جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

محدودسازی شبکه‌های اجتماعی به صنعت گردشگری خسارت وارد می‌کند

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ مرداد ۱۴۰۰

رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، موجب اختلال ارتباطی گردشگران و تورگردانان در فرآیند بازاریابی و فروش محصولات گردشگری، نگرانی گردشگران خارجی برای سفر به ایران و در نتیجه وارد آمدن خسارت به صنعت گردشگری می‌شود.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، طرح صیانت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی عنوان یکی از بحث برانگیزترین طرح‌های سال‌های اخیر ایران است که اکنون در مجلس یازدهم بررسی می‌شود و البته با واکنش گسترده کاربران، مسوولان و حتی برخی نمایندگان مجلس روبرو شده است.

گردشگری محدودسازی شبکه‌های اجتماعی به صنعت گردشگری خسارت وارد می‌کند

تعیین شرایط و ضوابط فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی از مهمترین فصول این طرح است که عمده نگرانی‌های جامعه به این دلیل است که نمایندگان در ماده دوم این طرح تصریح کرده اند؛ فعالیت پیام‌رسان‌های خارجی و داخلی اثرگذار مشروط به تایید هیات ساماندهی و نظارت خواهد بود. در غیر این صورت فعالیت آنها در کشور غیرقانونی است، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است نسبت به مسدودسازی دسترسی به آن‌ها اقدام کند.

این طرح باعث بروز نگرانی برای فعالان حوزه کسب و کارهای خُرد و نوپا، به ویژه مشاغل خدماتی مانند صنعت گردشگری که از بستر فضای مجازی برای تبلیغات و بازاریابی و جذب گردشگر استفاده می کنند، شده و تاکنون نیز نگرانی های خود را به شیوه های مختلف از طریق مراجع صنفی و رسانه ای به گوش نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسانده اند.
گردشگری 1 محدودسازی شبکه‌های اجتماعی به صنعت گردشگری خسارت وارد می‌کند

 

 

 

فعالان گردشگری خواستار تجدید نظر مجلس در روند تصویب طرح صیانت هستند

علی اکبر عبدالملکی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره تاثیرات طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی بر صنعت گردشگری، اظهار داشت: در شرایطی که در جنگ اقتصادی و همه‌گیری کرونا بسیاری از کسب‌وکارهای حوزه گردشگری کشور با زیان‌های گسترده‌ای مواجه شده، تصویب این طرح، خسارات بزرگی به بخش گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته وارد می‌کند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نگرانی‌های فعالان گردشگری درباره طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی، افزود: ما جلسات متعددی را با کارشناسان، فعالان و صاحب‌نظران حوزه گردشگری برگزار و نظرات آنها را دریافت کردیم که به اتفاق خواستار تجدید نظر در روند تصویب این طرح در مجلس شورای اسلامی هستند؛ بیشتر فعالان و صاحبان کسب‌وکارهای این حوزه، معتقدند که اجرای این طرح علاوه بر خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی، حس ناامنی برای گردشگران خارجی در ایران، ایجاد می‌کند.

عبدالملکی با بیان اینکه اکنون شبکه‎‎ های اجتماعی غیربومی ابزار اصلی ارتباطی مردم جهان شده اند، تصریح کرد: قطع دسترسی به شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و سامانه‌های فضای مجازی، هم موجب اختلال ارتباطی گردشگران و تورگردانان در فرآیند بازاریابی و فروش محصولات گردشگری قبل از سفر می‌شود و هم نگرانی گردشگران خارجی را برای حضور در ایران افزایش می‌دهد.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به دغدغه‌های فعالان گردشگری الکترونیک توضیح داد: با توجه به اینکه مهمترین درگاه ایجاد ارتباط و معرفی در سطح بین‌المللی وب‌سایت‌ها هستند که باعث بهتر دیده شدن محصولات هر صنعتی می‌شوند، قطع دامنه‌های مربوطه (مثلا com.) و همچنین اختلال و محدودسازی در شبکه‌های اجتماعی و فضای‌مجازی، موجب از بین رفتن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده به ویژه در بخش گردشگری الکترونیک، کسب‌وکارهای خُرد گردشگری، تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات صنایع‌دستی و بوم‌گردی‌ها در جوامع محلی و روستایی، می‌شود.

گردشگری 2 محدودسازی شبکه‌های اجتماعی به صنعت گردشگری خسارت وارد می‌کند

طرح صیانت برای کسب‌وکارهای صنعت گردشگری آسیب زا است

عبدالملکی تصریح کرد: اجرای طرح صیانت کاربران به کسب‌وکار و درآمد بخش بزرگی از فعالان و تولیدکنندگان خوراک‌ها و سوغاتی‌های محلی، راهنمایان گردشگری و بسیاری از گروه‌هایی که رویدادها و فرهنگ، آداب و رسوم و مقاصد جدیدی از ایران را در شبکه‌های اجتماعی معرفی می‌کنند – که از اجزا و ارکان اصلی صنعت گردشگری هم هستند – آسیب جدی می‌زند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران با اشاره به دغدغه فعالان صنعت گردشگری و تجارت بین‌الملل از اجرای طرح صیانت از کاربران، خاطرنشان کرد: آنها به درستی نگرانند که این طرح منجر به از بین رفتن کسب‌وکارهای نوپا و عدم توان ورود به بازار بین‌المللی و در نتیجه کاهش اشتغال و تخریب انگیزه و پتانسیل نیروی جوان کشور می‌شود که به دنبال آن، نارضایتی جامعه و در نهایت موج مهاجرت نیروی متخصص و جوان کشور را ایجاد می‌کند.

شبکه‌‎های اجتماعی در سال‌های اخیر سهم زیادی در جذب گردشگران خارجی به ایران داشته و این تاثیر سال به سال بیشتر هم می‌‎شود، در شرایطی که تحریم و کرونا صنعت گردشگری را با ورشکستگی مواجه کرده و اکنون به شدت نیازمند تبلیغات و معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران و جذب گردشگر خارجی برای پساکرونا هستیم، مختل کردن شبکه‌های اجتماعی و سامانه‌های فضای مجازی این خسارت‌ها را عمیق‌تر و جبران‌ناپذیرتر می‌کند.

گردشگری 3 محدودسازی شبکه‌های اجتماعی به صنعت گردشگری خسارت وارد می‌کند

بار اصلی تبلیغات گردشگری بر دوش شبکه‌های اجتماعی است/ فرصت‌ها را محدود نکنیم

عبدالملکی بیان کرد: نمی‌توان منکر شد که بار اصلی اطلاع‌رسانی، تبلیغات و بازاریابی مقاصد گردشگری چه در گردشگری داخلی چه جذب گردشگر خارجی بر دوش شبکه‌های اجتماعی است و اکنون این سامانه‌ها به مرجع بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی برای انتخاب مقصد سفر به ایران تبدیل شده‌اند، در این شرایط محدود کردن این شبکه‌‏‎ها قطعا بارگذاری و تولید محتوا در آنها را بسیار کاهش داده و عملا درباره زیبایی‎‌های طبیعت و جذابیت‌های تاریخ و فرهنگ ایران، اطلاعات بسیار کمتری به گردشگران داخلی و خارجی می‌‎رسد.

وی اظهار داشت: همین نوع معرفی از جاذبه‌ها و ظرفیت‌های ایران در سال‌های اخیر بهترین راه مقابله با اخبار منفی علیه ایران بوده است؛ حجم اخباری که فضای ایران را ناامن، پر از قحطی و گرسنگی و درگیری جلوه می‌‎داد با همین تولید محتوایی که خود مردم ایران در خصوص زیبایی‎‌های کشورمان انجام دادند اثر بخش‌ترین و باورپذیرترین و پادزهر این تبلیغات منفی بود.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران محدودسازی شبکه‌های اجتماعی در سال‌های گذشته را بی‌اثر و بدون ‌نتیجه دانست و گفت: آن اقدامات ما را از محدود فرصت‌هایی که این شبکه‌ها در اختیارمان می‌گذاشت، محروم کرد و عملا فرصت معرفی ایران در این شبکه اجتماعی را از ما گرفت.

عبدالملکی تاکید کرد: در حال حاضر اجرای طرح صیانت از کاربران فضای مجازی و بستن دسترسی کاربران داخلی به سایر شبکه‌‎های اجتماعی موجود، قطعا روند تولید محتوا از جاذبه‌‎های ایران را مختل و عرصه را برای تبلیغات منفی خارجی بر ضد ایران کاملا هموار می‌کند.

تاکید بر آموزش فرهنگ فضای مجازی و ارتقا سواد رسانه‌ای

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران بر آموزش و فرهنگ‌سازی و ارتقای سواد رسانه‌ای در جامعه تاکید کرد و گفت: البته نباید از معایب فضای مجازی برای نوجوانان غافل شد که این امر نیز نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش صحیح در نحوه استفاده از اینترنت و فضای مجازی، برای همه گروه‌های سنی به ویژه نوجوانان و دانش‌آموزان و حتی خانواده‌هاست.

عبدالملکی افزود: هر فناوری و ابزاری مزایا و معایبی دارد، مهم این است فرهنگ و شیوه صحیح استفاده از آن آموزش داده شود، نمی‌توان به بهانه خطرات، منکر مزایای مثلا آتش و یا ابزار حرارتی شد و از آن استفاده نکرد، بلکه بر مبنای تجارب و آموزش، باید از مزیت‌های مثبت آن استفاده کرد و خطرات و آسیب های آن را به کاربران گوشزد کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *