رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ مرداد ۱۳۹۹

محله جنت آباد جنوبی تهران

اشتراک گذاری

محله جنت آباد جنوبی تهران که از محله های قدیمی تهران می باشد ، بعد از احداث و راه اندازی. اتوبان همت اتوبان آبشناسان، به ۳ بخش جنت آباد جنوبی ، جنت آباد مرکزی و جنت آباد شمالی تقسیم شد. همسایه های محلی جنت آباد جنوبی از شرق باغ فیض ، از جنوب بزرگراه آیت الله کاشانی ، از غرب به شهران و از شمال  جنت آباد مرکزی  می باشد.

این محله در ناحیه ۷ منطقه ۵ شهرداری واقع شده است. از جمله خیابان های معروف این محله میتوان به بلوار لاله و میدان چهارباغ اشاره کرد.بافت این محله بیشتر مسکونی و نوساز است و یکی از دلایل افراد جهت انتخاب این محله برای زندگی؛ خلوتی و آرامش آن است. کوچه‌ها و خیابان های جنت آباد جنوبی برخلاف جنت آباد شمالی و مرکزی به دلیل بافت تجاری متمرکز در این فضا شلوغ تر است، اما همچنان از معضلات عمده ی مرکز شهر دور مانده است.

محله جنت آباد جنوبی تهران

علت نام گذاری محله جنت آباد جنوبی

در گذشته، رودخانه های مختلفی در این منطقه و محله جریان داشته ­اند که از جمله ی آن ها، رودخانه های کن، سولقان، وردآورد و چشمه های باغ فیض و همچنین قنوات مختلفی که برای تامین آب باغ ها و بوستان های اطراف استفاده میگردیده اند، شایان ذکر خواهند بود. همین وفور آب و قرار گرفتن این اراضی درکوهپایه (و احتمالا حاصل­خیزی زمین­ های محله) باعث گردیده است که این محله”جنت” به معنای بهشت نام­گذاری گردد. اما متاسفانه به علت ساخت وسازها، مسیر رودخانه منحرف و اکثر رودخانه ها خشک گردیدند.

در این راستا جنت آباد و محلات اطراف آن که روزگاری تنفسگاه تهران محسوب می گردید، نسبت به گذشته آب وهوای مطبوع خود را از دست داده و باغ های آن تبدیل به آپارتمان شده اند. از سوی دیگر نمی توان چنین گفت که به طور کامل نابود شده اند، چرا که همچنان این محله و منطقه نسبت به سایر مناطق تهران از آب و هوای مناسب تری برخوردار می باشد.

محله جنت آباد جنوبی تهران

مراكز آموزشی و فرهنگی محله جنت آباد جنوبی

در این محله مدارس زیادی در حال فعالیت هستند. از مهمترین آنها می توان به مجتمع آموزشی پسرانه باقرالعلوم (ع) اشاره کرد. دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات هم در ابتدای بلوار لاله واقع شده است. دانشگاه غیرانتفاعی صدرا و سرای محله جنت‌آباد جنوبی هم جزو مراکز آموزشی و فرهنگی محسوب می شوند. از مرکز خرید سمرقند به دلیل دارا بودن سالن های سینما، می توان به عنوان یک مرکز فرهنگی نام برد.

مراکز مهم دولتی محله جنت آباد جنوبی

از مراكز مهم دولتی در اين محله می توانيم به بانک هایی چون بانک رفاه، بانک پارسیان، بانک سرمایه، بانک سینا، موسسه مالی و اعتباری کوثر اشاره كنيم. هچنین ساختمان شماره ۲ منطقه ۵ شهرداری تهران در این محله مستقر است و می توان از به عنوان یکی از مراکز دولتی این محدوده نام ببرید.

مراکز خرید اصلی محله جنت آباد جنوبی

از مراکز معروف خرید این منطقه مرکز خرید مریم که در تقاطع بلوار جنت آباد و خیابان آیت الله کاشانی قرار دارد و سمرقند در تقاطع بلوار لاله و خیابان جنت آباد واقع شده می توان نام برد. برای تهیه مایحتاج روزانه هم می توانید به مرکز میوه و تره بار جنت آباد مراجعه کنید.

محله جنت آباد جنوبی تهران

معرفی تکایا، مساجد و حسینیه های شاخص محله

نزدیک ترین مرکز مذهبی به جنت آباد جنوبی مسجد نظام مافی واقع در آیت الله کاشانی و مسجد صادق آل عبا می باشند. همچنین میتوان به مراکز مذهبی و حسینیه های دیگر مثل مسجد ولی‌ الله‌ الاعظم، مسجد خاتم‌الانبیا (ص) ،مسجد خامس آل‌عبا (ع) ، مسجد صادق آل‌محمد (ص) ،حسینیه خاتم‌الانبیاء ،حسینیه مکتب‌الزهرا (س) و مجمع انصارالحسین(ع) ،هیئت ابوالفضل ،هیئت یاحسین ،هیئت یا حسین زهرا اشاره کرد.

 

مراکز درمانی محله جنت آباد جنوبی

درمانگاه مرکزی جنت آباد جزو درمانگاه های داخلی این محله است که البته در نزدیکی آن بیمارستان پیامبران در خیابان اباذر، بیمارستان عرفان نیایش در جنت آباد مرکزی، درمانگاه الیاد در جنت آباد مرکزی ودرمانگاه بیدار در خیابان آیت الله کاشانی اشاره کرد.

 

اماکن تفریحی و ورزشی محله جنت آباد جنوبی

برای معرفی اماکن ورزشی می توان به معروف ترین آنها، باشگاه پرسپولیس، واقع در ابتدای خیابان آیت الله کاشانی جنب ایستگاه آتش نشانی اشاره کرد. همچنین مجموعه ورزشی یزدان که ابتدای جنت آباد مشغول فعالیت می باشد. مرکز ورزشی الزهرا هم یکی دیگر از اماکن ورزشی این محله محبوب است. مرکز تجاری، فرهنگی، تفریحی سمرقند به دلیل اختصاص یک طبقه مجزا به وسایل بازی برای کودکان از مکان های محبوب تفریحی خانواده ها محسوب می شود.

محله جنت آباد جنوبی تهران

هم‌اکنون خط ۴ مترو در حال انجام عملیات حفر تونل می‌باشد. مترو از ایستگاه ارم سبز خط ۴ آغاز شده و درمیدان کانون شهر زیبا با خط ۶ مترو یک ایستگاه تقاطعی خواهد داشت سپس بسوی میدان چهارباغ جنت آباد واقع در جنوب بزرگراه همت می‌رود و دارای ایستگاه مترو خواهد شد. همچنین طبق نقشه سندچشم انداز مترو تهران تا سال ۱۴۰۴ خط ۴ از میدان چهارباغ زیر بزرگراه همت به چهارراه ایرانپارس در تقاطع بلوار جنت آباد وبزرگراه نیایش گسترش میابد و دارای ایستگاه مترو می‌شود و همچنین یکی از ایستگاه‌های خط مترو اکسپرس خواهد بود طبق نقشه سند چشم‌انداز مترو تهران ۱۴۰۴خواهد شد.

محله جنت آباد جنوبی تهران

 

 

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *