رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ اسفند ۱۳۹۸

پناهگاه حیات وحش خارکو

لینک این مطلب کپی شد!

این منطقه از سال ۱۳۴۶ تحت حفاظت قرار گرفت ودر سال۱۳۵۴ به پناهگاه حیات وحش تبدیل شد. این پناهگاه شامل دو جزیره خارک و خارکو به مساحت ۲۳۹۸ هکتار و به فاصله ۴کیلومتر از یکدیگر در شمال خلیج فارس و استان بوشهر قرار دارد.دارای سواحل صخره ای، شنی و مرجانی بسیار زیبایی است از گونه های مهم جانوری منطقه می توان به آهو، خرگوش، کلاغ هندی، فلامینگو، کاکایی، حواصیل و لاک پشت سبز اشاره کرد.

 پناهگاه حیات وحش خارکو

آهو مهمترین پستاندار وارداتی به جزیره است. این منطقه زیستگاه مناسبی برای جوجه آوری پرستوهای دریایی تیره و پشت دودی محسوب می شود. پرندگان مهاجری از قبیل اگرت بزرگ، باکلان و فلامینگوی بزرگ نیز به صورت فصلی در جزیره به وفور مشاهده می شود. تاسیسات و فعالیت های گسترده نفتی در جزیره خارک اثرات منفی بر محیط زیست طبیعی داشته است.

پناهگاه حیات وحش خارکو بین N2918 تا N2921 عرض شمالی و E5523 تا E5519 طول شرقی و در ۵۷ کیلومتری شمال غرب شهر بوشهر در استان بوشهر واقع شده است. مساحت آن در حدود ۳۱۲ هکتار می باشد.

-2 پناهگاه حیات وحش خارکو

پوشش گیاهی: پوشش های غلفی یکساله و مرتعی از خانواده گرامینه ها و یونجه های یکساله می باشد.

پرندگانی : باکلان ,‌پرستوهای دریایی ,‌کاکایی ها و‌ حواصیلها .

خزندگان : لاک پشت دریایی.

مشکلات و معضلات مهم منطقه

– توسعه بیش از حد و همه جانبه تأسیسات نفت و گاز و پتروشیمی ، جاده کشی و خاکبرداری که منجر به تخریب شدید زیستگاه آهوان گردیده است .
– افزایش بی رویه جمعیت کلاغ هندی در سطح جزیره
– بیماری پوستی شایع شده در جمعیت آهوان ( سال ۸۲ الی ۸ ) منجر به تلفات قابل توجه گردیده است .

1 پناهگاه حیات وحش خارکو

سایر ویژگیهای طبیعی

جزیره خارک به همراه جزیره خارکو به دلیل ارزشهای فوق العاده اکولوژیکی که دارای یک یاز از احتماعات منحصر به فرد مرجانهای و زیستمندان دریایی ، محل تخمگذاری هزاران قطعه پرندگان آبزی و کنار آبزی می باشد.

آدرس : بوشهر – خارک – جزیره خارکو

-3 پناهگاه حیات وحش خارکو

منبع : بیابانهای ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *