رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ آذر ۱۴۰۱

نکاتی که باید درباره سفر با هواپیما بدانید

اشتراک گذاری

هنگامی که قرار است با هواپیما سفر کنیم، نکاتی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند. فرقی نمی کند با آتا ایرلاین، ایران ایر یا یک ایرلاین خارجی قصد سفر دارید. چرا که رعایت این نکات برای تجربه یک سفر بی نقص و راحت، بسیار حائز اهمیت است. اگر یک سفر هوایی در پیش دارید، توصیه می کنیم با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید. چرا که قصد داریم به نکاتی که باید درباره سفر با هواپیما بدانید بپردازیم.

سفر با هواپیما

موارد مهم برای رفتن به فرودگاه

در این بخش موارد مهمی را که برای رفتن به فرودگاه باید مدنظر داشته باشید، شرح می‌ دهیم.

همراه داشتن مدارک

هنگامی که قرار است با هواپیما سفر کنیم، همراه داشتن برخی مدارک اهمیت پیدا می کنند. در سفرهای داخلی مهم ترین مدرک، کارت ملی است. اما چنانچه قصد انجام یک سفر خارجی را داشته باشید، پاسپورت مهم ترین مدرک به حساب می آید. برای این که از همراه داشتن مدارک اطمینان پیدا کنید، بهتر است از شب قبل آنها را در کیف خود بگذارید. به این ترتیب، در روز سفر دچار استرس نمی شوید.

بلیط هواپیما

در گذشته که بلیط های هواپیما به صورت فیزیکی بودند، جا گذاشتن آنها هنگام سفر بسیار دردسرساز می شد. اما امروزه که اکثر کارها به صورت آنلاین انجام می شوند، بسیاری از این مشکلات وجود ندارد. به عنوان مثال، هنگامی که شما بلیط هواپیمایی آسمان را برای یک پرواز خریداری می کنید، نام شما در آن پرواز ثبت می شود. بنابراین شما می توانید با ارائه مدارک هویتی، وارد هواپیما شوید.

سوار هواپیما شدن

یکی از مهم ترین نکاتی که باید درباره سفر با هواپیما بدانید زمان حضور در فرودگاه است. به یاد داشته باشید که برای پروازهای داخلی دست کم یک ساعت و برای پروازهای خارجی سه ساعت پیش از زمان پرواز در فرودگاه حاضر باشید. با این کار اگر اتفاق غیر مترقبه ای در راه یا در فرودگاه رخ دهد، زمان کافی در اختیار خواهید داشت.

نکات مهم در فرودگاه

در این بخش به نکاتی که در فرودگاه باید به آنها توجه کنید، می پردازیم.

تحویل بار

کانتر پرواز در پروازهای داخلی حدودا ۴۵ دقیقه پیش از پرواز باز می شود که از بلندگو فرودگاه و همچنین مانیتورهای موجود در سالن ها متوجه آن خواهید شد. با حضور در کانتر پرواز مورد نظر،‌ ابتدا چمدان‌ هایی که باید به بخش بار انتقال یابند، توسط مسئول کانتر تحویل گرفته می‌شوند. از سالم بودن چمدان های خود اطمینان حاصل کنید و قفل ها و زیپ های آنها را چک کنید تا پس از تحویل مشکلی برای آنها پیش نیاید.
می‌توانید یک ساک دستی، یک کیف و وسایل شخصی مثل لپ‌تاپ را با خود به کابین هواپیما ببرید. بقیه وسایل باید به باربری منتقل شوند. مسئول کانتر پس از چک کردن نام شما در لیست مسافرین، برای شما یک صندلی در نظر می‌گیرد.

کنترل مدارک

بعد از گرفتن کارت پرواز و چک شدن مدارکی مانند شناسنامه یا گذرنامه، می‌ توانید به سمت سالن انتظار پروازهای خروجی بروید. حدودا نیم ساعت زمان می برد تا با اتوبوس به پای هواپیما بروید. قبل از سوار اتوبوس شدن، مدارک برای آخرین بار چک می‌ شوند. شما باید برای رسیدن به هواپیما، با اتوبوس های فرودگاهی مسافتی نسبتا کوتاه را طی کنید.

توجه به وزن بار

از دیگر نکاتی که باید درباره سفر با هواپیما بدانید وزن بار مجاز است. وزن بار مجاز بین ایرلاین های مختلف، مانند آتا ایرلاین، ایران ایر، آسمان و … متغیر است؛ اما به طور معمول بین ۳۰ تا ۵۰ کیلو را می توان تحویل داد. در پروازهای داخلی میزان بار مجاز عموما ۳۰ کیلو گرم است. در پروازهای خارجی نیز تنها در موارد معدودی اجازه بیش از ۵۰ کیلو گرم را می دهند. میزان بار مجازی که می توانید با خود به کابین هواپیما ببرید نیز ۱۰ کیلوگرم خواهد بود.

نکات مهم در هواپیما

پس از سوار هواپیما شدن باید نکاتی را رعایت کنید که در این بخش به آنها می پردازیم.

نشستن در هواپیما

اگر تمامی مراحل بالا را با موفقیت پشت سر گذاشتید، الان دیگر باید سوار هواپیما شده باشید. بعد از پیدا کردن صندلی به کمک مهماندار، باید بار دستی را در کابین بالای سر خود بگذارید. برای داشتن یک سفر راحت، بهتر است کیف و وسایل کمتری در دستتان باشد.
مهمانداران هواپیما پیش از تیک‌آف و حرکت هواپیما، از بسته شدن کمربند ایمنی شما مطئن می ‌شوند. اگر مشکلی برای بستن کمربند داشتید، نباید اصلا خجالت بکشید. مهمانداران با حرکات آموزشی، نحوه بستن کمربند ایمنی را به شما آموزش می ‌دهند. اگر اضافه وزن دارید و کمربند برایتان کوچک بود، ‌از مهماندار بخواهید کمربند بزرگتری برایتان بیاورد. هنگام پرواز در شب می توانید از مهماندر پتو و بالشت کوچک سفری درخواست کنید.
قیمت بلیط هواپیمایی آسمان را از فلای تودی چک کنید و پس از مقایسه با دیگر ایرلاین ها تصمیم بگیرید.

بلند شدن هواپیما

یکی از نکاتی که باید درباره سفر با هواپیما بدانید درباره زمان تیک آف است. بسیاری از افراد از لحظه تیک آف و بلند شدن هواپیما مضطرب می شوند. در این لحظه نباید نگران گرفتن گوش هایتان باشید، چون گرفتن گوش در لحظه تیک آف کاملا طبیعی است و پس از چند ثانیه رفع می شود. پیش از تیک آف از آبنبات ‌هایی که مهمانداران تعارف می ‌کنند، استفاده کنید تا دچار افت فشار نشوید. بلند شدن هواپیما، یک تجربه هیجان ‌انگیز است و اگر کمربندتان بسته باشد، نیازی به نگرانی نیست.

در فرودگاه مقصد چه کار باید کنیم؟

سفر با هواپیما

هنگامی که به مقصد رسیدید، پس از باز شدن درهای هواپیما کمربند ایمنی خود را باز کنید و آماده خروج شوید. حواس تان به کیف دستی تان باشد تا آن را جا نگذارید. اگر اسم ترمینال خروجی فرودگاه روی بلیط تان درج نشده، بهتر است شماره ترمینال را از مهماندار بپرسید تا به کسانی که احتمالا در فرودگاه منتظرتان هستند، اطلاع دهید.
در پروازهای خارجی، برای ورود به کشور مقصد باید گذرنامه‌ شما چک شود و احتمالا کمی معطل خواهید شد. با رسیدن به فرودگاه، از رمپ‌های مخصوص بار می‌توانید بار خود را تحویل بگیرید و سپس از فرودگاه خارج شوید.

جمع بندی

از جمله نکاتی که باید درباره سفر با هواپیما بدانید این است که در وهله اول مدارک خود مانند کارت ملی، گذرنامه و دیگر مدارک هویتی لازم را فراموش نکنید. برای پروازهای داخلی از یک ساعت و در پروازهای خارجی از ۳ ساعت قبل در فرودگاه حاضر شوید. هنگام تحویل بار حواستان به میزان بار مجاز باشد. به طور معمول ۱۰ کیلوگرم بار را می توانید به داخل کابین ببرید و بین ۳۰ تا ۵۰ کیلوگرم را به کانتر تحویل دهید. در لحظه تیک آف یا برخاستن هواپیما سعی کنید آرامش داشته باشید. هنگام رسیدن به فرودگاه مقصد نیز تا لحظه باز شدن درهای هواپیما کمربند خود را باز نکنید.
بهترین روش برای خرید بلیط هواپیما، استفاده از فلای تودی است. اگر قصد خرید بلیط های آتا ایرلاین یا دیگر شرکت های هواپیمایی را دارید، می توانید به سامانه فلای تودی مراجعه کنید. پس از مقایسه قیمت انواع بلیط ها، بهترین گزینه را انتخاب کنید. رزرو بلیط هواپیمایی آسمان و دیگر شرکت های هواپیمایی با مراجعه به فلای تودی بسیار ساده و راحت است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *