رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ آذر ۱۳۹۹

نقش و اهمیت ارزهای دیجیتال در صنعت گردشگری ایران و جهان

لینک این مطلب کپی شد!

نقش و اهمیت ارزهای دیجیتال در صنعت گردشگری ایران و جهان را امروزه به وضوح مشاهده می کنیم . حال پول مجازی چیست ؟پول مجازی به هر پولی گفته می‌شود که بتوان آن را از طریق اینترنت انتقال داد. پی پال، وبمانی، بیت کوین و … نمونه‌هایی از پول مجازی هستند. پول‌های مجازی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تبدیل می‌شوند. پول‌های مجازی غیرمتمرکز اصطلاح ارزهای رمزپایه یا ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency) نامیده می‌شود. پول‌های مجازی متمرکز زیر نظر یک شرکت یا موسسه واسطه‌ای خاص فعالیت می‌کنند. مثلا پی‌پال یک پول مجازی متمرکز است.

در حوزه پول‌های مجازی غیرمتمرکز تراکنش‌ها توسط پایگاه داده توزیع شده به اسم «بلاک چین» انجام می‌شوند و شرکت خاصی مالک آنها نیست. کاربران بدون نیاز به ثبت نام می‌توانند با نصب کیف پول ارز مورد نظر در کامپیوتر یا موبایل خود تراکنش‌های خود را بدون واسطه و به صورت همتا به همتا انجام دهند. این ارزها پشتوانه ارزهای دیگر را ندارند و به صورت کاملا یکتا فعالیت می‌کنند. مثلا بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که بدون واسطه فعالیت می‌کند و واحدهای آن به صورت غیرمتمرکز استخراج و توزیع می‌شوند و قیمت آن متغیر خواهد بود.

-کویین-1 نقش و اهمیت ارزهای دیجیتال در صنعت گردشگری ایران و جهان
ارزهای مجازی در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا جای خود را در معاملات و خرید و فروش‌ها باز کرده‌اند اما در ایران هنوز وضعیت روشنی ندارند. هر چند گرایش زیادی به این ارزها در کشور وجود دارد و در روزهای اخیر خبرهای متنوعی در این بار منتشر شده است اما دولت و نظام تصمیم روشنی نگرفته است. بانک مرکزی در آخرین اطلاعیه‌ای که در این زمینه منتشر کرده تاکید کرده است که هیچ شخص حقیقی و حقوقی، مجوز انتشار رمزارز از بانک مرکزی دریافت نکرده است.

ضریب نفوذ اینترنت در سال‎های اخیر در همه کشورهای دنیا رشد زیادی داشته و با توجه به آمارهای سال ۲۰۱۷، بیش از ۸۰ درصد افراد در کشورهای توسعه یافته و بیش از ۴۰ درصد افراد در کشورهای در حال توسعه از اینترنت استفاده می‎کنند. براساس آمار وب‌سایت internetworldstats.com ایران در سال ۲۰۰۰ تنها ۲۵۰ هزار کاربر اینترنت داشت که این رقم در سال ۲۰۱۹ به حدود ۶۳ میلیون نفر و رشد ۲۵ هزار درصدی رسیده است. استفاده ۸۰ درصد مردم ایران از خدمات اینترنت، نشان از این دارد که کسب‌وکارهای ایرانی باید با سرعت بیشتری در مسیر تحول دیجیتال گام بردارند. در میان صنایع مختلف، نقش ابزارهای دیجیتال بر صنعت توریسم بسیار پررنگ‎ است. امروزه افراد با کمک همین ابزارها در هر منطقه‌ای که زندگی می‎کنند می‌توانند طبیعت، آثار باستانی و تاریخی و صنایع‎دستی شهر یا روستای خود را به تمام جهان معرفی کنند. شرکت‎های عرضه‌کننده خدمات آنلاین سفر نیز می‎توانند با کمک ابزارهای دیجیتال، داده‎های کاربران را تجزیه و تحلیل کرده و براساس تجربیات سفرهای قبلی هر کاربر، مسیر سفر او را آسان‎تر کنند.

-کوین-2 نقش و اهمیت ارزهای دیجیتال در صنعت گردشگری ایران و جهان

همان‌طور که پیش‎تر گفته شد، تحول دیجیتال با آسان کردن مسیر سفر، معرفی مناطق دیدنی و جاذبه‎های توریستی و نشان دادن تصویر واقعی از شهرها و روستاهای دور و نزدیک باعث رشد گردشگری می‎شود. به همین دلیل UNWTO شعار روز گردشگری سال ۲۰۱۹ را «گردشگری و شغل، آینده ای بهتر برای همه» در نظر گرفته است. ایران در سال‌های اخیر رشد خوبی در صنعت گردشگری آنلاین داشته و در حال حاضر شرکت‎های زیادی در این کشور مشغول ارائه خدمات آنلاین سفر به افراد هستند. «اسنپ‎تریپ» سامانه رزرو آنلاین هتل و خرید بلیت هواپیما و اتوبوس، یکی از این شرکت‎هاست که از ۴ سال قبل فعالیت خود را در حوزه گردشگری آنلاین آغاز کرده است.

بر اساس آمارهای جهانی، بیش از نیمی از افراد در سراسر جهان ترجیح می ‎دهند برنامه ‎ریزی سفر خود را به صورت آنلاین انجام دهند. این آمار در ایران نیز به حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد می‌رسد که برای یک کشور در حال توسعه، رقم امیدوار کننده‎ای ست؛ هرچند با توجه به بسترهای موجود فرصت رشد بیشتری دارد. شرکت‎های ارائه کننده خدمات گردشگری می ‎کوشند با خلق تجربه کاربری مناسب، کاربران بیشتری را به استفاده از خدمات آنلاین ترغیب کنند. با توجه به تاثیر مستقیم رشد گردشگری بر توسعه اشتغال، ناگفته پیداست که چنین شرکت‎ ها یی با سهولت امکان سفر و جذب گردشگر داخلی و خارجی بیشتر، تا چه اندازه می ‎توانند بر بهبود وضعیت اشتغال موثر باشند.

امروزه وبگاه‌های مسافرتی بسیار زیادی در جهان، بیت‌کوین را قبول می‌کنند. بنابراین با وجود اینکه هنوز استفاده از ارز دیجیتال با موافق‌ها و مخالف‌هایی همراه است خریدهای وابسته به سفر می‌توانند تمرین مناسبی برای آشنایی با شیوه‌های پرداخت بیت‌کوین باشند.در چند سال اخیر، اشتیاق شهروندان ایرانی در خرید بیت‌کوین روبه‌افزایش است. بنابراین، استفاده از این پول مجازی برای گردشگران ایرانی که قصد سفر به کشورهای دیگر را دارند مزیت به‌شمار می‌رود زیرا با خرید بیت‌کوین می‌توانند مشکل نداشتن کارت اعتباری و کارت بدهی را که اغلب برای خرید خدمات سفر (پرواز، هتل،…) ضروری است حل کنند.

-کوین-5 نقش و اهمیت ارزهای دیجیتال در صنعت گردشگری ایران و جهان

ورود ارزهای دیجیتال به حوزه گردشگری

برخی مسافرانی که با مزیت‌های ارزهای دیجیتال آشنا شده‌اند به جای حمل دلار و یا ارز کشور مقصد، اقدام به واریز بیت کوین در کیف پول الکترونیکی خود (والت) می‌کنند. این مسافران به جای اسکناس و ارز فیزیکی که احتمال سرقتش وجود دارد از این ابزارهای جدید برای پرداخت در مراکز تجاری، خرید بلیت هواپیما و پرداخت هزینه رستوران استفاده می‌کنند.به نظر می‌رسد که در سایه تعلل چندین ساله نهادهای ذیربط در به تصویب رساندن قوانین مرتبط با ارزهای دیجیتال، مردم راه خود در استفاده از این ارزهای مجازی را یافته و در حال رفع مشکلاتشان با بهره‌گیری از این فناوری‌های جدید هستند.

مردم به دلیل آشنایی با مزایای ارزهای دیجیتال در استفاده از این ارزهای مجازی جلوتر از مدیران و مسؤولان هستند.برخی کشورها اقدام به قانونی کردن استفاده از این ارزها کرده و به شکل گسترده از آنها استفاده می‌کنند که از جمله می‌توان به ژاپن، شرق آسیا و اروپا اشاره کرد. در کشورهای محدودی مانند هند و یا چند کشور آفریقایی به شدت با این نوع ارزها برخورد می‌شود. در شماری از کشورهای اروپایی برای خریدهای خرد مانند خرید بلیت هواپیما از این نوع ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود اما هنوز آنگونه که باید همه گیر نشده است.در شرایطی مانند تحریم که نمی‌توان از طریق نظام بانکی اقدام به جابجایی پول کرد، از این نوع ارزهای مجازی، استفاده زیادی می‌شود که مسافران از آن استفاده می‌کنند.

تاثیر ارزهای دیجیتال برای جذب توریست خارجی در کشور

یکی از بهترین استفاده‌ها از ارزهای دیجیتال مربوط به توریست‌ها و گردشگران خارجی در کشورمان است که نمی‌توانند کارت‌های اعتباری خود مانند مسترکارت و یا ویزا کارت را مورد استفاده قرار دهند.در چندین مورد، گردشگرانی که به ایران سفر کرده بودند به علت اینکه نتوانستند کارت بانکی کشور خود را در ایران استفاده کنند با مشکلاتی مواجه شدند، این در حالی بود که در صورت داشتن ارزهای دیجیتال به راحتی می‌شد آن را به پول نقد تبدیل کنند. به علت تأخیر در تصویب قوانین و طرح نظرات ضد و نقیض توسط نهادها و مسؤولان، فعالان این صنعت تکلیف خود را نمی‌دانند که این موضوع امنیت سرمایه گذاری را به خطر انداخته است.

پلت فرم‌های بومی برای فعالیت در این صنعت توسط شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، تهیه شده که حتی قابلیت گسترش به کشورهای همسایه را نیز دارند اما به علت نبود قانون مشخص و مدون، فعالیت آنها و امنیت سرمایه گذاری آنها زیرسوال رفته است.اگرچه استفاده از این رمزها ارزها نقاط ضعف و مشکلاتی دارد اما مزایای آن بیشتر از نقاط ضعف است. می‌توان برای پرداخت‌های خرد و زیر یک میلیون دلار و دور زدن تحریم‌ها به راحتی از این ارزهای دیجیتال استفاده کرد، اما بسترهای قانونی آن باید آماده شود.

بیت کوین برای چه کاری مناسب است؟

از زمانی که بیت کوین وارد بازار شده زمان زیادی نمی‌گذرد. در سرتاسر دنیا کسب‌وکارهای بزرگ و مختلف از بیت کوین استفاده می‌کنند. شرکت‌هایی چون جواهرات ریدز(یک شرکت زنجیره‌ای جواهرات‌سازی در آمریکا) تا بیمارستان خصوصی وارساو در هلند را می‌توان در این طیف نام برد. در این بین حتی می‌توان به شرکت‌های قدر و چند میلیون دلاری چون Dell، Expedia، PayPal، و Microsoft نیز اشاره کرد. به نوعی می‌توان گفت تمام دنیا خود را درگیر بیت کوین کرده‌اند یا در حال پیوستن به موج این ارز دیجیتال هستند. وب‌سایت‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند، مجلات خبری و غیرخبری اخبار آن را منتشر می‌کنند، فروم‌ها درمورد رمز ارز ها صحبت می‌کنند و حتی به تجارت آن می‌پردازند.

همچون تمام چیزهای دیگری که در دنیای دیجیتال و مجازی وجود دارد، بیت کوین نیز می‌تواند مورد دزدی و هک قرار گیرد. از طرفی، مردمی که در کشورهای جهان سوم زندگی می‌کنند نیز به سوی این ارز کشیده شده و آن را به عنوان یکی از بهترین راه‌های پول درآوردن درنظر می‌گیرند.

در این بین فناوری زنجیره بلوکی راه خود را به صنایع مختلفی باز کرده است. صنعت گردشگری از آن دسته صنایعی است که روز‌به‌روز درحال توسعه و گسترش است و سفر کردن با رمز ارز ها نیز در حال تبدیل شدن به یکی از گزینه‌های پرطرفدار سفر دوستان است.

کاربرد بیت کوین در سفر

بیت کوین را می‌توان اولین رمز ارزی نام برد که از مرزها عبور کرد و به کشورهای مختلف پا گذاشت. بیت کوین در گردشگری برای بسیاری افراد، راه رهایی از مشکلات ارز های رایج کشوری است. طبق نظر مسافران، فناوری زنجیره بلوکی و بیت کوین در گردشگری رفت و آمد را سریع‌تر و ارزان‌تر تمام می‌کند.

بیت کوین در گردشگری

آن زمان که مردم برای تمام سفرهای خود از بیت کوین استفاده کنند چندان دور نیست. صنعت گردشگری درهای خود را به‌سوی رمز ارز ها گشوده و می‌بینیم که خدمت‌دهندگان مختلف چون آژنس‌های هواپیمایی، هتل‌ها، کافه‌ها، مغازه‌ها و غیره نیز برای آنکه از این عرصه عقب نمانند، جایگاه خود را گسترش می‌دهند و با رمز ارزها و بیت کوین خریدوفروش‌های خود را انجام می‌دهند.در حال ‌حاضر سفر با بیت کوین به مراکز شهری راحت‌تر است. در شهرهایی چون توکیو، نیویورک، تورنتو، سنگاپور و لس‌آنجلس استفاده از بیت کوین بسیار رایج است.

رزرواسیون با بیت کوین

شاید در گذشته یک سری سایت‌های محدود وجود داشتند که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کردند و بیت کوین نیز جزو گزینه‌های پرداختی آن‌ها حساب می‌شد. با این‌حال امروزه آژانس‌های مسافرتی بسیاری ایجاد شده‌اند که برای کاربران خود درگاه پرداخت بیت کوین قرار داده‌اند و به افراد این امکان را می‌دهند تا برنامه‌ی مسافرتی خود را با بیت کوین برنامه‌ریزی کنند. بیایید در ادامه چند شرکت که از بیت کوین در گردشگری استفاده می‌کنند را مرور کنیم.

BTCTrip

شرکت BTCTrip از سال ۲۰۱۳ فعالیت می‌کند و یکی از شرکت‌های محبوب در میان جامعه‌ی رمز ارزی‌ها است. این وب‌سایت امکان مسافرت با بیت کوین را برای کاربرانش بسیار راحت کرده است و حتی در چند مجله‌ی معروف در حوزه‌ی رمز ارز و بیت کوین در گردشگری نیز معرفی شده است.

Cheap Airlines

شرکت Cheap Airlines یک پلتفرم رزرو بلیت، هتل و ماشین است. مشتریان می‌توانند برای تمامی خدمات این وب‌سایت از بیت کوین استفاده کنند. این شرکت همچون بسیاری پلتفرم‌های دیگر نقش واسطه‌ای ندارد و در روش پرداخت با بیت کوین نیز هیچ‌گونه درصدی برای مشتریانش درنظر نمی‌گیرد.

Bitcoin.Travel

پلتفرم محبوب و معروف دیگری که شما می‌توانید به راحتی بیت کوین های خود را در آنجا خرج کنید Bitcoin.Travel است. این وب‌سایت در حال‌حاضر در بخش رزرو هتل و پرواز فعالیت می‌کند و در کنار آن در بخش اجاره نیز شیوه‌ای چون شرکت Airbnb ایجاد کرده است که نسبت به وب‌سایت‌های مسافرتی دیگر ویژگی بسیار متمایزی است و افراد می‌توانند در آنجا اتاق، خانه، یا تسهیلات سفر خود را به مسافران اجاره دهند. در اینجا تمامی پرداخت‌ها با رمز ارز است و هیچ‌گونه تبدیلی به ارز کشوری وجود ندارد.

-کوین-3 نقش و اهمیت ارزهای دیجیتال در صنعت گردشگری ایران و جهان

خرید و تفریحات با بیت کوین

اگرچه امروزه خدمات‌دهندگان و فروشندگان بسیاری وجود دارند که پرداخت با بیت کوین را پذیرفته‌اند، با این‌حال اگر درحال سفر به کشور جدیدی باشید، شاید پیدا کردن این مکان‌ها و مغازه‌ها چندان راحت نباشد. خبر خوب این است که پلتفرمی در این زمینه وجود دارد که به مسافران کمک می‌کند این مکان‌ها را از روی نقشه پیدا کنند. این پلتفرم که Coinmap نام دارد در اروپا، آمریکا، کره و آمریکای جنوبی فعالیت می‌کند.

موضوع دیگری که شاید برای گردشگران اهمیت داشته باشد، موضوع تبدیل ارز است. شاید شما فردی باشید که به یک ATM بیت کوین نیاز دارید تا بیت کوین خود را به پول نقد تبدیل کنید. پلتفرمی مشابه با Coinmap با نام Bitcoin ATM Map وجود دارد که با استفاده از آن شما می‌توانید ATMهایی که با بیت کوین کار می‌کنند را از روی نقشه پیدا کنید.

توجه داشته باشید که شما نمی‌توانید از تمام ATMها استفاده کنید. ATMهای بیت کوین به دو دسته یک طرفه و دوطرفه تقسیم می‌شوند. در ATM یک طرفه شما تنها می‌توانید بیت کوین خریداری کنید و در ATM دوطرفه می‌توانید بیت کوین خریداری و هم به‌فروش برسانید.

آینده گردشگری با بیت کوین

تا اینجا خواندیم که بیت کوین در زمینه‌های خرید و رزرو بلیط، هتل، اجاره ماشین و اماکن دیدنی می‌تواند استفاده شود. یک بخش از صنعت گردشگری و توریسم که بسیار نیز مورد توجه است و آینده‌ی درخشنده‌ای دارد، بخش توریست سلامت است. به‌طور میانگین بخش توریست سلامت در سراسر کشور سالیانه ۲۵ درصد رشد داشته است. طی تحقیقی که اخیراً صورت گرفته، مشخص شده است که افراد بسیاری مایلند خدمات پزشکی خود را نیز با بیت کوین پرداخت کنند؛ خدماتی چون چک‌آپ، پیوند عضو، درمان سرطان، ارتوپدی و خدمات دندان‌پزشکی.

عواملی که در رشد توریست سلامت تأثیرگذارند:

افزایش سن
دسترسی کم به مراکز خدماتی درمانی با کیفیت
زیاد بودن هزینه‌های درمانی
زمان انتظارهای زیاد
راحت‌تر شدن مسافرت کردن
با توجه به این عوامل، مراکز درمانی مختلف در سرتاسر دنیا به استفاده از فناوری زنجیره بلوکی روی آورده‌اند و به دریافت بیت کوین به عنوان ارز پرداختی تمایل نشان داده‌اند.

به عنوان مثال، در بخش جراحی پلاستیک و زیبایی در آمریکا برخی از پزشکان برای جراحی‌های خود بیت کوین قبول می‌کنند. به گفته‌ی یکی از این پزشکان:«رمزارز و بیت کوین باید در این صنعت استفاده شوند. من با دریافت بیت کوین می‌توانم خدمت‌رسانی به بیمار را آسان‌تر کنم. از طرفی دیگر دوست دارم همیشه در رأس تکنولوژی و رشد و توسعه باشم.»

در گرجستان نیز یک مرکز خدمات درمانی اخیراً شروع به دریافت بیت کوین کرده است. به‌طور مشابه درمانگاه‌های کاشت مو در اروپا نیز گزینه‌ی پرداخت با بیت کوین را برای بیماران خود باز کرده‌اند. این رویکرد در کانادا نیز جریان پیدا کرده و مراکز خدمات درمانی آنجا نیز به دنبال دریافت بیت کوین از بیماران خود برآمده‌اند. یکی از این ایده‌ها که در این بخش شکل گرفته، بخش مشاوره پزشکی است. به عنون مثال بیماران از سرتاسر دنیا می‌توانند از پزشکان مشاوره دریافت کنند و در ازای آن بیت کوین پرداخت کنند و تمام مشکلات تبدیل ارز را کنار بزنند.

استفاده از بیت کوین در گردشگری و صنعت توریسم روز‌به روز توسعه خواهد یافت و درهای جدیدی را برای کارآفرینان و گردشگران باز خواهد کرد. از آنجا که بیت کوین ماهیتی فرا مرزی دارد، به‌راحتی می‌تواند در مسائل پرداخت، سلامت و خدمات پزشکی قدم بردارد و به کاربرانش تسهیلات ارائه کند.

تجربه کشورهای دیگر در استفاده از بیت کوین در صنعت گردشگری

در کویینزلند که یکی از شهرهای بزرگ استرالیا است، اخیراً استارت‌آپی با موضوعیت بیت کوین در گردشگری ایجاد شده است. دولت کویینزلند معتقد است صنعت رمز ارز ها می‌توانند نقش مهمی در پیشرفت و توسعه توریسم داشته باشند. این حکومت حتی در بیانیه‌ای، پشتیبانی و حمایت خود را از شرکت‌هایی که بخواهند در این زمینه فعالیت کنند اعلام کرد.

این استارت‌آپ که TravelbyBit نام دارد، خدمات گردشگری شهر خود را با ارز بیت کوین به فروش می‌رساند.

علاوه بر دیگر استارت‌آپ‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی، کشور خودمان ایران نیز در این زمینه توانسته فعالیت‌هایی داشته باشد. کشور ایران در سال‌های اخیر تحریم‌های پیاپی و متفاوتی را تجربه کرده که محدودیت‌هایی نیز برایش به‌وجود آورده است. با توجه به این موضوع که توریست‌های غیر ایرانی امکان استفاده از مسترکارت یا دیگر کارت‌های اعتباری در ایران را ندارند، صرافی آرمانی بر پایه فناوری بلاکچین، پلتفرمی را طراحی کرده که امکان ارائه خدمات و کالا به توریست ها با استفاده از ارزهای دیجیتال فراهم شده است. سامانه رمزارز گردشگری اخیرا در نمایشگاه گردشگری تهران رونمایی شد.

با توجه به سرعت تغییرات و تکنولوژی، امروزه سفر کردن بسیار راحت شده و با وجود پذیرش رمز ارز ها و بیت کوین در گردشگری، این سفرها بیش از پیش آسان شده است. تصور کنید که از الف تا ی سفر خود را تنها با رمز ارز ها رزرو کنید. اصلاً جای تعجب نیست که ببینیم هر روزه شرکت‌های بیشتری از فناوری زنجیره بلوکی و بیت کوین در گردشگری استفاده کنند و صنعت توریسم و گردشگری را توسعه دهند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *