جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پل کابلی شهدای لالی

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۹

پل کابلی شهدای لالی از جمله زیبایی هایی است ،که در کنار رودخانه کارون گردشگران زیادی را برای تماشای آن به این منطقه کشانده است .رود کارون از لحاظ تامین آب آشامیدنی، کشاورزی، تولید برق و تفریحات آبی اهمیت بسیاری دارد. سدهای گوناگونی نیز بر روی این رود ساخته شده است.پل کابلی و معلق شهدای لالی از جمله‌ جاذبه‌های گردشگری در کنار این رودخانه است.رود کارون از پرآب‌ ترین رودخانه‌هاي‌ ایران است که در گذر از شمال شوشتر به دوشاخه جدا می شود ودر جنوب شهر دوباره به یک دیگر می‌پیوندد و یک شاخه میشود.
همین امر سبب شده است تا این رود شهر شوشتر رابه سه منطقه بافت قدیم، بلِیتی و مناطق جدید شمال غربی تقسیم کند. کارون از طولانی‌ترین رودهای ایران است که بخشی از ان بدلیل عمق زیاد قابلیت کشتیرانی دارد.

پل لالی خوزستان پل کابلی شهدای لالی

از نمادهای توسعه و آبادانی در دولت نهم و دهم می‌توان به احداث پل معلق لالی اشاره کرد که امروزه یکی از زیباترین و جذاب‌ترین مناطق تفریحی و دیدنی شهرستان لالی خوزستان محسوب می‌شود. این پل بزرگ‌ترین پل معلق کشور است. این پل از جمله پروژه‌های جانبی طرح سد و نيروگاه گتوند عليا بوده است.شهرستان لالی در شمال شرقی استان خوزستان قراردارد این شهر در شهرستان لالی قرار گرفته مردم لالی از شاخهٔ هفت‌لنگ قوم بختیاری هستند. بخش لالی از دیرباز زیستگاه بشر بوده ودر سده هاي‌ اخیر، بعنوان منطقه گرمسیری و قشلاقی بختیاری هاي‌ کوچ رو، بویژه شاخه هاي‌ ۷ لنگ بختیاری، اعتبار و ارزش بیشتر یافته است.

این‌که لالی بخشی از نخستین حوزه شناخته شده نفت در ایران به شمار می آید و از این رو، در دهه ۳۰ یکی از حوزه هاي‌ فعال استخراج نفت بوده است.طول پل شهدای لالی ۴۶۰ متر، ارتفاع پایه‌ها ۷۵ متر و پهنای خودرو‌رو حدودا ۵ متر و عرض ان برای عبور لوله‌هاي‌ نفت و گاز ۲ متر است.احداث این پل مسیر جایگزینی از مسجدسلیمان به سمت لالی در ۱۵ کیلومتری بالادست محور سد گتوند علیا است چراکه در مراحل تکمیل ساخت این سد حدود ۲۰ کیلومتر از این مسیر به زیر آب میرود.این پل کابلی دارای عرشه فلزی با پایه‌ها و پایلون‌هاي‌ بتنی و کابل‌هاي‌ ترکه‌اي است که با روش نصب تلفیق کشتیرانی در ارتفاع ۱۵۵ متری کف رودخانه کارون ساخته شده است.

پل لالی خوزستان 2 پل کابلی شهدای لالی

عده زیادی برای تماشای جریان زیبای رود بر فراز این پل می ایستند و منظره زیبای زیر پای خود را تماشا می کنند. برخی عکس های بینظیری از این نقطه برای خود ثبت می کنند و در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند.نورپردازی های زیبایی بر روی این پل انجام شده است و شب ها در کنار آرامش کارون، منظره ای رویایی و شگفت انگیز ایجاد می کند.به دلیل ماشین رو بودن این پل، دسترسی به آن بسیار آسان است. دو طرف پل حفاظ دارد و در انتهای پل مکانی برای نگه داشتن ماشین و تماشای منظره آن پیدا می کنید.

پل لالی خوزستان 3 پل کابلی شهدای لالی
پل لالی خوزستان 5 پل کابلی شهدای لالی
پل لالی خوزستان 6 پل کابلی شهدای لالی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *