جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ دی ۱۳۹۹

در مورد معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر باید بگوییم که این شرکت قدیمی ترین شرکت هواپیمایی در ایران است که با کد یاتا IR از ۵ اسفند سال ۱۳۴۰ با ادغام شدن دو شرکت ایرانیان ایرویز و پرشین ایر سرویس شکل گرفت و اولین پرواز خود را در سال ۱۳۴۱ انجام داد .این شرکت تا قبل از تاسیس دیگر شرکت های هواپیمایی کل پروازهای داخلی و خارجی را در انحصار خود داشت اما بعد از دهه ۷۰ به دنبال سیاست های خصوصی سازی انحصار از دست رفت و در رقابت با دیگر شرکت های هواپیمایی قرار گرفت .این موضوع سبب شد تا ایران ایر در سال های پایانی دهه هفتاد شمسی به یکی از مهم ترین ایرلاین های جهانی تبدیل شود و عنوان رو به رشدترین شرکت هواپیمایی جهان را به دست بیاورد. ضمن اینکه یکی از ایمن‌ترین، مدرن‌ترین و پردرآمدترین شرکت‌های هواپیمایی دنیا نیز به شمار می‌رفت.

اما جز دهه هفتاد شمسی، ایران ایر دوران طلایی دیگری هم داشته که به سال های دهه ۵۰ (دهه ۷۰ میلادی) برمی گردد. در سال ۱۳۵۵ هما پس از شرکت استرالیایی کوانتاس ایمن‌ترین شرکت هوایی جهان لقب گرفت. (تا پیش از انقلاب اسلامی تنها حادثه هما مربوط به سقوط یک فروند داگلاس دی‌سی-۳این شرکت در سال ۱۳۳۱ بود.) در آن سال‌ها هما سعی داشت از موقعیت استراتژیک ایران به عنوان نقطه‌ ای میان شرق و غرب عالم به بهترین شکل استفاده کرده و ایران را به مرکز ترانزیت بار و مسافر در جهان تبدیل کند.

خط هوایی تهران به فرودگاه جان اف کندی نیویورک نیز در سال ۱۳۵۴ با بهره‌گیری از هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ و با یک توقف در فرودگاه هیترو لندن آغاز شد. با خرید بوئینگ‌ های ۷۴۷ اس پی، هما این هواپیماهای دوربرد را در مسیر تهران- نیویورک به کار گرفت و به این ترتیب طولانی‌ ترین خط هوایی بدون توقف جهان را راه‌ اندازی کرد.

ایران ایر جزو شرکت های حامل پرچم ایران است که بخشی از سهم آن، پس از تصمیم دولت برای اجرایی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی در قالب سهام عدالت، به مردم فروخته شد.ایران ایر عنوان IRAN AIR را به عنوان یک نام بین المللی برای خود انتخاب کرد و عنوان هواپیمایی ملی ایران به اسم «هما» را برگزید. ایران ایر به بیش از ۶۰ مقصد داخلی و خارجی پرواز مستقیم دارد و سالانه به جابجایی بیش از شش میلیون مسافر می پردازد. فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی به عنوان قطب اصلی این ایرلاین فعالیت می کنند.

ایران ایر 3 معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر

تاریخچه ایران ایر

در سال ۱۳۲۱ به همت دو تن از فعالان بازرگانی ایران به نام‌های رضا افشار و غلام ابتهاج اولین شرکت هواپیمایی ایران با نام ایرانیان ایرویز تاسیس شد. با اینکه در آن سال‌ها تقاضا برای سفرهای هوایی بسیار پایین بود و زیرساخت‌های مناسب وجود نداشت، با حمایت مسئولین وقت هواپيمایی هما توانست خط هوایی تهران مشهد را افتتاح کند و بلیط هواپیما تهران مشهد ایران ایر را ارائه کند. بدین ترتیب ایرانیان برای اولین بار در تاریخ می‌توانستند سفر هوایی داشته باشند. در ادامه ایرانیان ایرویز توانست پروازهای خود را به شهرهای اصفهان، بوشهر، شیراز، آبادان و اهواز گسترش دهد پرواز خارجی ایران ایر هدفی بود که آژانس هواپیمایی ایران ایر بعدها به دنبال آن بود. انحصار در بازار توانست سود بسیاری را نصیب ایرانیان ایرویز کند تا آنجا که شرکت هواپیمایی هما توانست را پروازهای خروجی ایران ایر را نیز به مقاصد بیروت، قاهره، پاریس و تل‌آویو راه‌اندازی کند. در سال ۱۳۳۳ شرکت پرشین ایرسرویس با نام هواپیمایی پارس تاسیس شد که تا سال‌ها رقیب ایرانیان ایرویز باقی ماند.
ابتدا تنها به منظور جابه‌جایی بار تاسیس شده بود. در ادامه شرکت توانست چندین مقصد خارجی را نیز به مقاصد پروازی خود اضافه کند. مسافران می‌توانستند از طریق پروازهای این شرکت از دو فرودگاه مهرآباد و فرودگاه آبادان به مقاصد پاریس، لندن، بروکسل و ژنو پرواز داشته باشند. در سال ۱۳۴۰ توسط دولت ایران این دو شرکت ادغام شدند و شرکت حاصله با نام شرکت هواپیمایی ملی ایران ( هما ) ملی اعلام شد.

ایران ایر 2 معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر

ایران ایر پس از انقلاب ۱۳۵۷

تغییر مدیریت و استراتژی‌های شرکت هواپیمایی هما پس از انقلاب و نابسامانی‌های پیش آمده باعث شد هواپیمایی هما از دوران اوج خود فاصله بگیرد. بسیاری از پروازهای خارجی هواپیمایی هما لغو شد و فرودگاه مهرآباد به تنها فرودگاه بین‌المللی ایران تبدیل شد. جنگ هشت ساله به نوبه خود بیش از پیش به فعالیت‌های هواپیمایی هما لطمه زد و فرودگاه آبادان (مرکز فعالیت‌های نفتی ایران) از چرخه خارج شد. جنگ باعث شده بود معدود پروازهای هما باقی مانده نیز با تاخیرهای پی در پی روبه‌رو شود و به تدریج ایران ایر از رقبای محلی خود عقب بماند.
از جمله اتفاقات مهم پس از جنگ ورود شرکت‌های هواپیمایی خصوصی به عرصه رقابت بود که منجر شد ایران ایر دیگر آن جایگاه افسانه‌ای سابق خود را پیدا نکند. شرکت های هواپیمایی ماهان، کاسپین و کیش ایر اولین شرکت‌های خصوصی بودند که از اوایل دهه هفتاد شمسی وارد رقابت با شرکت هواپیمایی هما شدند. تحریم‌ها مهم‌ترین مانع در مسیر رشد شرکت های هواپیمایی داخلی هستند که باعث شده شرکت های هواپیمایی از جمله ایران ایر در تجهیز و نوسازی ناوگان هوایی خود عملکرد مناسبی نداشته باشند. به علاوه اینکه تحریم‌های پروازی و سوخت‌رسانی نیز مزید بر علت شده و رشد صنعت هواپیمایی ایران را به تعویق انداخته‌اند. هواپیمایی ایران ایر توانسته با خرید هواپیماهای دست دوم از ترکیه و یونان ناوگان هوایی خود را نوسازی کرده و به مرز استانداردهای جهانی برساند.
هواپیمایی ایران ایر از ابتدای تاسیس با نام هواپیمایی هما شناخته می‌شد تا اینکه در سال ۱۳۶۰ بنا به تصمیم مدیران وقت به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تغیر نام داد. ایران ایر تنها شرکت هواپیمایی داخلی است که از ابتدای تاسیس مجاز به استفاده از پرچم ایران در تبلیغات خود بوده و هست.

لوگوی ایران ایر

همان‌طور که توضیح دادیم هما مخفف هواپیمایی ملی ایران است. لوگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( هما ) با الهام از پرنده اساطیری هما در تخت جمشید توسط ادوارد زهرابیان طراحی شده است که یکی از زیباترین نشان‌های تجاری ایران به شمار می‌رود. لوگوی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما، یعنی این پرنده اساطیری با ادغام ۳ ویژگی از ۳ حیوان مختلف طراحی شده است، سر عقاب، گوش گاو و یال اسب. جالب است بدانید در سال ۲۰۱۳ این طرح توسط آژانس خبری حمل و نقل هوایی به دلیل جذابیت و سادگی خاصی که داشت به عنوان لوگوی برتر از میان ۳۰ لوگوی برتر هواپیمایی انتخاب شد. نشان هما با رنگ آبی پررنگ بر روی دم هواپیماهای هواپيمايي هما نقش بسته است. این برند در سال ۱۳۹۲ نیز در دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران از میان ۱۰۰ لوگوی انتخابی نشان اول را کسب کرد. آژانس هواپیمایی هما با داشتن چنین لوگویی بسیار راحت شناسایی می‌شود، همچنین آژانس هواپیمایی هما با عتبار خود این نشان را بسیار پر آوازه کرده است.

ایران ایر معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایران ایر

شرکت هواپیمایی ایران ایر بطور کلی دارای ۲ کلاس پروازی می‌باشد که عبارتند از هما کلاس و کلاس اکونومی. هما کلاس دارای صندلی مخصوص درجه یک است که مزیت آن ارائه خدمات ویژه به مسافران در طول پرواز است، کلاس اکونومی ارزان‌ترین نوع بلیط با حداقل استاندارد خدمات است که جایگاه آن در انتهای هواپیما بعد از هما کلاس می‌باشد.کلاس اکونومی یا اقتصادی ایران ایر به کلاس های نرخی N,M,Q,V,Y تقسیم می شود.
در مورد کلاس ویژه هما نیز کلاس های نرخی C و J وجود دارد. مسافرانی که کلاس هما را برای پروازهای خود انتخاب می کنند، خدمات ویژه ای مانند خدمات بیزینس کلاس ایرلاین های دیگر دریافت می کنند.
همچنین ایران ایر در راستای ارائه بهترین خدمات به تمامی مسافران، کلاس اکونومی ویژه جانبازان، خانواده شهدا و معلولان سازمان بهزیستی را ارائه می کند. این نوع بلیط در کلاس نرخی O به مسافران عزیز ارائه می شود.

ایران ایر 4 معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر

قوانین مربوط به کنسلی و استرداد بلیط هواپیما ایران ایر

شرایط استرداد و کنسلی بلیط هواپیما ایران ایر را می‌توان در سایت هواپیمایی ایران ایر به طور کامل مشاهده کرد. برای آگاهی از جزییات و مقایسه نرخ جریمه همه ایرلاین ها هم می توانید به صفحه جریمه کنسلی بلیط ایرلاین ها در وبسایت فرانگر مراجعه کنید اما اینجا به منظور آشنایی مسافران با شرایط استرداد بلیط هواپیما ایران ایر، قوانین کلی را بصورت مختصر آورده‌ایم:
قوانین مربوط به استرداد بلیط هواپیما ایران ایر را می‌توان در پشت بليط هما نیز یافت. به منظور استرداد بلیط ایران ایر باید در سایت شرکت هواپیمایی ایران ایر به سراغ لیست پرواز ایران ایر که در صفحه نخست خرید بلیط اینترنتی ایران ایر می‌باشد رفته و دکمه استرداد را با ذکر دلیل استرداد انتخاب کنید. لازم به ذکر است وجه قابل استرداد فقط به کارت پرداخت کننده مسترد می گردد .
۲- از آنجائیکه نرخ بلیط های رفت و برگشت پروازهای هواپیمایی ایران ایر به نسبت از مجموع نرخهای دو بلیط یکطرفه در همان مسیر هواپیمایی ایران ایر ارزان تر است، در صورت تقاضای استرداد بلیط هواپیما ایران ایر رفت و برگشتی که تنها یک مسیر آن استفاده شده، هزینه استرداد با کسر مبلغ یک بلیط هواپیما ایران ایر یکطرفه با بالاترین نرخ موجود در آن کابین محاسبه می گردد، لازم به ذکر است در صورت No-Show در مسیر برگشت، هزینه آن نیز لحاظ خواهد شد.
مهلت کنسل کردن رزرو تا ۲۴ ساعت قبل از ساعت پرواز هواپیما ایران ایر می باشد در غیر اینصورت استرداد قیمت بلیط ایران ایر با کسر جریمه no-show صورت می پذیرد.
کلاس نرخی E غیر قابل استرداد و تغییر می باشد و در صورت عدم استفاده بلیط هواپیما ایران ایر در تاریخ مقرر، قیمت بلیط ایران ایر بصورت کامل سوخت خواهد شد . بار مجاز همراه مسافر در اين کلاس نرخي۳۰KG مي باشد.
هزينه No-Show در کلیه کلاسهاي نرخي L, X, N,Q,K,M,V,S,Y,I,C,J مبلغ ۶.۰۰۰.۰۰۰ مي باشد و هزينه تغيير تاريخ کلیه کلاس های نرخي به استثنای Q,V,S,Y,C,J مبلغ ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال مي باشد. هزينه استرداد کلیه کلاس های نرخي مبلغ ۴.۰۰۰.۰۰۰ ريال مي باشد.
بار مجاز همراه مسافر در کابین اکونومی هواپیمایی ایران ایر ۳۰کیلوگرم و در کابین بیزینس هواپیمایی ایران ایر ۴۰ کیلوگرم مي باشد . بار مسافر نوزاد در کلیه کلاسهای فوق شامل ۱۰ کیلو بار همراه می باشد. ( هزینه های اعلام شده مختص بلیط های خارجی ایران ایر با شروع مسافرت از ایران می باشد. )
هزینه های اعلام شده در پروازهای خارجی ایران ایر از مبدا شهرستان ( به استثنا پروازهای نماد مشترک ) ۷۵% هزینه های تعیین شده از تهران می باشد.
هر گونه تغییر در بلیط هواپیما ایران ایر قبل از شروع مسافرت بر اساس نرخ روز محاسبه و در صورت افزایش از مسافر دریافت خواهد شد.

ایران ایر 5 معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر

قوانین مربوط به حمل بار شرکت هواپیمایی ایران ایر

حال دانستن قوانین مربوط به حمل بار، هزینه اضافه بار ایران ایر، اضافه بار ایران ایر، قوانین باربری ایران ایر، خدمات بار ایران ایر، نرخ اضافه بار ایران ایر و دیگر موارد خالی از لطف نیست:
تحویل و نحوه خسارت بسته/جامه‌دان: بسته یا جامه‌دان حمل شده به موجب این شرایط قراردادی، به ارائه دهنده رسید بسته/جامه‌دان تحویل می گردد. مبنای محاسبه و پرداخت غرامت در صورت بروز خسارت، وزن ثبت شده در رسید جامه دان مسافر که هنگام پذیرش محاسبه گردیده خواهد بود قابل ذکر است وزن هر بسته جامه دان متعارف حداکثر ۲۳ کیلو گرم می باشد و شرکت هواپیمایی ایران ایر تعهدی در قبال پارگی زیپ، جدا و یا شکسته شدن و خرابی قفل،دسته و چرخ جامه دانهای با وزن بالاتر از مقدار یاد شده را نخواهد داشت. شرکت هواپیمایی ایران ایر مسئولیتی در قبال خسارت وارده به توشه و جامه دانی که توسط مسافر به داخل هواپیماهای ایران ایر منتقل شده و به علت حجم و یا وزن بیش از مقدار مجاز به داخل بخش بار هواپیما ایران ایر منتقل می گردند را ندارد،رسید الصاقی به این دسته از جامه دان و توشه مسافر (LIMITED RELEASE) بوده که از رسید های معمولی متمایز می باشد. در صورت ورود خسارت به بسته/جامه دان بایستی شکایت با رعایت موارد مذکور، به صورت مکتوب به شرکت هواپیمایی ایران ایر اعلام گردد. بدیهی است پس از انقضاء تاریخ‌های تعیین شده، شرکت هواپیمایی ایران ایر فاقد هرگونه مسئولیتی در ارتباط با ادعای مسافر خواهد بود.
در صورت ورود خسارت تحت هر عنوان، بلافاصله در همان روز پرواز ایران ایر و حداکثر ظرف مدت ۷ روز از تاریخ دریافت بسته/جامه دان پذیرفته شده.
در صورت تاخیر در حمل و تحویل بسته/جامه دان پذیرفته شده، حداکثر ظرف مدت ۲۱ روز از تاریخ تحویل پذیرش بسته/جامه دان توسط حمل کننده.
مسئولیت شرکت هواپیمایی ایران ایر در صورت ورود انواع خسارت از قبیل : فقدان، آسیب دیدگی و تاخیر در حمل بسته/جامه دان همراه مسافر، محدود به معادل ریالی ۲۰ ( بیست ) دلار آمریکا به ازاء هر کیلوگرم بسته/جامه دان پذیرش شده خسارت دیده، با رعایت ضوابط مربوطه خواهد بود.
شرکت هواپیمایی ایران ایر فاقد هرگونه مسئولیتی در ارتباط با وجه نقد، طلا و جواهر، کالای شکستنی،با ارزش و فاسد شدنی بوده و هیچگونه ادعایی در این خصوص قابل پذیرش نخواهد بود.
بلیط هواپیما ایران ایر از تاریخ صدور فقط برای مدت یکسال اعتبار دارد، مگر اینکه شرایط خاص دیگری توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر در خصوص مدت زمان اعتبار، در بلیط هواپیما ایران ایر درج شده باشد. در شرکت خدمات فرودگاهی هما کرایه حمل طبق توافقات صورت پذیرفته،فقط تا قبل از شروع عملیات حمل قابل تغییر و تعدیل است. بدیهی است در صورت عدم پرداخت کرایه تعیین شده از سوی دارنده بلیط هواپیما هما، شرکت حمل کننده مجاز به عدم پذیرش و عدم حمل هوایی دارنده بلیط هواپیما هما خواهد بود.
در صورت عدم استفاده بلیط هواپیما هما به هر علت توسط دارنده، به طور کامل و یا بخشی از آن، تنها ظرف ۱۸ ماه از تاریخ صدور بلیط هواپیما هما، و صرفاٌ با لحاظ مقررات و ضوابط تعیین شده و در حّد مقرّر از سوی هما قابلیت استرداد داشته و بعد از انقضاء مدت تعیین شده از درجه اعتبار ساقط و فاقد هرگونه ارزش مالی می باشد.
حمل کننده تعهد می نماید،نهایت تلاش خود را در حمل مسافر و جامه دان/بسته همراه وی تا حد امکان بعمل آورد. در مورد ساعات مندرج در برنامه های پروازی ایران ایر یا سایر بخش ها، تضمینی وجود ندارد و بخشی از این قرارداد محسوب نمی شود.
حمل کننده می تواند بدون اطلاع، اقدام به تعویض شرکت های حمل کننده یا هواپیما و در صورت لزوم، بنا به تشخیص خود تغییر و یا حذف نقاط توقف مندرج در این بلیت نماید. برنامه های پروازی بدون اطلاع قبلی قابل تغییر و ابطال می باشند.
شرکت هواپیمایی ایران ایر مجاز به عدم فروش بلیط هواپیما هما و حمل مسافر دارای سوء رفتار مستند در پروازهای قبلی شرکت هواپیمایی ایران ایر و سایر شرکتهای حمل هوایی می باشد.
دارنده بلیط هواپیما ایران ایر ( مسافر) موظف به رعایت کلیه الزامات دولتی برای سفر، از قبیل به همراه داشتن مدارک لازم و اسناد ورود و خروج می باشد. مسئولیت صحت و اصالت اسناد و مدارک بر عهده مسافر بوده و خسارت وارده ناشی از عدم اعتبار، توسط شرکت هواپیمایی ایران ایر قابل مطالبه و وصول می باشد.
کارگزاران، کارمندان یا نمایندگان شرکت هواپیمایی ایران ایر تحت هیچ شرایطی مجاز به تغییر، اصلاح و یا صرفنظر کردن از شرایط و تعهدات قراردادی نخواهند بود
دارنده بلیط هواپیما هما با آگاهی از شرایط مقرر در این بلیط، حق هرگونه ادعایی را بیش از آنچه در حدود مسئولیت های قراردادی شرکت هواپیمایی ایران ایر تبیین شده، تحت هر عنوان از خود سلب و ساقط می نماید.
به آگاهی می رساند، براساس قوانین و مقررات اعمال شده از سوی کشورهای مقصد و نیز با توجه به شرایط و مفاد مندرج در دستورالعمل منتشره از سوی آن کشورها، شرکت های هوایی الزام دارند تا اطلاعات مربوط به نگهداری جا، پذیرش و سوارشدن مسافران به هواپیما (شامل اطلاعات بلیط، نگهداری جا و گذرنامه) را به مراجع ذیصلاح کشورهای مقصد ارسال نمایند .
برای اطلاعات بیشتر درباره‌ی قوانین و بخشنامه‌های جدید ایران ایر و همچنین دسترسی به کلیه‌ی بخشنامه‌های سازمان هواپیمایی کشور، می‌توانید به صفحه بخشنامه هواپیمایی در سایت فرانگر و یا کانال تلگرام این شرکت مراجعه کنید.

ایران ایر 6 معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر

مقاصد داخلی

آبادان- اهواز- اردبیل- بندرعباس- بندرلنگه- بیرجند-بوشهر-چابهار-گرگان-اصفهان- کرمان- کرمانشاه- کیش- لار- مشهد- قشم- رشت- ساری- شیراز- تبریز- ارومیه- یزد- زاهدان

مقاصد اروپایی

استانبول- استکهلم- آمستردام- آنکارا- پاریس- رم- فراکفورت- کلن- گوتنبرگ-لندن- مسکو- میلان-وین- هامبورگ

مقاصد آسیایی

بیروت- بمبئی-پکن- تاشکند- دبی- دمشق- دوحه- کراچی- کوالالامپور- کویت- نجف

سرویس کیترینگ و غذا

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با بیش از ۴۰ سال سابقه همواره تامین رضایت مسافران و ارائه بهترین خدمات رفاهی را سرلوحه کار خویش قرار داده است. کیترینگ ایران ایر یکی از بزرگ ترین کیترینگ ها در خاورمیانه است و روزانه ۳۲۰۰۰ سرویس شامل صبحانه و غذای گرم و سرد و میان وعده را تهیه می کند. کیترینگ ایران ایر بر حسب نوع کلاس پروازی متفاوت است:

کلاس پروازی عادی:
سرویس غذایی مسافران ایران ایر بر اساس مدت زمان پرواز، مسیر پرواز و … برنامه ریزی می شود و تنوع بالایی در این نوع سرویس وجود دارد. در حال حاضر کیترینگ هما در مسیرهای پروازی که بیشتر از یک ساعت طول می کشد سرویس غذای گرم و اسنک گرم را به مسافران ارائه می کند.

کلاس پروازی ویژه (هما کلاس)
سرویس غذایی برای مسافران ویژه هما کلاس تنوع و کیفیت ویژه ای دارد. این خدمات ویژه عبارتند از :

سرو غذا در ظروف چینی
انتخاب از بین سه نوع غذا در وعده های صبحانه و ناهار و شام
ارائه بسته کادویی زعفران در جعبه خاتم
سرویس چای و دمنوش های گیاهی در طعم های مختلف
پذیرایی از مسافران با میوه و گل
سرویس هما کلاس ایران ایر
رژیم های غذایی خاص
هواپیمایی ایران ایر در راستای ارائه خدمان بهتر به تمام مسافران سرویس غذا برای افراد با رژیم خاص را نیز در سرویس کیترینگ خود لحاظ کرده است. در صورتی که نیازمند غذایی با رژیم خاص هستید هنگام رزرو بلیط هواپیما یا ۴۸ ساعت قبل از پرواز به آژانس هواپیمایی صادر کننده بلیط اطلاع دهید. از جمله غذاهای خاص این ایرلاین می توان به موارد زیر اشاره کرد:
غذای بیماران خاص مثل افراد مبتلا به دیابت، غذای بدون نمک و کلسترول
غذای رژیمی شامل غذای گیاهی و بدون لبنیات
غذای مخصوص نوزاد و کودک
غذاهای دریایی

حادثه هوایی در IranAir

شرکت هواپیمایی ایران ایر از سال ۱۳۴۱ تا پایان سال ۱۳۹۰، ۳۳ حادثه هوایی داشته است که از این میان ۱۶ حادثه آن تلفات جانی که شامل فوت یک نفر تا ۲۹۰ نفر بوده، داشته است.
بیشترین تلفات جانی در میان پروازهای شرکت هواپیمایی ایران ایر، مربوط به پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ از تهران به مقصد دوبی است که در تاریخ ۱۲ تیر ۱۳۶۷ اتفاق افتاد.
این هواپیما پس از توقف بین راهی دربندرعباس،به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک موشک هدایت شونده از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا، بر فرازخلیج فارس سرنگون شد و تمامی ۲۹۰ سرنشین آن که شامل ۴۶ مسافر غیر ایرانی و ۶۶ کودک بودند، جان باختند.این جنایت از نظر میزان تلفات انسانی، هشتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است.

%name معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر

ناوگان ایران ایر

ایران ایر با داشتن ۴۴ هواپیمای فعال، بعد از شرکت هواپیمایی ماهان (۵۷ هواپیما)، بیشترین تعداد ناوگان را در ایران در اختیار دارد. این شرکت هواپیمایی که به دلیل فرسودگی هواپیماهای خود مورد انتقادهای زیادی قرار گرفته است (تا سال ۲۰۱۵ میلادی، میانگین سنی ناوگان ایران ایر ۲۳ سال، یعنی دو برابر میانگین استاندارد بین‌المللی بود.)، پس از برداشته شدن تحریم ها علیه ایران، این شرکت توانست اقدام به سفارش ۲۶۷ فروند هواپیمای جدید کند. در این میان بزرگترین هواپیمای جهان، ایرباس ای ۳۸۰ و جدیدترین محصول ایرباس، ایرباس ای ۳۵۰ نیز وجود داشتند.

همچنین ایران‌ایر در حال بررسی خرید ۸۰ فروند جت‌های منطقه‌ای ۸۰ تا ۱۰۰ صندلی‌ «می‌تسوبیشی ژاپن» است تا از آن‌ها برای مسیرهای زیر چهار هزار کیلومتر استفاده کند. شرکت می‌تسوبیشی در این مذاکرات با همکاری دولت ژاپن شرکت کرده است و قصد دارد تا از تأمین مالی تحت حمایت دولت ژاپن استفاده کند. جت ژاپنی که ایران ایر قصد خرید آن را دارد از پیشرفته‌ترین گزینه‌های حال حاضر جهان در کلاس هواپیماهای مسافربری زیر ۱۰۰ نفره است.

 

ایران ایر 1 معرفی شرکت هواپیمایی ایران ایر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد