جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده سیدصدرالدین (ع) اردبیل

تاریخ بروزرسانی :
۷ آذر ۱۴۰۰

امامزاده سیدصدرالدین (ع) اردبیل ، از فرزندان امام موسی کاظم (علیه السلام) می باشد که از بغداد روی به ولایت ری نهادند. چون به این شهر رسید از آنجا روی به ولایت اردبیل نهاد و در شهر ساکن شد و در اردبیل درگذشت.حضرت سید صدرالدین (علیه السلام) یکی از امامزادگان مهم و عظیم الشأن شمال ایران در اردبیل است. بنا بر اظهار و نقل تبار شناس نامی جمال الدین احمد بن علی حسینی معروف به ابن عنبه متوفی به سال ۸۲۸ هجری قمری در کتاب (بحر الانساب) حضرت ایشان از فرزندان بلافصل امام موسی کاظم (علیه السلام) است. که با برادران خود «امامزاده صالح» و «امام زاده حمزه(علیه السلام)» به دارالارشاد اردبیل آمده و در آن اقامت گزیده اند.

1101 امامزاده سیدصدرالدین (ع) اردبیل

مرمت و بازسازی

در این شهر حسینی به ترویج معارف قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و نشر احکام الهی پرداخته اند.در برخی از نسخ بحرالانساب از ایشان به عنوان صدرالدین بن عون بن موسی بن جعفر(علیه السلام) و در برخی نسخ دیگر با عنوان صدر الدین بن صالح بن موسی بن جعفر (علیه السلام) یاد شده است. بنابرین یکی از امامزاده های معتبر حال حاضر استان اردبیل محسوب می شود که در نیمه اول قرن سوم هجری به اردبیل تشریف آورده اند . بنا به نظر صاحب «بحرالانساب» که یکی از کتب مهم علم انساب (تبارشناسی) می باشد در دوران های گذشته دارای بارگاه و جلال و شکوه بوده است. اکنون با قرارگرفتن مرقد شریف این بزرگوار در موقعیت خاص شهر اردبیل با همت اداره کل اوقاف وامور خیریه استان اردبیل در حال بازسازی است.

در گذشته این مرقد مطهر دارای گنبد و بارگاه بوده و از اقصی نقاط قفقاز و آذربایجان و گیلان به زیارت آن مشرف می شده اند. مورد توجه همه عالمان وعارفان و قاطبه مردم مسلمان ادوار مختلف بوده و در دوران سلجوقی و سپس سلاطین صفوی احترام خاصی نسبت به بقعه شریف ایشان معمول داشته شده و آباد بوده است.

1111 امامزاده سیدصدرالدین (ع) اردبیل

قدمت بنا

آستان امامزاده سیدصدرالدین در جاده اردبیل ـ مشکین شهر (۳ کیلومتری اردبیل) در وسط اراضی زراعی واقع شده است. قدمت آن به دوره صفوی می رسد و تاریخ ثبت این بنا ۸۱/۱۰/۱۰ با شماره ثبتی ۶۶۸۸ می باشد. این بنا دارای پی سنگی با دیواری آجری با ملات ماسه آهک می باشد. دور تا دور آن کلافی چوبی ایجاد شده گنبد آجری کم ارتفاع قسمت محل مدفن را پوشش داده است. این امامزاده به عنوان زیارتگاه مورد استفاده عموم قرار می گیرد. همچنین در ایام خاص هیأتهایی در آنجا برگزار می شود. مالکیت آن در دست اداره اوقاف می باشد.

در بخش جنوبی امامزاده یک باغ و در شمالش حیاط بزرگ دهقانی است و خادم بقعه در آن زندگی می کند. در ورودی بقعه در سمت شمال آن واقع شده و به راهروی باریکی باز می شود که از شرق به غرب کشیده شده است . دو انتهای راهرو به دو حجره برای بیتوته کردن زائران منتهی می گردد. در وسط این دالان در ضلع جنوبی آن دری است که به مقبره باز می شود درب در وسط اتاقی است که تقریباً ۶×۵ متر ابعاد آن می باشد که گنبدی کم ارتفاع سقف آنرا پوشش داده است.

1121 امامزاده سیدصدرالدین (ع) اردبیل

نحوه دسترسی

آدرس :استان اردبیل ـ شهرستان اردبیل ـ بخش مرکزی ـ شهرستان اردبیل، در کیلومتر ۱۳ جاده ی اردبیل به مشکین شهر در وسط اراضی زراعی

1131 امامزاده سیدصدرالدین (ع) اردبیل

114 امامزاده سیدصدرالدین (ع) اردبیل

115 امامزاده سیدصدرالدین (ع) اردبیل

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • فاطمه حیدری

    بنام خدا سلام بر حجت خدا
    من چند سال زایر حرم امامزاده صدرالدین بودم که شما به زیبایی توصیف فرمودید. شعر می نوشتم در حالیکه قبلا لال بودم و عنایت حضرت بود.
    شعرهای من در جهت حفظ صحرا حیوانات مثل قورباغه بلدرچین…. حفظ احساس
    از زحمات شما و سایت زيبايتان بی نهایت قدردانی می شود

    ۲ خرداد, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • فاطمه

    من گفتم صحرای صدر. زیبایی دارد آنها هم گفتند با بلدوزر جمع می کنم تا زیبا کنم
    آیا مزرعه مه گرفته زیبا نیست
    آدرس امامزاده صدرالدین از اول وسط اراضی بوده نه وسط،برج

    ۲۶ اردیبهشت, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • فاطمه

    من زیبایی صحرا گفتم قیامی هم فورا گفت زیبایی جدول کشی… زیبایی دشت زیر کلنگ است و تبدیل به جدول شهر
    در ایتالیا اثر و صحنه را دست نخورده
    با بلدوزر صحنه شهادت پنهان جمع می کننند صحنه ای که هزار سال خدا نگه داشت

    ۲۶ اردیبهشت, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد