رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۱ شهریور ۱۴۰۰

پناهگاه حیات وحش میاندشت

لینک این مطلب کپی شد!

پناهگاه حیات وحش میاندشت یکی از قدیمی‌ترین مناطق حفاظت شده استان خراسان شمالی به شمار می‌رود که از سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت قرار داشته است. پناهگاه حیات وحش میاندشت با مساحتی حدود ۸۴۴۳۵ هکتار در حدود ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان جاجرم قرار دارد. تاکنون ۱۲۰ گونه گیاهی از جمله بابونه سفید، خارشتر کاکوتی، اشنیان، اسپند، گل جالیزی، درختچه‌های گز و طاق، شور، زنبق و درمنه شناخته شده است.

پناهگاه حیات وحش میاندشت در شرق شهرستان جاجرم و در جنوب شهر سنخواست بین ۳۷/۵۶ درجه عرض جغرافیایی و ۲۵/۵۶ درجه طول جغرافیایی واقع است. پناهگاه حیات وحش میاندشت دارای زمستانهای خشک و سرد و تابستانهای گرم و خشک است. حداقل دما در زمستان ۱۰ – و در تابستان ۳۵ + درجه سانتی ‌گراد می ‌باشد. میانگین بارندگی در این منطقه ۲۵۰ میلیمتر بوده و برف زمستان این منطقه را سفید پوش می کند.

-حیات-وحش-میاندشت پناهگاه حیات وحش میاندشت

پوشش گیاهی

این منطقه یکی از غنی ‌ترین مناطق استپی کشور از نظر تنوع و شمار گونه‌های جانوری است . اگرچه در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار می ‌گیرد ولی وجود رودخانه فصلی کال شور در منطقه باعث شده تا چندان با مشکل کم‌ آبی روبرو نباشد. پوشش گیاهی منطقه بیشتر از گیاهان هالوفیت نظیر گز و خار شتر و ریش بز و تاغ و ‌گون است.

-حیات-وحش-میاندشت4-800x533 پناهگاه حیات وحش میاندشت

گونه های جانوری

روباه معمولی، خرگوش، آنقوت، هوبره، گوسفند وحشی، گرگ، گراز، طرلان، سارگپه پابلند، عقاب شاهی، دلیجه، انواع موش دوپا، سیاه‌گوش، گربه دشتی، گربه پالاس. پلنگ، کفتار راه‌راه، شغال، تشی، زرده ‌بر و خارپشت برانت از دیگر جانوران شاخص یا دارای جمعیت مناسب این منطقه می ‌باشند.

سیمای عمومی پناهگاه حیات وحش میاندشت در جنوب از یک سری کوههای تپه ماهوری خشک با دره‌ های خشک و بی آب . در شمال از یک دشت وسیع مملو از گیاهان شورپسند که کال شور جاجرم نوار شمالی آن را تشکیل می دهد آکنده شده است. شرق و غرب منطقه نیز از دشتهای نسبتا وسیع با یک سلسله تپه ماهور تشکیل شده است. بلندترین نقطه پناهگاه حیات وحش میاندشت قله خواجه در جنوب شرقی منطقه با ارتفاع حدود ۱۲۵۰ متر و پست‌ترین نقطه آن حواشی کال شور جاجرم با ارتفاع حدود ۹۵۰ متر در شمال غربی منطقه واقع شده که در حقیقت زهکش منطقه نیز محسوب میشود.

-حیات-وحش-میاندشت-1-800x533 پناهگاه حیات وحش میاندشت

عوامل تهدید منطقه

مهمترین تهدید برای محیط زیست این منطقه، مانند تمام زیستگاه‌ های مرتعی دیگر ایران، چرای بیش از حد ظرفیت توسط دام‌ های اهلی است . که تعداد آنها گاه تا ۵۰ هزار رأس هم می‌رسید ولی در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای کاهش آن صورت گرفته است. همچنین دشتی و هموار بودن منطقه باعث آسیب‌ پذیری آن در برابر شکارچیان شده و تعداد غزالها را از ۳۵۰۰ رأس در دهه پنجاه به حدود ۳۰۰ رأس در اواخر دهه ۸۰ کاهش داده‌است. جاده‌ها نیز عامل کشته شدن بیش از چهل درصد یوزهای کشته شده در ایران هستند.

-حیات-وحش-میاندشت2 پناهگاه حیات وحش میاندشت

یوز پلنگ میاندشت

میاندشت اکنون تنها زیستگاه دشتی و عادی یوزپلنگ آسیایی است. با توجه به اینکه از دهه ۱۳۶۰ هیچ گزارش مستندی از مشاهده یوز در این منطقه به ‌دست نیامده بود و همچنین بدلیل کاهش بسیار شدید جمعیت آهوهای منطقه چنین تصور می ‌شد که این حیوان در این منطقه منقرض شده باشد. اما از سال ۱۳۸۲ چندین بار از یوزهای بالغ و توله در این منطقه تصویربرداری شده و گزارش‌ های مستندی از مشاهده آن در دست است. همچنین تحقیقات انجمن یوزپلنگ ایرانی نشان می‌ دهد که نسل یوزپلنگ در این منطقه هیچگاه منقرض نشده بود. در دو دههٔ اخیر حداقل ۴ یوز در این منطقه کشته شده‌اند.

مرکز تحقیقات یوزپلنگ آسیایی در شرایط نیمه‌ طبیعی از سال ۱۳۸۸ در این منطقه فعالیت خود را آغاز کرده ‌است. در این مرکز یک یوز جوان به نام کوشکی (متولد ۱۳۸۵ یا ۱۳۸۶) در یک محوطه فنس‌ کشی ۱۲ هکتاری نگهداری شده و غذای اصلی آن با خرگوش‌ های زنده ‌گرفته از طبیعت تأمین می‌شود.

-حیات-وحش-میاندشت5 پناهگاه حیات وحش میاندشت

نحوه دسترسی

این منطقه از طریق راه آسفالته جاجرم به ایستگاه راه آهن جاجرم و همچنین راه آسفالته دشت جوین به جاجرم و راه شوسه جاجرم به سنخواست قابل دسترسی می ‌باشد.

-حیات-وحش-میاندشت1-800x533 پناهگاه حیات وحش میاندشت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *