رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آبشار رونج تربت جام

تاریخ بروزرسانی :
۵ تیر ۱۴۰۰

آبشار رونج تربت جام یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه می باشد . روستای رونج روستایی در شهرستان تربت جام استان خراسان رضوی است. از مناطق دیدنی این روستا آبشار رونج و باغهای سرسبز حاشیه رود و همچنین طبیعت بسیار زیبا و آب و هوای کوهستانی آن است که در بهار و تابستان پذیرای گردشگران است. در این منطقه چندین چشمه و چنار کهنسال نیز وجود دارد که بر جذابیت آن می افزاید.روستای رونج Revenj از زیباترین روستاهای خراسان رضوی در تربت جام است که با آبشار و طبیعت کوهستانی همواره گردشگران زیادی را بخود جلب می کند.

-رونج-تربت-جام4 آبشار رونج تربت جام

در ابتدای ورود از کوه به روستا آب جاری حاصل از آب شدن برف کوههای منطقه و همچنین چشمه سارهای کوه های رونج دو آبشار نسبتا متوسط و زیبا را ایجاد کرده است که به همراه آب و هوای معتدل و خنک، درختان سربلند و باغات سرسبز و جوی آب روان اطراف آن، منطقه بسیار زیبایی را خلق کرده است که هر سال پذیرای بسیاری از میهمانهایی است که به این روستا می آیند. علاوه بر آن در نزدیکی آبشار رونچ بقایایی از چند آسیاب آبی هنوز باقی است که در قدیم الایام مردم از انرژی آب برای آرد کردن گندم و محصولات مشابه آن استفاده می کرده اند. برای رسیدن به این منطقه باید از از وسط روستا مستقیم بالا رفت و سپس از مسیر رودخانه و یا باغات اطراف به این منطقه رسید. بخش زیادی از این مسیر را بویژه تا انتهای روستا و باغهای انتهای روستا را می توان با ماشین طی کرد.

-رونج-تربت-جام آبشار رونج تربت جام

کوههای خراسان دنباله ارتفاعات البرز به سمت مشرق است که به صورت قوس های موازی و در جهت شمال غربی به سوی جنوب شرقی تا ارتفاعات هندوکش افغانستان امتداد می یابد. در میان این رشته کوه های موازی، دره ها و دشت های وسیعی وجود دارد که گاه پهنای آن به حدود ۲۰۰ کیلومتر می رسد. امتداد این رشته کوه ها در برخی نواحی با برخورد به دره یا جلگه گسسته می شود. یک رشته کوه کوچک در مثلث بین تربت جام، تربت حیدریه و فریمان واقع شده که قله رونج با ارتفاع ۲۵۸۶ متر از قله های این رشته کوه است. از سایر قله های آن می توان به قله بردو با ۲۹۴۰ متر و قله بزد با حدود ۲۸۵۰ متر اشاره کرد. تعدادی از روستاهای خوش آب و هوا و دیدنی منطقه تربت جام از جمله قلعه شیر، ابدال آباد، رونج و بزد در حاشیه قله رونج قرار دارند.

علیرغم واقع شدن در منطقه خشک و کویری تربت جام، روستای رونج به دلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی از آب و هوای بسیار خوبی بویژه در فصول بهار و تابستان برخوردار است. ولی در عوض در زمستان هوای این منطقه سرد است. باغات میوه بسیار سرسبز و زیبا بسیاری از مردم تربت جام و روستاهای اطراف را برای استفاده از طبیعت زیبا و همچنین کوهنوردی به این روستا می کشاند. در باغهای رونج اکثر میوه ها و محصولات کشاورزی منطقه یافت می شود که میتوان به آلبالو، گیلاس، زردآلو، هلو، گلابی، انگور، سیب، به، انار و … اشاره کرد. همچنین درختان گردو و بادام در این منطقه به وفور وجود دارند. در چند سال اخیر کاشت زعفران در زمینهای اطراف روستا نیز بسیار گسترده شده است. حصاری از تپه ها و کوه اطراف روستا را پوشانده که در یکی از این تپه ها و در داخل سنگلاخ های تپه، پناهگاههایی به شکل غار از چند صد سال قبل کنده شده که به راحتی می توان به داخل آن وارد شد.

-رونج-تربت-جام1 آبشار رونج تربت جام

گویا چاههایی نیز در زیر این غار ها وجود دارد که هنوز به طور دقیق مورد بررسی و کاوش قرار نگرفته اند. در امتداد جاده و قبل از وارد شدن به روستا، تقریبا در بالای کوه یک دکل مخابراتی بزرگ و مرتفع و همچنین یک دکل کوچکتر برای پوشش شبکه سوم سیما ساخته و نصب شده است. برای رسیدن به این منطقه با ماشین باید چند کیلومتری در جاده خاکی رانندگی کرد. در حاشیه و اطراف روستای رونج چند درخت چنار کهن چند صد ساله و به گفته اهالی با قدمت بیش از دو هزار ساله وجود دارد که به نوبه خود دیدنی است. یکی از این چنارهای تنومند و قطور در داخل روستا، در حاشیه رودخانه و نزدیک قنات (کاریز) روستا است که البته چند سال قبل به طور اتفاقی! یا به عمد آتش گرفت و بخش قابل توجهی از آن در آتش سوخت. چنار قدیمی و بزرگ دیگری نیز در ابتدای ورود به روستا در کنار قبرستان روستا قرار دارد. از دیگر چنارهای بزرگ، قدیمی و معروف روستا چناری است که در بیرون از روستا و در دامنه پایین کوه قرار دارد. در زیر این درخت تنومند و کهن سال چشمه آبی جاری است و برکه ای نیز درست شده است. مالکان باغها و زمینهای اطراف معمولا ساعاتی از شبانه روز و بویژه شبها راه خروج آب از این برکه را می بندند تا آب زیاد شود و سپس از طریق یک جوی کوچک از آب آن برای آبیاری مزارع و باغهای خود استفاده می کنند. برای دسترسی به این درخت و استراحت در سایه آن باید قبل از وارد شدن به روستا و در پیچ آخر به طور مستقیم وارد جاده خاکی مقابل شده و حدود یک کیلومتری جلو بروید. این چنار چنان بلند و افراشته است که از دور دست دیده می‌ شود.

-رونج-تربت-جام2-800x600 آبشار رونج تربت جام

نحوه دسترسی به آبشار رونج

رونج در ۲۳ کیلومتری جاده تربت جام به مشهد و در دامنه کوههای رونج-بزد واقع شده ‌است.

-رونج-تربت-جام3 آبشار رونج تربت جام

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *