جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده بی بی حیات

تاریخ بروزرسانی :
۲ دی ۱۳۹۳

خلاصه شجرنامه و هجرت ناتمام امامزاده بی بی حیات (س)
نام : فاطمه صغری (س) مشهور به امامزاده بی بی حیات
نام پدر: امام موسی کاظم (ع)
نام مادر : نجمه خاتون
از اولادان و اناثیه امام موسی بن جعفر (ع) با نجمه خاتون:
۱- فاطمه کبری (س) مشهور به حضرت معصومه (س) که در قم مدفون است.
۲- فاطمه صغری (س) مشهور به امامزاده بی بی حیات که مدفون است در کوه شرقی خنامان کرمان و از خواهران بطنی امام رضا (ع) می باشند.

فاطمه صغری (س) در روز جمعه اول ماه رجب سنه ۱۸۴ از هجرت در مدینه منوره قدم به عرصه وجود نهاد و در پانزدهم ماه شعبان سال ۲۰۳ هجری قمری در کوه شرقی خنامان کرمان دار فانی را وداع فرموده و در همان محل (بی بی حیات فعلی) مدفون شد ، که عمر مبارک و زندگانی آن معصومه در این کهنه دهر ۱۹ سال و ۴۵ روز بود.
فاطمه صغری (س) با خواهر صلبی خود صفیه خاتون و کنیزی به نام ریحانه و خانه زادی که اسیر نام داشت از مدینه به علت سخت گیری هایی که مامون عباسی و کارگزارنش نسبت به خاندان نبوت و امامت می کردند به عزم زیارت برادر روانه خراسان شدند ، و از طرفی در آن زمان جمعی از بنی اسد که به حک هارون عباسی آن ها را از زمین کربلا اخراج و به ایران روانه تا اینکه وارد زرند کرمان شده و این مکان را پسندیده و شتر های آن ها مشغول حمل و نقل به اطراف و احشام آن ها در فصل بهار در دانه همین کوه که حال مرقد مطهر فاطمه صغری (س) می باشد کوچ می کردند که فاطمه صغری (س) بعد از ورود به این مکان با جمالان این قوم (بنی اسد) قصد سفر به خراسان را داشت و در انتظار بود که قافله ای از خراسان آمد و از شهادت برادرش امام رضا (ع) با خبر شد ، فاطمه صغری (س) با شنیدن این خبر به بیماری سختی دچار و روح پاکش به عالم بقا روانه شد ؛ بنابراین هجرت آن معصومه (س) ناتمام ماند.

با توجه به تصویب و ابلاغ طرح مرمت آستانه مقدسه بی بی حیات (س) و آغاز بازسازی و مرمت ساختمان حرم مطهر نیاز به کمک های نقدی و غیر نقدی (آجر ، سیمان ، گچ ، آهن آلات و …) شما مردم عزیز و نیکوکار جهت اتمام طرح های نیمه تمام ذیل می باشد:
۱- ساخت گنبد و گلدسته ها
۲- کاشی کاری رواق های صحن اصلی
۳- کف سازی صحن اصلی
۴- راه اندازی سرویس های بهداشتی جدید الاحداث
۵- تکمیل منبع ذخیره آب ۳۵۰ متر مکعبی حرم مطهر
۶- ترمیم و آب بندی پشت بام ها
۷- ساخت زائر سرا جهت اسکان زائرین محترم
۸- آیینه کاری رواقهای حرم
۹- رنگ آمیزی و مرمت تکیه حرم
IMG 00005 345x458 امامزاده بی بی حیات

IMG 00011 391x292 امامزاده بی بی حیات

 

منبع : سایت اطلاع رسانی چترود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • فاطمه جعفری

    سلام،عزاداری برای ائمه هیچ وقت افسردگی نمی‌آورد ،بلکه افسردگی بعضی آدمهای مریض را به حرمت خون شهدای کربلا شفا میدهد .این افکار خراب بعضی آدمهای منافق باعث افسردگی وخرابی حال وروح آدمها میشود

    ۳ آبان, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • بهروز امینی زاده

    بسیارخوب ولی جامع نبست بی بی حیات پتانسیل های بسیار زیادی دارد برای توریستی مذهبی گردشی فصلی مثلا نشان دادن دشت ریواس تپه ماهورها وخودحرم وباافرادمشهور با داشتن قدمتی چندصدساله وروستاهای اطراف واکناف آن که خود یک گردش چنوروزه است

    ۳۰ دی, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
  • سید امجد

    ممنون از اطلاع رسانی امامزاده و روستای بی بی حیات کرمان . روستایی که بوی خوش خاطرات کودکی و عشق و مهر و صفا میدهد.

    لطفا با عکسهای افسرده کننده افراطی مذهبی مثل خون و عزا و عزاداری فضای معنوی روستای بی بی حیات را خراب نکنید و عکسهایی از زیبایی کوهستان و گنبد و چراغ سبز زیبای حرم بگذارید

    لطفا به دست اندرکاران مرمت بی بی حیات متذکر شوید که در بازسازی حرم و محوطه حرم ، اصالت بنا و شکل و طرح حرم را رعایت کنند حتی الامکان از مصالح سنتی و محکم استفاده شود و طرح و فرم معماری را عوض نکنند .

    لطفا روایات تاریخی سفر بی بی صغری خواهر امام رضا به این روستا را بیشتر روایت کنید .
    -لطفا اسامی افرادی که به این روستا خدمت کردند را معرفی نمایید .

    آقای سید احمد و آقای سید زین العابدین و آقای سید عندلیب که والی حرم و روستای بی بی حیات بودند را معرفی نمایید.
    مقبره سید محمد کاظمی و سید احمد عندلیب که برادر بودند ( والی ۵۰ سال پیش بی بی حیات و روحانیون نامدار )در صحن حرم بی بی حیات می باشد . سپاس
    به اداره اوقاف متذکر شوید که اینهمه پولی که مردم معتقد به حرم میریزند چرا صرف بازسازی خود حرم و کاروانسراهای اطرافش نمیشود این پول به کجا میرود ؟ و اداره اوقاف با این پول چه میکند ؟ سپاس از شما خوبان .
    عشق من روستای بی بی حیات

    ۲۰ آذر, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد