رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ دی ۱۳۹۸

کوه قیه ماکو، بزرگترین کلاهک سنگی جهان

لینک این مطلب کپی شد!

کلاهک سنگی قیه ماکو با شیب منفی ۴۰ درجه در بافت قدیم شهر ماکو واقع است و با ۲۰۰ متر ارتفاع، ۲۵ متر شعاع خمیدگی و ۲۵۰ متر طول پس از کلاهک های سنگی برزیل و فرانسه سومین کلاهک خمیده سنگی جهان به شمار می رود. کلاهک سنگی شهرستان ماکو به همت شهرداری این شهر مجهز به زیباترین و بهترین تجهیزات نور افشانی شده است. گردشگران با مشاهده این صحنه شوق بیشتری برای دیدار و گردش در این شهر پیدا می کنند. کلاهک سنگی ماکو یکی از کم نظیرترین مناطق مستعد برای رشته صخره نوردی است.

-سنگی-ماکو-800x531 کوه قیه ماکو، بزرگترین کلاهک سنگی جهان

این مکان تاریخی سکونتگاه اولیه مردم ماکو بوده و از قدمتی طولانی برخوردار است. اولین بار فقط کوهنوردان ماکویی موفق به فتح آن شدند. شهر ماکو بهشت زیبایی های تاریخی و تمدن اصیل ایرانی است؛ این شهر علاوه بر آن که از نظر ساختار فیزیکی و ژئوپلیتیکی شهر جالب توجهی است، دارای آثار متعدد باستانی و تاریخی نیز است.

-کلاهک-سنگی-دنیا کوه قیه ماکو، بزرگترین کلاهک سنگی جهان
این شهر در طول وسعت پیدا کرده زیرا در جنوب و شمال آن دو رشته کوه به نام “قیه” و “سبد” قرار دارد و شهر را چون حصاری در بر گرفته‌اند. دیواره‌های سنگی، خانه‌های کاه گلی، برجک‌هایی بر فراز سنگ‌ها و قلعه‌ها که دیگر فقط چوب و خشت و سنگی از آن باقی است می‌تواند شما را از نزدیک با زندگی قدیم ماکویی‌ها آشنا کند.

-قیه کوه قیه ماکو، بزرگترین کلاهک سنگی جهان
شهر ماکو اولین شهری است که گردشگران اروپایی بعد از ورود به ایران وارد آن می‌شوند و در شمال آذربایجان غربی واقع است، لذا این مساله این اهمیت را تقویت می‌کند که میزبانی این شهر از توریست‌ها باید منحصر به فرد و به یادماندنی باشد و آن هم جز با تقویت جبهه میراث فرهنگی تحقق نخواهد یافت.

فیلم کوه قیه ماکو

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *