رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ مهر ۱۳۹۹

محله پیروزی تهران

اشتراک گذاری

محله‌ پیروزی تهران ، از محله های شرقی و شناخته شده در تهران می باشد که در سالهای اخیر رشد و پیشرفت زیادی داشته است بصورتیکه در حال حاضر بافت قدیمی و جدید در کنار یکدیگر ساختار کالبدی محله را شکل داده است. محله‌ی پیروزی در ناحیه‌ی ۲ منطقه‌ی ۱۳ شهرداری و شرق شهر تهران قرار گرفته است. این محله از جنوب به بزرگراه محلاتی، از شمال به خیابان ۵/۳۱ ، از شرق به بزرگراه بسیج(میدان شهید کلاهدوز سابق) و از سمت غرب با میدان شهدا (خیابان ۱۷ شهریور) همسایه است.

محله پیروزی تهران

علت نامگذاری محله پیروزی

آنطور که در سایت وابسته به شهرداری تهران امده است:”خیابان پیروزی در زمان قاجار شکل گرفته است. محدوده زمین های محله پیروزی و محلات اطراف ان هم به دوشان تپه و هم به نام فرح اباد شهرت داشته است. در دهه‌ی ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ ساخت و ساز در این محدوده به صورت گسترده‌ای اغاز شده بود، اما پروژه ساختمانی ۴۰۰ دستگاه باعث توجه بیشتر به این زمین‌ها شد که از قالب صرفا نظامی خارج شده و در آن مجتمع های مسکونی احداث گردید.ساخت و ساز این پروژه از سال پنجاه و سه شمسی اغاز و تا پایان سال پنجاه و پنج به پایان رسید. بد نیست بدانید که در دوران پهلوی انتهای فرح اباد به سمت تهران پارس کاملا مسدود بود و در آن زمان، دیوار پشت کوه سنگی به محل شکارگاه و دیوار پایین ان به قلعه قصر فیروزه منتهی می‌شد. ”

در مورد داستان نامگذاری محله‌ی پیروزی در منابع تاریخی آمده است که در سال‌ ۱۳۵۷ به دلیل واقع شدن نیروی هوایی در فرح‌آباد، تحرکات انقلابی بیشتری در این منطقه اتفاق افتاده است و می‌توان اینگونه استنباط کرد که شروع انقلاب از آنجا سرچشمه گرفته، بنابراین پس از پیروزی انقلاب اسلامی این خیابان را پیروزی نامیده‌اند.

محله پیروزی تهران

 خيابان های مهم محله پیروزی

یکی از بهترین محلات تهران از جهت سهولت دسترسی محله به وسیله‌‌ی مترو، محله‌ پیروزی است که دارای ایستگاه‌های متروی پیروزی، نبرد، نیروهوایی، شهدا است. شایان ذکر است که این ایستگاه‌ها که در خط ۴ متروی تهران قرار دارند علاوه بر مک به کاهش بار ترافیکی، دسترسی به سایر نقاط تهران را بسیار راحت‌تر کرده‌اند.نکته مهم بعدی احداث بزرگراه امام علی در سال های گذشته بوده که در کاهش بار ترافیکی این منطقه نقش چشمگیری ایقا کرده است. با اینحال تعدادی از خیابان‌های این محله مانند خیابان نبرد دارای ترافیک زیادی هستند. علاوه بر مترو باید به اطلاعتان برسانیم که این محله دارای ایستگاه‌هایی برای اتوبوس‌های شرکت واحد است و تاکسی‎‌ها هم می‌توانند به افرادی که قصد جابجایی دارند کمک نمایند.

محله پیروزی تهران

مراكز آموزشی و فرهنگی پیروزی

در مورد مراکز آموزشی محله‌ی پیروزی اگر علاقمندید بیشتر بدانید، نام تعدادی از مدارس و سایر مراکز آموزشی آورده شده است:

دبستان شکوفه‌های قرآن واقع در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان شهید عزیزی
دبیرستان نمونه دولتی شهید عاشوری واقع در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه، خیابان عزیزی
دبیرستان غیردولتی اندیشه امام در میدان شهدا، خیابان پیروزی، خیابان شهید قوامی
دبستان پسرانه عادی دولتی منتظرالمهدی واقع در خیابان پیروزی، روبروی هتل نهاجا. جنب کوچه قلیزاده
مدرسه دخترانه شهید مفتح واقع در پیروزی، خیابان دوم.

همچنین علاقمندان به یادگیری زبان انگلیسی می‌توانند از آموزشگاه‌های زیر استفاده کنند.

آموزشگاه زبان فرهنگ نوین در خیابان پیروزی، خیابان شکوفه
اموزشگاه زبان سفیر گفتمان در پیروزی، سه راه سلیمانیه
اموزشگاه زبان استادان واقع درپیروزی ، چهارصد دستگاه
امورشگاه زبان گویش نوین دخترانه واقع در چهاراه کوکاکولا
ناگفته نماند که دانشگاه ازاد اسلامی، واحد تهران جنوب در خیابان پیروزی، بلوار ابوذر، بعد از پل چهارم قرار دارد.

مراکز خرید محله پیروزی

محله‌ پیروزی یکی از محلات شناخته شده شرق تهران است که تعداد زیادی مرکز خرید دارد، بسیاری معتقدند قیمت اجناس هم در پیروزی معقولانه هست و آنچنان بالا نیست. مورد اول چهارراه کوکاکولا یا دهقان است که دارای تعداد زیادی فروشگاه و مرکز خرید هست. بسیاری از افراد گزینه اول را اینجا قرار می‌دهند.یکی از مراکز معروف خرید در این منطقه مرکز خرید کسا واقع در نبش چهارراه کوکاکولا می‌باشد. همچنین مجتمع پانورما در خیابان پیروزی، چهارراه کوکاکولا یکی دیگر از مراکز خرید اصلی محله‌ی پیروزی به شمار می‌آید. علاوه بر موارد ذکر شده تعداد مغازه‌های محلی و بوتیک‌ها بسیار زیاد است و اگر گذرتان به این محله بیافتد، خودتان به این موضوع پی خواهید برد.

محله پیروزی تهران

مساجد و حسینیه های شاخص محله

مانند سایر محلات تهران، پیروزی هم تعدادی مسجد دارد که میزبان اهالی محل هستند. در ادامه نام آنها را آورده‌ایم:

مسجد علوی واقع در خیابان پیروزی، خیابان نبرد شمالی، خیابان نجار محمودی
مسجد ائمه اطهار در خیابان پیروزی، خیابان نبرد، خیابان ائمه اطهار
مسجد امام جعفر صادق در خیابان پیروزی، خیابان نجار محمودی، کوچه قنبری
مسجد امام تقی واقع در بزرگراه بسیج، خیابان پیروزی، ابتدای بلوار ابوذر

محله پیروزی تهران

مراکز درمانی محله پیروزی

یکی از موارد مهم در بررسی محله‌ها داشتن تعداد کافی مراکز درمانی و بهداشتی هست، در مورد محله‌ی پیروزی هم بررسی ما نشان می‌دهد که مراکز زیر در آنجا قرار دارند و پاسخگوی نیازهای درمانی ساکنین می‌باشند.

درمانگاه فرهنگیان واقع در خیابان پیروزی، خیابان فارابی
درمانگاه ولیعصر در چهارراه کوکاکولا، خیابان نبرد شمالی
درمانگاه شبانه روزی طوبی واقع در خیابان پیروزی، خیابان نبرد شمالی، خیابان داودآبادی غربی
درمانگاه امام حسن عسگری واقع در خیابان پیروزی، چهارراه کوکاکولا
درمانگاه شبانه روزی قائم در خیابان پیروزی، ابتدای خیابان پنجم نیروهوایی

ناگفته نماند که علاوه بر درمانگاه‌های بالا، بیمارستان فجر واقع در خیابان پیروزی، سه راه سلیمانیه یکی از مراکز مهم درمانی در این محله می‌باشد. ضمن اینکه داروخانه‌های زیادی در این محله فعالیت دارند که نام آنها در زیر آورده شده است :

داروخانه دکتر مهارتی در خیابان پیروزی، شکوفه
داروخانه شبانه روزی شرق واقع در خیابان پیروزی، خیابان قوام، میدان چهارصد دستگاه
داروخانه پیروزی واقع در خیابان پیروزی، سه راه سلیمانی
داروخانه شکوفه واقع در خیابان پیروزی، جنب مقداد
داروخانه دکتر سپهری واقع در خیابان پیروزی، سه راه سلیمانی، بعد از خیابان بسطامی
داروخانه دکتر حمیدرضا کیوانفر در خیابان پیروزی، روبه روی خیابان بیمارستان فجر

 

محله پیروزی تهران

مراکز مهم دولتی محله پیروزی

استراتژیک‌ترین مرکز دولتی در محله‌ی پیروزی، فرودگاه نظامی دوشان تپه و پادگان نیروی هوایی ارتش است. همچنین از دیگر مراکز مهم و البته نظامی این محله مهمات سازی و اسلحه‌سازی ارتش در غرب محله‌ی پیروزی می‌باشد. ضمن اینکه در شرق محله پیروزی ستاد مشترک سپاه و پادگان‌های متعدد ارتش و نیروی انتظامی قرار دارد.علاوه بر مراکز نظامی ذکر شده، کلانتری ۱۲۱ سلیمانیه در خیابان پیروزی قرار گرفته است.

 

اماکن تفریحی و ورزشی محله پیروزی

خوشبختانه تعداد پارک‌های این محله به نسبت بسیاری از محلات تهران بیشتر است و علاوه بر پاکتر نگه داشتن هوا، گزینه‌ی خوب برای اوقات فراغت ساکنین به حساب می‌آید. از جمله‌ی این پارک‌ها می‌توان به بوستان پیروزی بوستان پیروزی واقع در خیابان پیروزی، خیابان سی متری نیروهوایی، پارک چهارصددستگاه در خیابان پیروزی، میدان چهارصد دستگاه، بوستان نیلوفر در خیابان پیروزی، خیابان طبرسی، پارک پرستار در خیابان پیروزی، خیابان پرستار، بین خ داودی و شکوری و پارک گلنما در خیابان پیروزی، خیابان دهم فروردین اشاره نمود.

علاوه بر پارک‌های معرفی شده مراکز دیگری مانند سینما پیروزی در خیابان پیروزی، چهارراه کوکاکولا، خانه و موزه دکتر معین واقع خیابان پیروزی، خیابان زینتی افخم دولاب، کوچه پروانه و باغ و کوشک وثوق الدوله درخیابان نبرد شمالی، کوچه طاهری از جمله مراکز تفریحی و فرهنگی محله‌ی پیروزی به حساب می‌آیند.

در پایان باید این نکته را هم بگوییم که محله پیروزی دارای تعداد زیادی رستوران، آبمیوه فروشی و کافی شاپ است، آب میوه فروشی گل یخ و رستوران افتخاری از جمله قدیمی‌ترین های پیروزی هستند که مشتریان فرا محله‌ای زیادی دارند.

 

 

 

 

 

 

محله پیروزی تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *