رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ خرداد ۱۳۹۸

پلازای میدان ولی عصر تهران

لینک این مطلب کپی شد!

پلازای میدان ولی عصر یا همان ایوان انتظار یکی از فضاهای خوب شهری در تهران است که هم فال است و هم تماشا؛ پلازای میدان ولی عصر در هفت طبقه زیر زمین طراحی شده که علاوه بر تقاطع دو خط مترو تهران می توانید به نقاط مختلف اطراف میدان ولی عصر دسترسی داشته باشید و از فضای گالری های فرهنگی آن هم استفاده کنید.پلازای میدان ولی عصر در ۷ طبقه در زیر زمین بنا شده است که سطح صفر زمین را به سطح منفی ۳۰ وصل می‌کند.قرار است نمایشگاه های دائمی فرهنگی و هنری و عرضه کتاب در تراز زیرین پلازای میدان ولی عصر ایجادشود.
«پلازا» به معنای محل و معبری است که در آن پیاده رو بر سواره‌رو و خودرو غلبه داشته و در آن مراکز خرید و صندلی‌هایی برای استراحت موقت عابران تعبیه می‌شود و به عبارتی پلازا نسخه مدرن همان بازارچه‌های سنتی است که نمود امروزی آن را می‌توان در میدان نقش جهان اصفهان و یا خیابان ۱۵ خرداد دید. حالا پروژه موسوم به پلازای میدان ولی‌عصر(عج) حدود ۴۲ هزار مترمربع وسعت دارد و در هفت طبقه مجزا در فضای زیرسطحی میدان اجرا شد و در اسفندماه سال گذشته نیز با حضور شهردار تهران به بهره برداری رسید.

پلازای میدان ولی عصر تهران

۳۰۰۰ متر فضای فرهنگی در پلازای ولیعصر(عج) فرصت مناسبی است تا در راستای ارتقای سطح فرهنگ مردم اقدام شود و به دلیل اینکه بخشی از این فضا مسقف نیست، می‌توان برای ترویج هنر خیابانی نیز از این فضا استفاده کرد.ساخت ایوان انتظار از مهر سال ۹۴ آغاز شد و برای ساخت این سازه ۱۷۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و بیش از ۱۰ هزار تن میل‌گرد، ۶۶ هزار متر مکعب بتون‌ریزی و ۹۰ هزار متر مربع قالب بکار رفته است. این سازه دارای ۴۵ دستگاه پله برقی است.میدان ولی عصر با بیش از ۵۰ سال سابقه خاطرات تلخ و شیرین در یکی از مراکز اصلی شهر قراردارد.

معماری این بنا سادگی، بی‌تکلفی و در عین حال خلوص و زیبایی را القاء می‌کند که این ویژگی‌ها توسط طراح این سازه برای مفهوم انتظار و میدانی که با نام حضرت ولیعصر (عج) نامگذاری شده در نظر گرفته شده است.دسترسی شهروندان از میدان ولیعصر به خط ۳ مترو که بزرگراه آزادگان در جنوب غرب تهران را به شهرک قائم در شمال شرق شهر متصل می‌کند، اولین کارکرد و دسترسی همزمان به خط ۶ مترو که محدوده حرم حضرت عبدالعظیم در جنوب تهران را به محله کوهسار در شمال غرب شهر متصل می‌کند و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد، دومین کارکرد این مجموعه است.

پلازای میدان ولی عصر تهران پلازای میدان ولی عصر تهران

در زبان معماری و هنر خطاب قرار دادن مردم با زبان استعاره انجام می شود. در حال حاضر فرش زیر پای مردم در ایوان انتظار آجر است و یک رنگ دارد. در تاریخ معماری ایران تنها المان آجر است که می توان قدمت یک بنا و دوره تاریخی آن را تشخیص داد.
نقش دور میدان با مسجد آیت الله سیستانی که در حاشیه میدان قرار دارد، همخوانی دارد.فضای ایوان انتظار را ساده دیدیم تا در عین سادگی دعوت کننده باشد.
معماری ایوان انتظار ریشه در معماری گودال باغچه ها دارد که در تاریخ معماری ما ریشه دارد.اینجا تنها محلی برای گذر از عرض میدان نیست بلکه جایی برای عبور کردن از کنار فرهنگ و تاریخ یک شهر است.

پلازای میدان ولی عصر تهران پلازای میدان ولی عصر تهران

منابع:
بزنیم بیرون
خبرگزاری ایسنا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *