جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

غار چهل‌پله چالدران

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ شهریور ۱۳۹۸

غار چهل‌پله در روستای خضرلو چالدران واقع شده است. غار چهل‌پله که از دوره حکومت باستانی اوراتوری به جای مانده با نام غار قلعه حیدری نیز شناخته می‌شود. علت نامگذاری غار چهل‌پله به دلیل تعداد پله‌های رسیدن به آن است. غار چهل‌پله که دهانه‌ای به قطر حدود ۴ متر دارد در دامنه تپه باستانی منتهی الیه غربی روستای خضرلو در دهستان قره قویون جنوبی قرار گرفته است. دهستان قره قویون جنوبی یکی از دهستان‌های بخش قره قویون شهرستان شوط در استان آذربایجان غربی است.شهر دیدنی چالدران به خاطر جای دادن میراث ارزشمند جهانی در خود، از ظرفیت قابل توجهی در گردشگری برخوردار است. چالدران یکی از شهر‌های زیبای استان آذربایجان غربی است که در شمال غرب آن واقع شده است. این شهرستان از شمال به ماکو و از غرب به مرز ایران و ترکیه و از جنوب به شهرستان چایپاره محدود می‌شود.

این شهر دیدنی در قدیم بخشی از شهر ماکو بوده است. همه ایران نام چالدران را در کتاب‌های تاریخ شنیده‌اند و یکی از دلایل شهرت این شهر، جنگ معروف چالدران است. خانه‌های این شهر همه فاقد کولر هستند چرا که واقع شدن در سلسله کوه‌های زاگرس، هوای خنکی برای مردم این شهر رقم زده است. خنکی هوا در فصل گرم تابستان از دیگر دلایل محبوبیت این شهر است.داین شهر دیدنی به خاطر جای دادن میراث ارزشمند جهانی در خود از ظرفیت قابل توجهی در گردشگری برخوردار است.

غار چهل‌پله غار چهل‌پله چالدران

شاید واژه چهل برای شما فقط یک عدد باشد، اما این عدد در ایران قدیم کثرت و تعدد را می‌رساند و شاید به همین دلیل است که نام برخی از آثار تاریخی کشورمان با عدد چهل در هم تنیده شده است. در گذشته تعداد پله‌های غار چهل پله خضرلو بیشتر بوده است، اما با گذشت زمان، فرسایش زمین و نیز ریزش کناره‌های غار، بخشی از این پله‌ها پنهان شدند البته اخیرا حفاری‌های غیر مجاز انجام گرفته, برخی از این پله‌ها نمایان شده‌ و هم‌اکنون ۳۰ پله غار در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. در روزگاران قدیم از این غار به‌عنوان سرداب استفاده می‌شده و اهالی منطقه از پله‌های این غار پایین می‌رفتند و آب شرب مورد نیازشان را از غار با کوزه تهیه می‌کردند.
منابع:باشگاه خبرنگاران جوان-فردا نیوز-خبرگزاری میزان

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد