جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آرامگاه استاد حبیب یغمایی

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ تیر ۱۴۰۰

آرامگاه استاد حبیب یغمایی در استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، حاشیه جنوب شرقی شهر خور، انتهای خیابان حبیب یغمایی قرار دارد. این بنا با مساحتی حدود ۱۵۰۰ متر مربع شامل مجموعه، آرامگاه استاد حبیب یغمایی، محل ساختمان و کتابخانه است. قدمت این آرامگاه به دوره پهلوی برمی ‌گردد و بعد از انقلاب چندین ‌بار مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. حبیب یغمایی؛ روزنامه ‌نگار، محقق ادبی و شاعر، در سال ۱۲۸۰ به دنیا آمد و در سال ۱۳۶۳ در تهران درگذشت. پیکر او به شهر خور انتقال داده شد و در آرامگاهی که خود احداث کرده بود آرام گرفت. مرحوم استاد یغمایی مدیر مجله یغما از نشریات مهم معاصر بوده و شعر معروف روباه و زاغ که تقریباً همه در کتاب ‌های دبستانی خود خوانده‌ اند، سروده وی است. آرامگاه استاد حبیب یغمایی در سال ۱۳۸۶ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۱۹۸۵۳ در فهرست اثار ملی ایران به ثبت رسید.

آرامگاه حبیب یغمایی آرامگاه استاد حبیب یغمایی

حبیب یغمایی در سال ۱۲۸۰ خورشیدی در شهرک خور، مرکز ناحیهٔ جندق و بیابانک زاده شد. پدرش حاج میرزا اسد الله منتخب ‌السادات خوری بود. از طرف مادر تبار او به یغمای جندقی می ‌رسید. حبیب در سال ۱۲۹۵ عازم دامغان شد تا در مدارس آنجا به تحصیل بپردازد و در آنجا نخست در مدرسهٔ ناظمیه به تحصیل مشغول شد. در سال ۱۳۰۰ حبیب یغمایی از دامغان رهسپار تهران شد. نخست در مدرسهٔ آلیانس به تحصیل پرداخت. سپس در دارالمعلمین مرکزی به ادامهٔ تحصیل در رشتهٔ ادبی مشغول شد. در آنجا از محضر استادان نامی آن روزگار چون ابوالحسن فروغی (رئیس دارالمعلمین) و عباس اقبال بهره برد، و عباس اقبال بود که او را به کار نویسندگی و تحقیقات ادبی رهنمون شد. در همین دوره با مجتبی مینوی که او نیز در دارالمعلمین تحصیل می ‌کرد آشنا شد. مینوی سال ‌ها بعد به اروپا رفت و زمانی که حبیب یغمایی مجلهٔ یغما را به راه انداخت از همان ابتدا به همکاری با مجلهٔ یغما پرداخت و در سالهای نخست در هر شماره مقاله ‌ای علمی از مجتبی مینوی درج شد. پس از پایان تحصیل در دارالمعلمین و مدرسهٔ عالی حقوق، یغمایی ابتدا مدت کوتاهی به‌ عنوان رئیس ادارهٔ آمار به خور رفت، و سپس به استخدام وزارت معارف درآمد و به‌ عنوان رئیس معارف سمنان به آن شهر انتقال یافت. خور بیابانک در آن زمان تابع سمنان بود و حبیب یغمایی اولین مدرسه را در زادگاه خود تأسیس کرد.

آرامگاه حبیب یغمایی2 800x674 آرامگاه استاد حبیب یغمایی

حبیب یغمایی در سال ۱۳۲۷ رئیس فرهنگ کرمان شد و سه ماه در آن سمت بود. در همان سال مجلهٔ یغما را تأسیس کرد. او چند سال هم در مدارس عالی از جمله دانشسرای عالی تدریس کرد و درس ‌هایی چون بدیع، قافیه و صناعات ادبی را سال‌ ها تدریس کرد و رساله‌ ای به منظور تدریس قافیه تألیف کرد که چند بار تجدید چاپ شد. در سال ۱۳۳۱ در زمان وزارت فرهنگ دکتر مهدی آذر، یغمایی رئیس ادارهٔ انطباعات شد. به پیشنهاد او نام اداره به ادارهٔ نگارش تغییر یافت. در هنگام تصدی این مقام با تعدادی از شخصیت‌ های برجستهٔ فرهنگی و ادبی آشنا شد. نیما یوشیج زمانی کارمند ادارهٔ او بود. در سال ۱۳۲۵ زمانی که کنگره نویسندگان ایران به ریاست ملک‌الشعرا بهار برگزار شد، یغمایی عضو اصلی آن بود و چند بار اشعار خود را برای حاضران خواند. در کنگره تحقیقات ایرانی نیز یغمایی در زمرهٔ اعضای ثابت و اصلی این کنگره بود و هر سال سخنرانی داشت. در آخرین مجمع کنگرهٔ تحقیقات ایرانی در شهریور ۱۳۵۶ در دانشگاه کرمان، مقارن با سی‌ اُمین سال انتشار مداوم مجلهٔ یغما، در یکی از جلسات کنگره از مجله و مدیر آن حبیب یغمایی به اتفاق چند تن دیگر تجلیل گردید. در سال ۱۳۵۶ دانشگاه تهران طی مراسمی به چند تن از دانشمندان کشور چون حبیب یغمایی و دکتر رعدی آذرخشی دکترای افتخاری در رشتهٔ ادبیات اعطا کرد. حبیب یغمایی در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۳ در تهران درگذشت. پیکر او به خور و بیابانک منتقل شد و در آرامگاه احداثی وی به خاک سپرده شد. حبیب یغمایی با خاندان معروف ثقفی که از نوادگان مختار ثقفی بوده و در بیاضه ساکن بودند انتساب دارد.

آرامگاه حبیب یغمایی7 770x800 آرامگاه استاد حبیب یغمایی

مجله یغما

بی ‌تردید بزرگ‌ ترین خدمت حبیب یغمایی به زبان فارسی و حوزهٔ پژوهش‌ های ایرانی، چاپ و نشر مرتب مجلهٔ یغما طی سی و یک سال است. یغمایی اولین بار در ۱۳۰۱ امتیاز انتشار مجله را از وزارت معارف دریافت کرد، اما سپس تا چندین سال از انتشار مجلهٔ مستقل منصرف شد. در این مدت او تجربهٔ انتشار مجلات مختلف را به دست آورد. یک دوره سردبیر مجلهٔ نامهٔ فرهنگستان شد و مجلهٔ آموزش و پرورش را سه سال مدیریت کرد. با این تجربیات بود که در اواخر سال ۱۳۲۶ تقاضای امتیاز مجلهٔ یغما را کرد. مجلهٔ یغما در مدت ۳۱ سال جمعاً در ۳۶۶ شماره انتشار یافت. اولین شماره در فروردین ۱۳۲۷ و آخرین شماره در اسفند ۱۳۵۷ منتشر شد. نویسندگان و ادیبان برجسته ‌ای چون مجتبی مینوی، جلال‌ الدین همایی، محیط طباطبایی، دکتر محمد معین، حسین سعادت نوری و باستانی پاریزی نتایج تحقیقات خود را در مجلهٔ یغما منتشر می ‌کردند به ‌طوری ‌که دورهٔ مجلهٔ یغما از مهمترین منابع ادبی ایران در فاصله سالهای ۱۳۲۷ تا ۱۳۵۷ و مجموعه ‌ای از آثار بزرگ‌ ترین محققان معاصر ایران است. مجلهٔ یغما پس از سی و یک سال انتشار منظم و پس از نشر آخرین شماره در اسفند ۱۳۵۷ با اعلام رسمی خود او تعطیل شد.

آرامگاه حبیب یغمایی6 800x369 آرامگاه استاد حبیب یغمایی

اشعار معروف یغمایی

در سال ۱۳۰۹ پس از انتقال به تهران، دبیری چند مدرسه از جمله دارالفنون و عضویت ادارهٔ انطباعات به عهدهٔ او گذارده شد. وزیر معارف وقت یحیی خان اعتماد الدوله قراگوزلو برای تألیف کتاب ‌های درسی، یغمایی را به کار گماشت و بدین سبب برخی اشعار ساده‌ اش از جمله شعر «زاغ و روباه» او در کتب درسی فارسی ابتدایی راه یافت و باعث شهرت او بین دانش ‌آموزان شد. علاوه بر آن شعر نخل او نیز در ادبیات فارسی، به دلیل موضوع و استفاده به جا و متناسب از واژگان محلی جایگاه ویژه‌ای دارد.

آرامگاه حبیب یغمایی8 800x800 آرامگاه استاد حبیب یغمایی

سایر آثار

در سال ۱۳۱۲ همکاری مستمر او با محمد علی فروغی آغاز شد که تا پایان عمر فروغی در ۱۳۲۱ ادامه یافت. در این دوران کلیات سعدی به تصحیح فروغی با همکاری یغمایی انتشار یافت. همزمان یغمایی گرشاسب ‌نامه اسدی طوسی را ویرایش و چاپ کرد و کتابی محققانه به نام سعدی‌ نامه گرد آوری کرد و جزو انتشارات مجلهٔ آموزش و پرورش به چاپ رساند. یغمایی کار در زمینهٔ تصحیح متون را طی دهه ‌های بعد نیز پی گرفت و موفق به تصحیح ترجمهٔ تفسیر طبری در ۷ جلد بین سالهای ۱۳۳۹ تا ۱۳۴۴ شد. آخرین اثر او تصحیح غزلیات سعدی در سال ۱۳۶۱ انتشار یافت.

 

آرامگاه حبیب یغمایی1 آرامگاه استاد حبیب یغمایی

آرامگاه حبیب یغمایی3 آرامگاه استاد حبیب یغمایی

آرامگاه حبیب یغمایی4 800x674 آرامگاه استاد حبیب یغمایی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *