رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ شهریور ۱۳۹۸

کوفته ریزه نخودچی

اشتراک گذاری

کوفته ریزه نخودچی یک غذای سنتی و قدیمی از شهر هنر و تاریخ ایران اصفهان است.غذاهای سنتی در فرهنگ ما ایرانی ها جایگاه ویژه ای داره و اگه از انواع پلو و خورشتی که علاوه بر سنتی بودنشون در بین همه شهرها شناخته شده است صرف نظر کنیم، بعضی از این غذاها خاص یک شهر و یک فرهنگ است و ممکن است برای شهر ها و فرهنگ های دیگه غذای جدیدی به حساب بیاد.قیمه ریزه نخودچی در گویش اصفهانی به قیمه زه نخودچی و گاهاً قرمزه نخودچی معروف است. یکی از غذاهایی است که از ترکیب گوشت و آرد نخودچی درست می شه، اما بر خلاف کوفته نخودچی که برای تهیه اون از مقدار قابل توجهی گوشت استفاده می شه، نسبت آرد نخودچی و گوشت در قیمه ریزه نسبتاً برابر است و به همین خاطر در مقایسه با کوفته بافت نرمتری داره.نصف جهان در آشپزی ایرانی یدی طولانی داشته و غذاهای خوشمزه را در تاریخ خود داشته و دارد.
در طبقه بندی تغذیه ای، آرد نخودچی جزو حبوبات محسوب و از نخود تازه یا نخودچی بدون پوست و بی نمک تهیه می شود. بیشترین مصرف این آرد در صنعت شیرینی پزی و تفاوت عمده آن با سایر آردها از نظر مواد مغذی، نوع و اندازه نشاسته است. در ترکیب نشاسته آرد غلات، مقدار آمیلوز و آمیلوپکتین، در سطح یکسانی است درحالی که در آرد تهیه شده از حبوبات، میزان آمیلوز نسبت به آمیلوپکتین بیشتر است و نشاسته موجود در آن وقتی با آب حل می شود، حالتی ژله ای پیدا می کند.
رزش غذایی یک سوم لیوان آرد نخودچی، معادل یک واحد نان و غلات یا یک واحد گوشت (البته از نوع بسیار کم چرب) است و مصرف آن در صورتی که بو داده و شور نباشد، به افرادی که در جویدن حبوبات مشکل دارند، توصیه می شود. در این موارد آرد نخودچی جایگزین مناسبی برای حبوبات است و فرد می تواند با مصرف آن مواد مغذی مورد نیازش را دریافت کند. البته مقادیر مصرف، با توجه به نیازهای فردی و میزان انرژی دریافتی برای هر نفر متفاوت است.

کوفته ریزه نخودچی

مواد لازم:
۵۰۰ گرم گوشت چرخ کرده گوساله
۲۵۰ گرم آرد نخودچی
۱ عدد متوسط پیاز
۱ پیمانه آب ولرم
۲ قاشق غذاخوری پیاز داغ طلایی
۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
۱ قاشق غذاخوری نعنا خشک
۱ قاشق مرباخوری زردچوبه
به میزان لازم نمک وفلفل
طرز تهیه:
۱.ابتدا پیاز داغ را به همراه رب گوجه ونمک وفلفل ونصف پیمانه آب روی حرارت قرار داده تا جوش بیاید ، مخلوط کرده تا رب کامل باز شود. حرارت را کم کرده به مدت ۱۰ دقیقه تا کمی غلیظ شود.
۲.گوشت را داخل دستگاه غذا ساز بریزید تا کامل له شود . پیاز رنده شده (رنده ریز) را به همراه نمک وفلفل وزردچوبه را اضافه کرده ورز داده سپس آرد نخودچی را اضافه کرده و بقیه آب را کم کم به آن اضافه کرده کاملاً ورز داده تا خمیر یکدستی درست شود.
۳. نعنا خشک پودر شده را اضافه کرده با مواد مخلوط نمایید . سپس دست را خیس کرده وبه اندازه توپهای اندازه گردو برداشته کامل گرد کرده و در سس آماده شده انداخته واجازه می دهیم کاملاً پخته وجا افتاده شود . این مرحله حدود یک ساعت زمان خواهد برد.
۴.دقت کنید که در آخر این خوراک باید کمی آب داشته باشد تا زمان سرو زیر کفته ریزه ها ریخته شود.
منابع:پارسینه-بیتوته

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *