جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

عکاسی جذاب در طبیعت

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ خرداد ۱۴۰۰

عکاسی جذاب در طبیعت ، یکی از لذت بخش ترین قسمت های سفر است و با گرفتن تصاویر زیبا از سفر یاد و خاطره سفر بیشتر و بیشتر لذت بخش می شود .عکاسی از صخره‌ها، لایه‌های سنگی، رسوبات طبیعی و بقایای سالیان طولانی از عصر‌های زمین‌شناسی برای عاشقان عکس‌برداری، آن‌ها را به نقاط بکری مانند دره‌ی ستارگان قشم، کال جنی طبس و تنگه‌ی شیرز کوهدشت می‌کشاند.عکاسی حرفه ای از جنگل ، رودخانه و آبشار و بادهای وحشی طلوع و غروب خورشید کار زیاد سختی نیست فقط کافیست با عکاسی آشنا شوید و نورپردازی طبیعی را بیاموزید تا بتوانید عکسهای بی نظیری خلق کنید .

طبیعت ۴ فصل ایران سرشار از قله‌های پوشیده از برف، تابش آفتاب سوزان بر روی صخره‌ها و صدای رودخانه‌های کوچکی که بین این دالان‌ها جریان دارد است و همین تصاویر، سوژه‌ای بکر برای عکاسی و لذت بردن است.علاوه بر این ‌همه زیبایی که در این صخره‌ها وجود دارد نوع تابش نور و حالت‌های مختلفی که از این تابش به‌وجود می‌آید باعث می‌شود تا عکاسان حرفه‌ای بتوانند با نور‌های طبیعی مختلف و بدون نیاز به ویرایش نور در عکس‌ها، مناظر زیبایی را ثبت کنند. طبق نظر عکاسان حرفه ای نور مهمترین قسمت عکاسی می باشد در این مطلب به بررسی بهترین نور، مناسب‌ترین زمان روز و بهترین اوقات سال برای عکاسی طبیعت و منظره پرداخته‌ایم.

نور زود‌گذر (EPHEMERAL LIGHT )

در انتهای روز که خورشید در بین ابر‌ها تیز‌ترین زاویه را با زمین دارد و در حال غروب کردن است، می‌توان پویاترین عکس‌ها را در نقاط صخره‌ای گرفت. در این لحظات که خیلی هم طول نمی‌کشند، نور خورشید به سرعت به بیش‌ترین میزان خود می‌رسد و بعد هم ناپدید می‌شود.برای اینکه بتوانید این لحظه را ثبت کنید باید مسیر حرکت خورشید در بین ابر‌ها را دنبال کنید. لحظه‌ای که خورشید از پنجره‌ی میان ابر‌ها بیرون می‌آید همان لحظه‌ی موعود است. برای ثبت این لحظه از قبل کادر دوربین خود را ببندید و منتظر بمانید، این منظره به قدری زیبا است که ارزش منتظر ماندن دارد.

نوردهی (Exposure) دوربین‌تان را چک کنید و فراموش نکنید که به محض دیدن نور خورشید، دوربین خود را دوباره تنظیم کنید. اگر از روبه‌روی خورشید در حال عکس‌برداری هستید لازم است تا نوردهی را بیش‌تر کنید تا بتوانید درخشندگی بالای خورشید را ثبت کنید. لنز کثیف مقدار درخشندگی بالای خورشید را کم‌تر می‌کند، پس گرد و غبار‌هایی که روی لنز هستند را تمیز کنید تا عکس بهتری بگیرید.

 

نور زودگذر 800x533 عکاسی جذاب در طبیعت

نور پخش شده (DIFFUSED LIGHT)

ابر‌ها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف در آسمان دره‌های صخره‌ای ایران وجود دارند. گاهی اوقات این ابر‌ها چندان پراکنده نیستند و فقط یک لایه‌ی نازک ابر روی خورشید را می‌گیرد. این ابر‌های پنبه‌ای باعث می‌شوند نور خورشید پخش شود و تندی تابش آن کم‌تر شود.اجازه دهید این لطافت تابش خورشید، کم کم جای خودش را در فضای عکس‌هایتان باز کند و حال و هوایی احساساتی به عکس‌های شما بدهد. برای عکاسی در این نور باید به دنبال ترکیب رنگ‌هایی باشید که هارمونی بسیاز نزدیکی با یکدیگر دارند. هر آن چیزی که باعث ایجاد زاویه و کنتراست رنگ می‌شود را از کادر خود بیرون بیندازید و نگران کم بودن المان‌های موجود در عکس نباشید.

نور پخش شده در طبیعت 800x450 عکاسی جذاب در طبیعت

سایه‌ی وسیع (OPEN SHADE)

در دل صخره‌های سر به فلک کشیده گنج‌های پنهانی به انتظار عکاسان حرفه‌ای نشسته‌اند. انعکاس تصویر ریزش آبشار‌های کوچک در داخل رودخانه‌های محلی و برخورد قطرات آب با سنگ‌های کف صخره در طی روز، می‌تواند سوژه‌ی دیگری برای عکاسان عاشق طبیعت باشد. عکس‌برداری از آبشار‌ها در نوری به غیر از نور مستقیم زیبایی بیش‌تری دارد، چرا که در نور کم سایه روشن‌ها بهتر نمایش داده می‌شوند. درست است که نور غیر مستقیمی که به داخل دالان‌های صخره‌ای می‌تابد، روشن است اما همین نور، کنتراست کمی دارد و برای عکس برداری از لحظه‌ی پرتاب شدن قطرات آب بر روی سنگ‌ها و رودخانه بسیار مناسب است. می‌توانید از یک سه پایه کمک بگیرید و زمان نوردهی را به اندازه‌ی نیم ثانیه یا بیشتر تنظیم کنید تا آبشار در عکس شبیه پر به نظر برسد.

%name عکاسی جذاب در طبیعت

نور شطرنجی( CHECKERED LIGHT)

ابر‌های پراکنده باعث به وجود آمدن سایه‌های شطرنجی می‌شوند، عکاسی در این حالت می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد، البته به شرطی که قبل از سفر، شرایط آب و هوا را چک کنید و قبل از برپایی طوفان و یا بارندگی محل را ترک کنید.قبل از رسیدن طوفان، ابر‌ها به صخره‌ها نزدیک می‌شوند. به دنبال صخره‌ی بلندی باشید که سایه روشن ابر‌ها به طور کامل بر روی آن افتاده باشد.برای رسیدن لحظه‌ی موعود باید صبر کنید تا ابری مستقیما بالای سر صخره‌ای که روی آن ایستاده اید قرار بگیرد.

نور شطرنجی عکاسی جذاب در طبیعت

 

نور بازتاب شده

نور انعکاس یافته، که همچنین می تواند نور نامنظم یا نور منتشر شده نامیده شود، زمانی اتفاق می افتد که نور مستقیم خورشید از یک سطح منعکس می شود. دره هایی که در جنوب غربی قرار دارند برای عکاسی در این نوع نور مناسب هستند، زیرا رنگ دره به عقب بر می گردد و انعکاس آن باعث درخشش گرم به سمت دیوار می شود. کیفیت این نور را می توان نرم و زیبا توصیف کرد.

نور بازتاب شده عکاسی جذاب در طبیعت

نور مه آلود و ابری

این نوع نور در روزهای مه آلود و ابری یافت می شود و بسیار نرم و متمایل به رنگ آبی می باشد. رنگ این نور از پهنای آسمان می آید، که در وضعیت مناسب می تواند تصاویر بسیار چشمگیری را توسط آن ثبت کرد. رعایت اصول نورپردازی در عکاسی طبیعت به ویژه در روزهای مه آلود می تواند باعث خلق تصاویری دلربا شود.

 

نور مه آلود عکاسی جذاب در طبیعت

نور پس زمینه

یک تصویر با نور پس زمینه معمولی، دارای یک قاب از اشعه خورشید در اطراف موضوع است و شما قادر خواهید بود که خورشید را به عنوان یک نقطه روشن در عکس ببینید. اگر شما از اپرچر یا دیافراگم کوچک استفاده می کنید می توانید از افکت های “Sun Star ” و یا “Sun Flare” برای زیباتر شدن تصویر در این نوع نور استفاده کنید.

نور پس زمینه عکاسی جذاب در طبیعت

 

نور مستقیم

نور خورشید مستقیم معمولا حدود یک تا دو ساعت پس از طلوع خورشید و یک تا دو ساعت قبل از غروب خورشید وجود دارد. این نور برای ثبت عکس سیاه سفید عالی کار می کند اما گاهی اوقات می تواند برای عکاسی رنگی بیش از حد تند و شدید باشد. در هنگام نورپردازی در عکاسی طبیعت در مواجهه با نور مستقیم خورشید باید محتاطانه عمل کرد.

نور مستقیم 1 عکاسی جذاب در طبیعت

نور صبحگاهی و عصرگاهی

این نور، گرم و افقی است و در هنگام طلوع و غروب خورشید منتشر می شود. به این نور به این جهت افقی گفته می شود که به وسیله اشعه های خورشید در زاویه ای که در حال طلوع یا غروب می باشد به وجود می آید. این یک نور کامل برای عکاسی می باشد زیرا از کنتراست کم و رنگ گرم تشکیل شده است. به نظر می رسد که اشیائی که مستقیما توسط این نور روشن می شوند، از درون خود درخشش خاصی را با جزئیات دقیق منتشر می کنند. یاد بگیرید که به طور منظم از این نور استفاده کنید و زیرا به کارگیری صحیح این نور شما را شگفت زده خواهد کرد.

نور صبحگاهی 800x534 عکاسی جذاب در طبیعت

 

سایه باز

در عکاسی منظره، سایه باز شامل مناطقی است که نور مستقیم خورشید در آنجا وجود ندارد. این نور بسیار نرم است و اکثرا در مناطق جنگلی وجود دارد. بهترین قسمت در مورد این نوع نور این است که شما می توانید با رعایت اصول نورپردازی در عکاسی طبیعت در این حالت، تمام روز به عکاسی بپردازید و هنوز هم از این نور نرم و آرام لذت ببرید.زمانی که نور میانه روز تنها منبع نوری شماست، دنبال سایه ای باشید تا سوژه خود را در آنجا قرار دهید. نور غیر مستقیم در سایه ها بسیار متعادل تر و بهتر است. فقط حواستان باشد که در قسمت هایی از سوژه شما نور مستقیم نتابیده باشد، چرا که در این صورت قسمت هایی از سوژه شما به شکلی نا مناسب روشن و یا حتی بیش از حد روشن خواهد شد.

یکی دیگر از موارد دیگری که در عکاسی در میانه روز می توانید از آن استفاده کنید استفاده از فلاش برای پر کردن سایه ها است. حتی فلاش خود دوربین می تواند در چنین مواقعی به شما کمک کند! استفاده از رفلکتور و یا یک تلطیف کننده هم می تواند به نرم تر شدن سایه های ایجاد شده بر روی سوژه به شما کمک کند.

سایه باز عکاسی جذاب در طبیعت

نور ترکیبی – مستقیم و پراکنده

عکس زیر یک مثال از نور ترکیبی می باشد که هر دو نوع نور مستقیم و انتشار یافته در آن وجود دارد. این منظره در منطقه Mt. Whitney در شرق سیرا، در مجاورت بلندترین کوه در ایالات متحده وجود دارد. عکاس برای ثبت این عکس با رعایت اصول نورپردازی در عکاسی طبیعت، چندین ساعت برای دریافت این نور منتظر ماند و نهایتا پاداش انتظار خود را دریافت کرد.

نور ترکیبی عکاسی جذاب در طبیعت

نور منشوری

شاید شما فکر کنید که نور منشوری در طبیعت وجود ندارد اما عکس زیر مثال خوبی از وجود چنین نوری در طبیعت می باشد. این تصویر در هنگام غروب خورشید در ساحل بزرگ “سور” گرفته شده است. در این عکس ردیف خودروهایی با چراغ های روشن را می بینید که با یک دوربین نصب شده بر روی سه پایه و عکاسی طولانی مدت گرفته شده است.

 

نور منشوری عکاسی جذاب در طبیعت

فصل‌ مناسب عکاسی

بسته به این که کجا هستید فصل مناسب برای عکاسی متفات است. برای مثال در مناطق سرد سیر، نیمه تابستان بهترین زمان برای عکاسی منظره است زیرا دامنه‌ها و ارتفاعات از گل‌های وحشی پر می‌شود. در بعضی مناطق تابستان‌ها بسیار گرم و طاقت‌فرسا و در مناطقی نیز زمستان‌ها به شدت سرد و پر از برف و یخ است، این شرایط، عکاسی را سخت و گاهی خطرناک می‌کند. اما فصل بهار و پاییز می‌تواند بهترین زمان برای عکاسی منظره در هر مکانی باشد. پاییز زمانی است که نباید آن را برای عکاسی از دست داد، بخصوص در مناطقی که پوشش گیاهی آنها درختان همیشه سبز نیست. تغییر رنگ برگ درختان و گیاهان مناظر فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند. برای مثال برگ درخت صنوبر قبل از ریزش چندین بار تغییر دارد: از سبز تیره به سبز روشن، زرد و قرمز. در مواردی اگر باد نوزد برگ‌ها به رنگ قهوه ای نیز دیده می‌شوند.

عکاسی در بهار 1 عکاسی جذاب در طبیعت

بهار نیز به خاطر درختان پر از شکوفه و زمین غرق در گل‌های رنگارنگ زمان فوق‌العاده‌ای برای عکاسی منظره و طبیعت است.درک انواع نور یکی از نکات کلیدی در عکاسی خوب است، چرا که همه چیز در عکاسی به نور ختم می شود. برای اکثر عکاسان، بیشترین نور قابل دسترس، منبعی رایگان یا همان نور طبیعی است.یادگیری استفاده بهینه از نور طبیعی نیازمند حس بینایی خوب و تمرین بسیار است، اما زمانی که یاد بگیرید چگونه می توانید به بهترین شکل از نور های در دسترس استفاده کنید، خواهید دید که چقدر عکاسی شما تقویت خواهد شد.

حتی اگر نور طبیعی را تمام نور های موجود در طبیعت فرض کنیم، باز هم منبع نور اصلی خورشید است که با سایر نور ها بسیار متفاوت است و با استفاده از آن نتیجه بسیار متفاوتی خواهید گرفت. برای بعضی از عکاسان نور طبیعی به معنای نور محیط است، اما منظور ما از نور طبیعی در این مطلب نوری است که از خورشید تابیده می شود.

%name عکاسی جذاب در طبیعت

زمان روز عکاسی با نور طبیعی

وقتی نور طبیعی را بررسی کنیم، می توانیم با در نظر گرفتن سایه ها شروع کنیم، خواهیم دید که نور طبیعی می تواند خشن یا نرم باشد و همچنین با دقت بر نور خواهیم دید که نور طبیعی طیف های رنگی متفاوتی دار. گاهی اوقات رنگ های نور طبیعی سرد تر و گاهی گرم تر هستند. همه و همه این تغییرات بستگی به زمان روز دارد.

نرم ترین سایه ها در اوایل روز، و یا در اواخر روز رخ می دهند. دلیل این امر این است که نور خورشید زمانی که می خواهد طلوع کند به شکل متفاوتی به زمین (و سوژه های شما) می تابد. زمانی که خورشید کاملاً بالا آمده باشد، نور بیشتری وجود دارد، اما در کنار نور زیاد از نرمی نور کاسته می شود. هر چه خورشید پایین تر بیاید و به خط افق نزدیک تر شود، دوباره نور نرم تر می شود.اگر شما از منظره ای در ابتدای روز عکس بگیرید، با عکسی از همان منظره که در میانه روز و زمانی که خورشید در بالای آسمان است گرفته شده، بسیار متفاوت خواهد بود.

با توجه به چیزی که می خواهید از آن عکس بگیرید یا حسی که می خواهید عکس به بیننده منتقل کند، می توانید با توجه به نور موجود برای این عکس برنامه ریزی کنید. صحبت های ما به این معنی نیست که تنها نور ابتدا و انتهای روز برای عکاسی مناسب است. بلکه شما باید حواستان به ساعت روز و موقعیت خورشید در عکسی که می خواهید بگیرید باشد.

طلوع و غروب

اصولاً نور موقع طلوع و غروب خورشید نور نرمی است، نور گرمی که برای عکاسی از منظره بسیار مناسب است.این نورپردازی جهت دار است، درست زمانی که خورشید از خط افق بالا می آید و نور هیجان انگیز تری در منظره ایجاد می کند.از این ساعات معمولاً با نام «ساعات طلایی» یاد می کنند، زمانی که نور نرم تر و گرم تر است. تن رنگی گرم معمولاً در بیشتر عکس ها ظاهر جذاب تر و هیجان انگیز تری دارد، در کنار آن رنگ هایی که در آسمان دیده می شود هم به جذابیت بیشتر عکس کمک می کند.

در کنار عکاسی از منظره، از نور زمان طلوع و غروب خورشید می توان برای عکاسی پرتره با استفاده از نور طبیعی هم استفاده کرد. برای عکاسان پرتره، این تن ها و نور ها واقعاً رویایی و دل نشین هستند. اگرچه، باید درک مناسبی از نور و جهت آن داشته باشید تا بتوانید سوژه خود را به شکلی مناسب در مقابل نور قرار دهید تا نتیجه ای رویایی داشته باشید.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که در چنین زمانی، شدت نور خیلی کمتر از روز است، بنابراین برای داشتن نور مناسب در عکس باید انتخاب مناسبی از دیافراگم، و مقدار بالاتری از ISO داشته باشیم و شاید مجبور شویم از سه پایه و سرعت شاتر پایین تر نیز استفاده کنیم.

هوای گرگ و میش قبل از غروب و سپیده دم

زمانی که شدت نور در این ساعات کمتر شده است، عکس گرفتن به صورتی که نور متعادل تر و سایه های نرم تری داشته باشید ساده تر است.زمان هایی که چنین نوری وجود داشته باشد معمولاً به ساعات «آبی» معروف است، چرا که آسمان نور عمیق تر و آبی رنگی خواهد داشت که تن رنگی سرد تری به عکس می دهد.آسمانی که با خورشید پنهان زیر خط افق روشن شده است، نور بسیار یک دستی تولید می کند. این نور ارزشمند بسیار نرم است، بنابراین در تنظیمات دوربین خود توجه کنید و حواستان باشد در صورت عکاسی اتوماتیک سرعت شاتر آنقدر پایین نباشد که لرزش دست شما باعث تار شدن عکس شود.ساعت آبی نور بسیار مناسبی برای عکاسی سیلوئت (ضد نور) و عکاسی از منظره دارد.

نور میانه روز

زمانی که خورشید مستقیما بالای سر باشد (نور مستقیمی داشته باشد)، این نور مستقیم بسیار خشن است و می تواند سایه های بسیار تیره ای تولید کند.وقتی می خواهید از یک نفر عکس بگیرید، چنین نوری سایه های بسیار خشنی در چهره مدل ایجاد می کند و به طور کلی این نور، بدترین نور برای عکاسی پرتره است. اما زمانی که از منظره عکس می گیرید یا عکس های خیابانی این نور قوی به شما رنگ های طبیعی با تن رنگی بسیار زیبایی خواهد داد.در بعضی مواقع، ممکن است نورسنجی دوربین به دلیل شدت نور و سایه ها و در حقیقت بالا بودن کنتراست به اشتباه نوردهی را طوری تنظیم کند که باعث بیش از حد روشن شدن عکس بشود.گاهی اوقات نمی شود این نور شدید را نادیده گرفت، چرا که خیلی اتفاقات در میانه روز می افتد. اگر می خواهید یا مجبور هستید که در میانه روز عکس بگیرید، چند نکته وجود دارد که باید به آنها توجه داشته باشید.

سایه های باز

زمانی که نور میانه روز تنها منبع نوری شماست، دنبال سایه ای باشید تا سوژه خود را در آنجا قرار دهید. نور غیر مستقیم در سایه ها بسیار متعادل تر و بهتر است. فقط حواستان باشد که در قسمت هایی از سوژه شما نور مستقیم نتابیده باشد، چرا که در این صورت قسمت هایی از سوژه شما به شکلی نا مناسب روشن و یا حتی بیش از حد روشن خواهد شد.یکی دیگر از موارد دیگری که در عکاسی در میانه روز می توانید از آن استفاده کنید استفاده از فلاش برای پر کردن سایه ها است. حتی فلاش خود دوربین می تواند در چنین مواقعی به شما کمک کند! استفاده از رفلکتور و یا یک تلطیف کننده هم می تواند به نرم تر شدن سایه های ایجاد شده بر روی سوژه به شما کمک کند.

روز های ابری و روز های آفتابی

زمانی که در فضای باز عکاسی می کنید، متوجه خواهید شد که در هوای ابری رنگ های سرد تر و نرم تری خواهید داشت. در بعضی مواقع، این می تواند یک گزینه مثبت باشد (برای مثال برای عکاسی پرتره در میانه روز)، اما در سایر موارد چنین نوری باعث تخت شدن عکس و در نهایت خسته کننده شدن عکس خواهد شد.هوای ابری باعث می شود که دیگر ما نگران سایه ها نباشیم، اما باید حواسمان به تراز سفیدی هم باشد، و اینکه تن های رنگی در هوای ابری سرد تر هستند.

با داشتن موارد ذکر شده در ذهن، درک کردن و به کار گرفتن نور باید نکات بعدی دیگری باشند که بر آنها مسلط می شوید تا در نهایت بتوانید با استفاده از آنها قدرت عکاسی خود را تقویت کنید. این امر نیازمند تمرین و مشاهده بسیار است. بهترین راه برای تقویت عکاسی شما این است که بیرون بروید و عکس بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *