رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ آبان ۱۳۹۸

آبگوشت و ترید

اشتراک گذاری

آبگوشت و ترید، شوربا , دیزی یا پیتی (دیزی فارسی) یکی از خوراک‌های سنتی ایران است. در پختن آبگوشت از گوشت و دنبه گوسفند، گوجه فرنگی (و یا رب گوجه فرنگی) و نخود استفاده می‌شود. خوراکی رقیق که از پختن گوشت و پیاز و سیب زمینی و نخود درست می‌شود که در دو مرحله می‌خورند اول آب آن را با تکه‌های نان مخلوط نموده، می‌خورند (تلیت). بقیه مواد را می‌توان با گوشت‌کوب کاملاً کوبیده یا نکوبیده با نان، پیاز و چاشنی مانند ترشی و سبزی خوردن میل می‌کنند(گوشت کوبیده). در صورت پخته شدن در ظروف سنگی آن را دیزی سنگی می‌نامند. برخی افراد از طریق ترید کردن، نان‌های خشک را به مصرف مفید می‌رسانند.
«خوراک نامه» نادرمیرزا اگرچه نخستین کتاب آشپزی به زبان فارسی نیست، اما یکی از کامل‌ترین و اولین‌هاست. یکی از جالب‌ترین نکات دربارهٔ کتاب نادرمیرزا فهرست مفصلی است که او از آبگوشت جمع‌آوری کرده و در کتابش آورده‌است. این فهرست آنقدر کامل است که می‌توان عنوان این بخش را «آبگوشت نامه» هم گذاشت. در این کتاب آمده‌است: «اکنون سخن از آبگوشت بیاید که نان خورش بزرگ ایرانی‌ها است و این خورش که با نیروترین خوردنی است، تازی و پارسی همیشه به کار بردندی، چه پختن این بس آسان و زودتر به دست آید. خوراک پهلو و روستایی همه ایران‌زمین اگر گوشت بیابند همین است و بس. مگر آنکه به هر جای گونه‌ای پزند و در آن افزارها به کار برند. یک‌یک برشماریم تا دانسته آید. گفته می‌شود «آبگوشت بهترین خورش‌هاست و به جهان کس نیست که آن نپسندد و آن به‌گونه‌ها پزند، مگر آنکه بیشتر ساده بود.» «در بروجرد آبگوشت را نخودآب گویند و به برخی شهرها، یخنی نامند. نخودآب بروجرد به همه ایران‌زمین نامدار است و به شهرهای دیگر چون آنجا نتوانند پخت و خوراک همه مردم شهر و روستا همان نخودآب است که بهترین خورش‌های جهان است. هر که خورده باشد داند که من راست گفته‌ام و به خوانی که آن آبگوشت بود کسی را به خورش‌های دیگر آرزو نیاید و این مزه و خوردنی در گوشت آنجا خدای آفریده که در گوشت گوسپندان دیگر جای نیست.»

آبگوشت و ترید

موارد لازم : برای ۵ نفر
گردن متوسط
یک عدد حدود ۸۰۰گرم
پیاز متوسط
۲ عدد
نخود و لوبیای سفید
حدود یک لیوان
زردچوبه و ادویه گرام ماسالا
کمی
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل به میزان لازم
سیب زمینی کوچک ۴ الی ۵ عدد
جعفری و گشنیز خرد شده کمی
پیاز کوچک رنده شده یک عدد
طرز تهیه :
نخود و لوبیا را ازیک روز قبل خیس کنید و آب آنرا عوض کنید . گوشت را شسته و همراه با پیاز و نخود و لوبیا و کمی زردچوبه بپزید . وقتی پخت ادویه و سیب زمینی را اضافه کنید . وقتی سیب زمینی پخت رب گوجه را اضافه کنید و نمک و تندی غذا را بچشید . آب آبگوشت باید حدود ۵ الی ۶ لیوان باشد تا بتوان از آن هم ترید تهیه کرد .پس از اتمام مراحل پخت استخوان ها را جدا و گوشت و حبوبات و سیب زمینی را بکوبید . و با پیاز رنده شده و جعفری و گشنیز خرد شده مخلوط کنید و کمی آب لیموترش تازه رویش بریزید و نمک آنرا بچشید . آب آبگوشت را در ظرف کشیده و رویش کمی دارچین و جعفری و گشنیز بپاشید و سر میز ببرید . از نان لواش خشک یا نرم میتونین برای ترید استفاده کنین . گوشت کوبیده را میتوانید با پیاز رنده شده مخلوط کرده و داخل ظرف یا دیس کشیده سرو کنید .
نکات مربوط به تهیه آبگوشت و ترید
گوسفند یا ماهیچه یا سردست با استخوان باشد .

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *