رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ شهریور ۱۴۰۰

فهرج، شگفتی بی‌بدیل در جنوب کرمان

اشتراک گذاری

فهرج شهری در گستره پهنه جنوبی کرمان که آوازه نخل‌ها، قلعه‌ها و جنگل‌های بیابانیش آن را به شگفتی بی‌بدیل تبدیل کرده است.شهرستان فهرج یکی از شهرستان‌های استان کرمان و در جنوب شرقی این استان واقع شده است. شهرستان فهرج دارای چهار شهر معروف بوده و در زمان سلاجقه اهمیت زیادی داشته به گونه‌ای که جاده ابریشم از آن عبور می‌کرده و به سرتاسر دنیا می‌رسیده است. آب و هوای این شهرستان در تابستان گرم و خشک و در زمستان نیز سرد و خشک است دمای هوا در تابستان گاهی به ۵۰ درجه هم می‌رسد اما همین آب و هوا باعث شده فهرج یکی از قطب‌های تولید خرمای مرغوب مضافتی باشد. از دیگر تولیدات کشاورزی این منطقه مرکبات نیز است.

فهرج

کلوت‌های فهرج

وجود حجم عظیمی از کلوت‌ها که جاذبه‌های منحصربفردی هستند و همچنین طلوع و غروب خورشید، زیبایی منطقه فهرج را چند برابر کرده است. این عارضه‌ها در ورودی شهرستان فهرج در مسیر جاده فهرج – نرماشیر و جنوب شهر فهرج حوالی روستای عصمت‌آباد در بخش مرکزی قرار دارند.

میل قاوردی

یکی از کمیاب‌ترین برج‌های باقیمانده از دوره سلجوقیان میل قاوردی به شماره ثبت ۱۴۳ است که در مسیر راه بم – زاهدان در ۳۰ کیلومتری فهرج قرار دارد (برای راهنمایی کاروان‌ها) به میل نادری معروف است و ارتفاع آن ۱۸ متر و دارای ۴۵ پله است که انسان را به بالا هدایت می‌کند. علت اینکه به میل نادری شهرت یافته شاید دستوری است که نادرشاه جهت تعمیر آن داده است. در حال حاضر فقط یک میل باقی مانده و بقیه تخریب و یا زیر تپه‌های شنی مدفون شده‌اند.

جنگل‌های کهور

در قسمت شمالی و غربی قلعه برج معاذ و بعد از نخلستان‌های تقریبا خشک شده برج معاذ منطقه وسیعی از جنگل‌های گز و کهور قرار دارد. این جنگل جزو معدود جنگل‌های کهوری است که بستر آن پوشیده شده از شن‌های روان است. این جنگل طرفداران زیادی برای انجام مسابقات موتور سواری در بین جوانان این منطقه دارد.

قلعه خاکی فهرج

این قلعه مشرف بر منازل شهر فهرج و جاده، روی پشته قطور گلی که اطراف آن با خندق محصور شده بنا شده است. این اثر مربوط به دوره اسلامی بوده و در آن استحکامات نظامی زیادی رعایت شده است، چهار برج در اطراف آن قرار داشته که برای حفاظت قلعه از آن استفاده می‌شده است. این قلعه در دوره صفویه بسیار آباد بوده است.

قلعه برج معاذ

این قلعه در قرون متاخر اسلامی و از صفویه به بعد بنا شد و یک قلعه روستا بود. پس از اصلاحات ارضی در سال ۱۳۴۲، قلعه برج معاذ فهرج از سکنه خالی شد و از آن پس تبدیل به بنای متروکه شد. قلعه برج معاذ دارای شش برج است و قسمت‌های بیرونی مرتبط با قلعه نیز دارای نخلستان بود. همچنین یک آب انبار دو طبقه نیز در وسط قلعه برج معاذ وجود دارد که ساکنان قلعه آب قنات را از بیرون برج معاذ در مرکز قلعه ذخیره می‌کردند.

فهرج

تپه‌های شن

بعد از جنگل‌های کهور و در قسمت شمالی افراز (گسل) برج معاذ تپه‌های شنی وسیع و بلندی وجود دارد که طول سال محل تفریح مردم منطقه است. در دامنه این تپه‌ها درختان کنار (سدر) بی‌شماری وجود دارد. در این دامنه‌ها به کشت گندم و جو پرداخته می‌شود. در دامنه شرقی این تپه‌ها نخلستان‌های آباد و پر رونقی وجود دارد. این تپه‌ها طرفداران زیادی برای مسابقات موتور سواری به خصوص در روزهای بارانی دارد به‌طوری‌که در زمستان جمعیت زیادی از علاقمندان روز خود را در این منطقه و در کنار خانواده با شادی سپری می‌کنند. این تپه‌ها در ایام نوروز از مهم‌ترین نقاط گردشگری برج معاذ به شمار می‌رود.

نپکا (گلدان‌های طبیعی)

وجود شن در بستر جنگل‌های کهور برج معاذ موجب منحصر به فرد شدن این جنگل‌ها شده است. شن‌ها با روی هم انباشته شدن و ایجاد تل‌هایی بزرگ در اطراف و زیر بخشی از گزها و کهورها، نوعی گلدان به صورت یک تل شنی که در بالای آن یک گیاه قرار دارد که نمای زیبا و منحصر به فرد را ایجاد می‌کند.

قلعه سنگ

این قلعه روی تپه سنگ مرتفعی بنا شده است. قلعه سنگ در ۳ کیلومتری شمال شرق فهرج قرار گرفته و قدمتی ۲۰۰ساله دارد.

منبع : میراث آریا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *