا گرفته و یا حاجت روا شده اند بی شمار است.
به نام زیارتگاه حضرت معصومه مشهور گردیده است.
اغلب زائرین بعداز ظهرهای پنج شنبه وجمعه برای پا بوسی آن آستانه مبارکه مراجعه می‌نموده‌اند که بعضا عده‌ای از آنها شب را در آن مکان مقدس بیتوته می نموده و برخی از آن ارادتمندان نیز پای پیاده به پابوسی آن بزرگواران مشرف می شده اند.

آستانه امامزادگان معصوم (علیهم السلام) در شهرستان دلیجان (کیلومتر ۵ جاده دلیجان- قم، حاشیه رودخانه اناربار(قمرود) در کنار سد ۱۵ خرداد) واقع شده است.
بنای ساختمان بقعه بر اثر زلزله سال ۱۳۵۸ شمسی آسیب دیده و بعداً بنای جدید جایگزین بنای قبلی گردیده است. این بنا شامل حرم، گنبد، رواق، سالن اجتماعات، حسینیه، پارکینگ و فضای سبز می باشد گنبد آن آجری بوده و از داخل آینه کاری شده و دارای چهار نورگیر است. فضای حرم هشت ضلعی بوده و طاقنما دارد ضریحی مطلای تاجدار قلمزنی شده دارد و سوره انسان به خط ثلث و اشعاری به خط نستعلیق بر آن نقش گردیده است.
چاهی نیز جهت تامین آب آشامیدنی زائرین در محوطه قرار داشته و درمحوطه زیارتگاه درختان قطور توت وجود داشت که ازقناتی معروف به قنات معصومه (علیها السلام) آبیاری می شده است. درب ورودی زیارتگاه از سمت جنوب غربی بوده و جاده باریکی دلیجان را به این زیارتگاه متصل می نموده است.امکانات بقعه آشپزخانه ، حمام و سرویسهای بهداشتی زنانه و مردانه و زائر سرا ساخته شده است. در مدخل ورودی این مکان شریف بلواری به طول یک کیلومتر ازمحل اتصال جاده آسفالته دلیجان به قم تا محل بقعه احداث گردیده و در ورودی بلوار دروازه قرآنی به سبک بسیار زیبا ساخته شده است که در بدو ورود نظرهر بیننده ای را به خود جلب می نماید و درقسمت شمال شرقی و غربی این مکان فضای سبز و همچنین در انتهای بلوار که مشرف به حریم بقعه است پارکینگ وسیعی جهت توقف وسائط نقلیه زائرین احداث گردیده است و از آنجائی که این مکان متبرکه در کنار سد پانزده خرداد واقع شده از آب و هوای بسیار مناسب و مطلوبی برخوردار است و چشم انداز جالب و بسیار زیبائی دارد که این مکان را به مکانی سیاحتی و زیارتی تبدیل نموده است.

آدرس :استان مرکزی- شهرستان دلیجان- بخش مرکزی- شهر دلیجان، حاشیه سد پانزده خرداد

2 امامزادگان معصوم  دلیجان

310 امامزادگان معصوم  دلیجان

410 امامزادگان معصوم  دلیجان

510 امامزادگان معصوم  دلیجان

6 امامزادگان معصوم  دلیجان

منبع : سایت امامزادگان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد