رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ آبان ۱۳۹۹

فوت و فن های باقالی پلو با ماهیچه

لینک این مطلب کپی شد!

فوت و فن های باقالی پلو با ماهیچه را در این مطلب به همراه طرز تهیه آن گردآوری کرده ایم تا با رعایت آنها باقالی پلو با ماهیچه بسیار خوشمزه و لذیذی را بتوانید آماده کنید و از خوردنش لذت ببرید . باقالی‌پلو با گوشت مجلسی از غذاهای لذیذ، سنتی، قدیمی ایرانی و اختصاصی کشور خودمان است و در بین ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. این غذای خوشمزه یکی از گزینه‌های مناسب برای مهمانی‌ها و مراسم‌های مختلف سفره هر ایرانی به‌حساب می‌آید؛ هرچند هنوز از این غذا به‌عنوان غذایی اعیانی و تجملاتی یاد می‌شود.باقالی‌پلو را معمولاً با گوشت گردن ماهیچه گوسفندی یا بره، بوقلمون و مرغ تهیه می‌شود البته از سردست یا قلوه‌گاه گوساله و همچنین گوشت چرخ‌کرده نیز می‌توان استفاده کرد. البته برای تهیه این غذا، ما به شما گوشت ماهیچه و یا گردن گوسفندی را توصیه می‌کنیم زیرا این قسمت‌ها نسبت به سایر گوشت‌ها لذیذتر و استخوانی بودن گوشت طعم بی‌نظیری به غذای شما خواهد داد.

باقالی پلو با ماهیچه

هرچند به‌ظاهر درست کردن باقالی‌پلو با گوشت راحت است اما برای تهیه و پخت این غذای مجلسی باید نکاتی را رعایت کرد تا هم عطر خوبی داشته باشد و هم مزه آن خوشمزه‌تر و لذیذتر شود.

مواد لازم

ماهیچه گوسفندی: ۴ عدد
پیاز متوسط: ۴ عدد
سیر: ۳ حبه
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه: به مقدار لازم
زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه
برگ بو: ۳ عدد
چوب دارچین: ۱ عدد

مواد لازم برای باقالی پلو

برنج: ۳ پیمانه
باقالی: ۲ پیمانه
شوید خرد شده تازه: ۲ پیمانه

باقالی پلو با ماهیچه

طرز تهیه

طرز پخت باقالی پلو با ماهیچه مجلسی بسیار ساده و راحت است. برای پختن ماهیچه مجلسی ابتدا پیازها را خلالی خرد کنید و نیمی از آن‌ها را در قابلمه بریزید و تفت دهید. وقتی پیازها سبک شدند ماهیچه‌ها را روی آن بچینید، حبه‌های سیر و بقیه پیازهای خلالی را هم روی ماهیچه‌ها بریزید. فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید.برگ بوها و چوب دارچین را هم روی سایر مواد بگذارید و درب قابلمه با ببندید. ۳ ساعت روی شعله ملایم گاز ماهیچه را بپزید. در این مدت چند بار ماهیچه‌ها را زیر و رو کنید تا یکدست پخته شوند. در نهایت باید یک سوپ ماهیچه خیلی غلیظ داشته باشید که در کنار باقالی پلو با ماهیچه سرو کنید. بعد از ۳ ساعت نمک را اضافه کنید و ۱ الی ۱ و نیم ساعت دیگر برای پخت به ماهیچه زمان بدهید.

برای درست کردن باقالی پلو ابتدا برنج را بشورید و ۱ الی دو ساعت در آب و نمک خیس کنید. باقالی‌ها را هم بشورید و ۵ دقیقه در آب بپزید و کف روی آن را بریزید و آبکش کنید چون در غیر این صورت رنگ پلو را تیره می‌کنند. این ترفند برای زود پختن باقالی است.

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را در آن بپزید. باقالی‌های آبکش شده را هم به برنج در آب جوش اضافه کنید برای اینکه برنج دانه دربیاید و له نشود وقتی یک روی برنج دو ترک افتاد آن را آبکش کنید. برنج و باقالی را با هم مخلوط کنید و شوید را هم اضافه کنید. می‌توانید به جای شوید تازه از یک مشت شوید خشک هم استفاده کنید. می‌توانید شوید را به صورت لایه لایه هم در قابلمه لا به لای برنج بریزید.

کف یک قابلمه روغن بریزید و ته دیگی که دوست دارید را بگذارید. در قابلمه لایه لایه ترکیب باقالی و برنج و شوید را بریزید یا همان ترکیب باقالی و برنج و شویدی که مخلوط کرده بودید را بریزید و گنبدی شکل کنید و دم بگذارید. بعد از دم کشیدن برنج روی آن کره آب شده محلی یا روغن حیوانی آب شده بریزید. در پایان ماهیچه را در کنار باقالی پلو سرو کنید.

ادویه باقالی پلو

اگر باقالی پلو را با گوشت گردن درست می‌کنید موقع دم پلو روی آن مقداری دارچین بپاشید. برای باقالی پلو با ماهیچه یا گوشت می‌توانید چند حبه سیر به برنج موقع دم کشیدن اضافه کنید. می‌توانید کمی زردچوبه هم موقع آبکش کردن برنج به آن اضافه کنید. یک روش عالی و خوش عطر هم این است که مقداری برنج را با زعفران دم کرده مخلوط کنید و موقع سرو روی باقالی پلو بریزید. اضافه کردن دارچین هم به باقلی پلو برای سرو در کنار ماهیچه گوسفند و گوساله هم فکر خوبی است.

نکات کلیدی پخت باقالی‌پلو

اگر فصل باقالی است، حتما از باقالی تازه استفاده کنید و اگر نه از باقالی فریز شده.
نسبت برنج به باقالی باید ۲ به ۱ باشد؛ یعنی اگر دو پیمانه برنج دارید، یک پیمانه باقالی باید اضافه کنید.
اگر باقالی فریز شده دارید، همزمان با ریختن برنج در آب جوش، باقالی‌ها را هم بریزید و اگر باقالی تازه دارید، چند دقیقه آخر برای آبکشی، باقالی را اضافه کنید تا له نشود.
کلیدی‌ترین زمان، موقع دم کردن برنج است. یک کفگیر برنج و باقالی را بریزید، شوید را به آن اضافه کنید و به اندازه سر قاشق چای‌خوری پودر گل سرخ، دارچین و زعفران اضافه کنید و این مرحله را تا تمام‌شدن برنج ادامه دهید.
دارچین و گل سرخ همان عطر و بوی باقالی‌پلوهای رستورانی را می‌دهند و پای ثابت وعده‌های غذایی‌تان می‌شود.
اگر از شوید تازه هم استفاده کنید، قطعا باقالی‌پلوی متفاوت‌تری خواهید داشت.
طرز تهیه سبزی پلو با ماهیچه مجلسی هم به همین ترتیب است. با این تفاوت که اگر طعم باقالی را دوست ندارید یا به آن حساسیت دارید فقط شوید به پلو اضافه کنید.
باقالی پلو با گوشت گردن را به همین ترتیب درست کنید. البته ۱ لیوان آب برای درست کردن گوشت گردن به آن اضافه کنید.
باقالی پلو را با باقالی خشک هم درست می‌کنند. برای این کار باقالی خشک را با مقداری آب مثل لپه بپزید و موقع دم گذاشتن باقالی پلو با برنج و شوید دم کنید.
طرز تهیه ماهیچه گوساله یا دنبالچه هم مثل ماهیچه گوسفندی است با این تفاوت که ماهیچه گوساله کمی دیرتر می‌پزد و مدت زمان پخت آن طولانی‌تر است.
باقالی پلو با ماهیچه پسران کریم که بسیار مشهور است به همین ترتیب پخته می‌شود با این تفاوت که ماهیچه را به همراه پیاز داغ جدا از برنج سرو می‌کنند. البته چلو ماهیچه پسران کریم مشهورتر است. برای اینکه یک پیاز داغ مجلسی مثل پسران کریم داشته باشید بعد از پخت ماهیچه آن‌ را از قابلمه بیرون بیاورید و پیازهای روی ماهیچه‌ها را با پیازهای زیر ماهیچه مخلوط کنید و خوب سرخ کنید تا عسلی و کاراملی شوند. در صورت تمایل می‌توانید پیاز داغ مجلسی را هم جداگانه تهیه کنید و روی باقالی پلو با ماهیچه بریزید تا همان باقالی پلو با ماهیچه تیپیکال پسران کریم را داشته باشید.
برای درست کردن ماهیچه گوسفندی به هیچ وجه به آن آب اضافه نکنید. پیاز و ماهیچه به اندازه کافی آب می‌اندازند. اما برای درست کردن ماهیچه گوساله یک لیوان آب اضافه کنید تا خوب مغز پخت شود.

 

 

باقالی پلو با ماهیچه

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *