جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

منطقه حفاظت شده دنای شرقی

تاریخ بروزرسانی :
۶ بهمن ۱۴۰۱

منطقه حفاظت شده دنای شرقی یک منطقه کوهستانی است و شباهت بسیاری به منطقه حفاظت‌شده دنا دارد. این دره چشمه‌های پرآبی دارد و دره‌های پرآب آن، آب بسیاری از رودخانه‌ها را تامین می‌کنند. منطقه حفاظت شده دنای شرقی، از لحاظ تنوع زیستی در کشور و حتی در جهان کم‌نظیر است. در این منطقه تعداد ۱۶۸ گونه جانوری و ۱۲۰۱ گونه گیاهی تاکنون شناسایی شده‌اند. فلور گیاهی از دیگر گونه‌های گیاهی منطقه حفاظت‌شده دنای شرقی است.

مناطق حفاظت شده

مناطق حفاظت‌شده ایران بخشی از زیست‌بوم آن است که در آن، همه عناصر آن اعم از زنده و غیرزنده شامل جانوران (مهره‌داران)، گیاهان، حشرات و بندپایان، جلبک‌ها، قارچ‌ها، باکتری‌ها و تک سلولی‌ها و… و حتی منابع کانی، شکل زمین، مورفولوژی، منابع آبی و کلیه عناصر فیزیکی آن را به طور کامل و با اهداف خاص در غالب طرح‌های پهنه‌بندی داخلی مناطق، در سطوح حفاظتی مختلف مورد حفاظت قرار می‌گیرند. هدف از حفاظت این مناطق، مطالعه و تحقیق، حفظ و نگهداری زیست‌بوم منطقه، جهت نسل حاضر و آینده و گردشگری بوده است. منطقه حفاظت‌شده محدوده‌ای از منابع طبیعی مثل جنگل، مرتع و…است که به جهت ضرورت حفظ و تکثیر جانوران و رستنی‌هایش تحت حفاظت قرار گرفته و در آن قطع درختان و شکار بدون مجوز ممنوع است.

%name منطقه حفاظت شده دنای شرقی

استان کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر داشتن طبیعت زیبا و کم‌نظیر و جذابیت‌های طبیعی فوق‌العاده، مناطق حفاظت‌شده بسیاری نیز دارد. یکی از این مناطق طبیعی زیبا، منطقه حفاظت شده دنای شرقی است. این منطقه در ضلع شمالی مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است که وسعتی معادل ۲۸۲۰۲ هکتار را دربر گرفته است. بر اساس مصوبه شماره ۲۰۸ مورخ ۱۳۸۰/۷/۲۵ شورای عالی حفاظت محیط زیست کشور تصویب و جهت حفاظت به این استان ابلاغ شد. منطقه حفاظت‌شده دنای شرقی منطقه‌ای کاملا کوهستانی است که از ارتفاعات، قلل مرتفع، دیواره‌های عظیم، دره‌های عمیق و چشمه‌های متعدد تشکیل شده است.

آب و هوای منطقه

دره‌های پرآب این منطقه در تامین آب برخی رودخانه‌ها، نقش مهم و حائز اهمیتی را ایفا می‌کنند.منطقه حفاظت‌شده دنای شرقی، اقلیمی سرد و مرطوب دارد. دنای شرقی، منطقه‌ای است کوهستانی و برف‌گیر با یخچال‌های دائمی، رودخانه‌های پرآب و دره‌های عمیق که از تنوع گیاهی و جانوری بسیار خوبی برخوردار است . بخشی از منطقه دنای شرقی از رویشگاه‌های جنگلی رشته‌کوه‌های زاگرس محسوب می‌شود. در منطقه حفاظت‌شده دنای شرقی جنگلی با نام بید ابریشم قرار گرفته است که پوشش گیاهی آن را درختان بلوط و ارژن تشکیل می‌دهند.

این منطقه جنگلی در سال‌های اخیر چندین بار دچار آتش‌سوزی شده و بسیاری از جنگل‌های آن سوخته‌اند. این منطقه محل زیست گونه‌های جانوری نظیر بز و پازن، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، گراز، کفتار،‌ گرگ، سنجاب ایرانی، گربه جنگلی، سیاه‌گوش، عقاب دو برادر، عقاب طلایی، کبک‌، کبک دری، هما، قرقی و انواع سارگپه است.

%name منطقه حفاظت شده دنای شرقی

موقعیت جغرافیایی

منطقه حفاظت‌شده دنای شرقی در شهرستان بویراحمد قرار گرفته است. این منطقه از لحاظ موقعیت دارای حدود خاص خود است. این منطقه، از جانب شمال از گردنه بیژن در امتداد خط‌الراس کوه دینار به سمت جنوب شرقی تا خط‌الراس تنگ نمک و از این نقطه به ارتفاعات تنگ نول و خط‌الراس قله پازن پیر تا گردنه شرقی گاودانه و تاخط‌الراس کوه تاسک الی قله کوه کدیور را دربر می‌گیرد. از سمت شرق از قله کوه کدیور به سمت غرب پس از عبور از ارتفاعات مشرف به روستاهای غضنفرخانی و منصورخانی الی روستای منصورخانی را شامل می‌شود.

محدوده منطقه

از سمت جنوب، از روستای منصورخانی درامتداد جاده جدید یاسوج-کاکان تا پل روستای مهریان است . از این پل به سمت شمال به اولین خط‌الراس تپه ماهورهای مشرف به روستاهای مهریان، بله‌زار-مادوان و قله ارتفاعات مشرف به روستای گوشه شاهزاده قاسم و از این قله در جهت شمال. پس از عبور از شرق حریم روستای گنجه‌ای کهنه و گنجه‌ای بزرگ تا تنگ گنجه‌ای و از این تنگ در امتداد نهر آبی روستای ده برآفتاب تا تلاقی آن با جاده آسفالته یاسوج-سی‌سخت. و در امتداد همین جاده تا پل‌کلو را دربر می‌گیرد.

از جانب غرب نیز از پل‌کلو به سمت شمال در امتداد دره‌آب درجیک تا حد نهایی باغات کوخدان و سرمور الی دامنه تاوه کوخدان و حد نهایی باغات ده‌نو در دامنه کوه قلم تا گردنه ده نو. و ازآنجا به برد زرد تا دریاچه کوه‌گل در محل اشگفت کلون و حد نهایی باغات سی‌سخت تا چشمه میشی و از این نقطه در امتداد جاده به گردنه بیژن را شامل می‌شود.

%name منطقه حفاظت شده دنای شرقی

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده دنای شرقی

در دامنه‌های جنوبی منطقه، تا ارتفاع ۲۵۰۰ متری، فقط جنگل بلوط است که همه جا را پوشانده است. در میان این درختان و نواحی و ارتفاعات مختلف، گونه‌های جنگلی دیگری نظیر بنه، کیکم، ارژن، شن و انواع بادام کوهی مشاهده می‌شود. اما تسلط کامل با گونه بلوط است. از ارتفاع ۲۵۰۰ متر به بالا جنگل بلوط تمام شده و درختچه‌های ارژن، شن و انواع گونه‌ها و درختان سرو کوهی دیده می‌شود. از ارتفاع ۳۵۰۰ متر به بالا اثری از درخت و درختچه در این منطقه مشاهده نمی‌شود . تنها شاهد پوششی از گونه‌ها و گیاهان علفی و بوته‌ای در سطح زمین هستیم.

بنابراین می‌توان پوشش گیاهی منطقه را ترکیبی از درختان بلوط(گونه غالب)، بنه، کلخنگ، بادام وحشی، ارژن، خوشک، گون، گیاهان دارویی و گونه‌هایی از خانواده گندمیان به حساب آورد. گونه‌های جانوری موجود در منطقه حفاظت‌شده دنای شرقی به‌طور فهرست‌وار عبارت از:کل و بز، کفتار، گرگ، شغال، روباه، تشی، کبک، تیهو، بحری، دلیجه و خوک وحشی هستند.

%name منطقه حفاظت شده دنای شرقی

گورستان قدیمی منطقه حفاظت شده دنای شرقی

در بهار سال ۱۳۹۵ یک گورستان قدیمی در منطقه حفاظت‌شده دنای شرقی کشف شد. در این گورستان بقایای استخوان‌های انسان‌های دفن شده پس از قرن‌ها قابل مشاهده است. این گورستان قدیمی متشکل از ۵ قبر است که هنگام گشت‌زنی محیط‌بانان در منطقه حفاظت‌شده دنای شرقی کشف شد. سودجویان برای دستیابی به گنج گورستان را حفاری کرده‌اند. قدمت این قبرستان به درستی مشخص نبود و نیازمند تحقیقات بیشتری در منطقه بود.
این جاذبه زیبا و طبیعت بکر همه ساله و در همه فصول مورد توجه علاقمندان به طبیعت و گردشگران داخلی و خارجی واقع بوده است .

منطقه حفاظت شده دنای شرقی 11 منطقه حفاظت شده دنای شرقی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *