جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

موزه عمارت شهرداری اردبیل

تاریخ بروزرسانی :
۱ مهر ۱۳۹۸

موزه عمارت شهرداری اردبیل یا به عبارتی موزه شهروندی اردبیل با معماری سنتی ایرامی و اسلامی و به لحاظ نمای بیرونی و درونی جزو آثار برجسته شهر محسوب می شود،فرمت بنای موزه عمارت شهرداری اردبیل بیشتر در قالب بارآفرینی هویت تاریخی و شهری اردبیل بوده و هم اکنون با برخورداری از نورپردازی نوین به عنوان نمادی از تاریخ اردبیل در معرض چشم گردشگران و شهروندان قرار گرفته است. موزه عمارت شهرداری اردبیل که نشان‌ دهنده فرهنگ، تاریخ و معرفی مفاخر و هنر شهر است در کنار دیگر ذخایر معنوی اردبیل به شهروندان معرفی می ‌شود.
موزه شهرداری اردبیل دارای دو طبقه مجزا با تالارهای تخصصی و زیرزمین با ۱۹ غرفه است، این موزه دارای تالارهای تخصصی در زمینه های شعر و شعرا، تاریخ چاپ و مطبوعات، تعزیه، طبابت، صنایع دستی، سیر تاریخی آموزش و پرورش، فیلم و سریال و… بوده که بنوعی هویت شهر اردبیل را بازگو می کنند. غرفه های زیرزمین این موزه نیز در اختیار خانه فرهنگ و هنر استان اردبیل برای برگزاری نمایشگاه ها، نشست های ادبی، کارگاه های هنری و ورک شاپ قرار گرفته است.

موزه عمارت شهرداری اردبیل موزه عمارت شهرداری اردبیل

یکی از تالارهای مورد توجه این موزه تالار بلدیه است. در تالار بلدیه، تاریخ شهرداری اردبیل از بدو تاسیس تاکنون به نمایش درآمده، علاوه براین در این تالار اسناد و مدارک تصویری شهرداران قبلی اردبیل در معرض دید عموم و شهروندان قرار گرفته است.
این عمارت در ۳ طبقه طراحی و اجرا شده و دقیقا روی آثار و بقایای معماری نارین قلعه ساخته شده است. کل مساحت ساختمان ۱۸۴۲ متر مربع است که هر طبقه آن شامل ۶۱۴ متر مربع می‌باشد. ساختمان ۸۰ ساله شهرداری اردبیل از ۱۷ بخش از جمله طب و طبابت، چاپ و مطبوعات، شهرداران، صنوف، عکاس خانه، تعزیه و دیگر بخش ها که نشانگر پیشینه با ارزش تاریخی و فرهنگی استان اردبیل می باشد تشکیل شده است.
بسیاری از اسناد و آثار تاریخی و ارزشمند مربوط به اردبیل از سوی شهروندان در این موزه نگهداری می شود. این آثار می تواند با بررسی های دقیق ضمن هویت بخشی به اردبیل به عنوان مجموعه ای در معرض دید و استفاده علاقمندان و پژوهشگران قرار گیرد.
اردبیل با پیشینه قوی فرهنگی دارای آثار تاریخی فراوان در بین استان های کشور است ،مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان نگین بناهای باستانی استان ، بقعه شیخ کلخوران متعلق به امین الدین جبرئیل پدر شیخ صفی الدین اسحق جد سلاطین صفوی واقع در روستای کلخوران ، خانه ارشادی ، حمام ملاهادی ، برج شاطر ، پل هفت چشمه ، مجموعه بازار تاریخی و مسجد جمعه از جاذبه های اردبیل هستند.
ساعت کاری این موزه از ۹ صبح تا ۷ عصر است.
منابع:باشگاه خبرنگاران جوان-خبرگزاری جمهوری اسلامی-تابناک

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *