جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آبشار سیبیه خانی خلخال

تاریخ بروزرسانی :
۲ خرداد ۱۴۰۲

آبشار سیبیه خانی خلخال ، آبشاری ست با طول ۱۸۰ متر، لقب طولانی ترین آبشار «چشمه آبشار» ایران را به خود اختصاص داده است. بدلیل عدم پیگیری مسئولان به ثبت نرسیده است. این آبشار در بخش شاهرود خلخال استان اردبیل با ارتفاع ۳۳۲۲ متر از سطح دریا، بلندترین نقطه شهرستان خلخال بشمار می‌رود. در دامنه‌های این رشته کوه چشمه سارهای فراوانی وجود دارد که تأمین‌کننده آب جریان‌هایی چون میانرودان، گلبند رود، رودخانه زال و… می‌باشند.
مهم‌ترین چشمه این ناحیه که آبدهی قابل توجهی دارد، چشمه سبیه خانی است. این چشمه که در بالا قرار گرفته و آب بسیار سردی را حتی در گرم ترین روزهای تابستان دارد و خواص اعجاب انگیزی دارد، بلافاصله پس از خروج، آبشار بسیار زیبا و با دورنمای جالب و دیدنی و سفید رنگ تشکیل می‌دهد.سیبیه در زبان تاتی یعنی سفید و خانی هم به معنی چشمه است یعنی چشمه سفید و همان اغ بلاغ ترکی است.

IMG 20210429 003416 773 آبشار سیبیه خانی خلخال

پوشش گیاهی منطقه

وجود گونه‌های متنوع گیاهی درختی و علفی، خصوصا دارو های گیاهی مانند قارچ های طبیعی خوراکی، گلپر و . . . در پیرامون این آبشار زیبایی آن را دو چندان می‌نماید. آب این چشمه، منشاء تشکیل یکی از سر شاخه‌های اصلی رودخانه زال می‌باشد که از طریق این رود به رودخانه قزل اوزن تخلیه می‌شود. این چشمه و آبشار در محدوده منطقه حفاظت شده آق داغ که مهم‌ترین زیستگاه حیات وحش در استان اردبیل است، قرار دارد.

IMG 20210429 003426 033 آبشار سیبیه خانی خلخال

همه ساله ایرانگردان،کوهنوردان و علاقه مندان به طبیعت، بخصوص در فصل بهار، این منطقه بکر و دست نخورده را مقصد خود قرار می دهند. لازم بذکر است که اخیرا تورهای گردشگری نیز، در این منطقه تورهایی را برگزار میکنند و همین علت، باعث رونق صنعت توریسم در روستا گردیده است.

بهترین فصل برای دیدن شگفتی های منطقه، شنیدن صدای کبکان و بلبلان و صدای روح بخش آب، فصل بهار، بویژه ماه های اردیبهشت و خرداد می باشد.

IMG 20210429 003245 576 آبشار سیبیه خانی خلخال

نحوه دسترسی به آبشار سیبیه خانی

با ماشین: از تهران حدود ۵۳۶ کیلومتر از تهران و با ماشین شخصی با گذر از شهرهای کرج، قزوین، زنجان و در مسیر اردبیل به شهر خلخال می‌روید. از آنجا می‌توانید با ورود به بخش شاهرود و با گذر از شهر کلور،دهستان شال،روستاهای دیز قشلاق و کرین به روستای گردشگری لرد برسید. با پیگیری تابلوهای راهنما و مردم محلی به این آبشار زیبا برسید.
از استان گیلان: می توان با گذر از شهرک تاریخی ماسوله،روستاهای ماجولان،جلال آباد،طهارم دشت،دهستان شال.روستاهای دیز قشلاق،کرین به روستای گردشگری لرد رسید. با پیگیری تابلو های راهنما به آبشار سیبیه خانی برسید.

از خلخال:با گذر از خوجین،طولش،بفراجرد و روستای میانرودان به روستای گردشگری لرد برسید.بخشی از این مسیر خاکی است که این میتواند برای سرنشینان خودروهای سواری خوشایند نباشد.

IMG 20210429 003157 196 آبشار سیبیه خانی خلخال

IMG 20210429 003150 835 آبشار سیبیه خانی خلخال

IMG 20210429 003209 670 آبشار سیبیه خانی خلخال

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 10 میانگین: 4.6]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد