جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

عمارت اعلم السلطنه تهران

تاریخ بروزرسانی :
۴ خرداد ۱۳۹۸

عمارت اعلم السلطنه مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان حافظ، چهارراه عزیزخان، کنار بورس واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است عمارت اعلم السلطنه سال‌های سال است که به عنوان مرکز آموزش شهید زمان پور به دست سازمان تحقیقات جهاد کشاورزی سپرده شده است.تاریخ ساخت بنا عمارت اعلم السلطنه ۱۲۷۹ هجری شمسی است در حدود۱ قرن پیش به مالکیت مرحوم کاظم بنا نظام ملقب به اعلم السلطنه در آمده بود که ایشان از ملاکین قزوین بوده است بعد از او عمارت اعلم السلطنه به خانم سناتور فرود دختر ایشان رسید و پس از انقلاب به نهادهای انقلاب واگذار شد.این بنا در یک باغ قرار دارد که دارای ۴ نمای شرقی ، غربی ، جنوبی ، و شمالی است و درهای ورودی خانه و زیر زمین آن و همچنین پله های آن در سمت نمای شرقی می باشد .

شکل پنجره های هر نما با نماهای دیگر متفاوت است به نظر می رسد پنجره های نمای شرقی و نمای جنوبی دارای تزئینات و زیبایی بیشتری است فرم اصلی بنا یک مستطیل دارای اضلاع نامتقارن است . از لحاظ سبک معماری ، این بنا ایرانی و غربی به شمار می رود.ساخت بنا به دوره مظفرالدین شاه قاجار می رسد که حدود صد سال قبل اعلم السلطنه مالک آن شده است. نمای ساختمان نشان می دهد که سبک بنا آمیزه ای از سبک معماری ایرانی و غربی است. عمده تزئینات بنا، تزئینات آجری بوده که بیشتر در نماسازی دیده می شود. این بنا در حال حاضر مرکز آموزش جهاد سازندگی است و چندین بار مورد مرمت قرار گرفته است.

در معماری جدید غربی خانه داخل فضایی قرار می گیرد که مفهوم آنرا اشکال محسوس محاط در آن تعیین می کنند اما در معماری اسلامی ، فضا اغلب از اشکال به آن معنا می دهند حصارهای باغ یا طاق ها و قوس های بازار هستند که در شهر سنتی یا خانه ای که انسان سنتی در آن زندگی می کند فضا را مشخص می کند .روبروی نمای شرقی این عمارت حوضی تقریباً بزرگ قرار دارد و اطراف آن باغچه و درخت است در این نما کالشیکاری نیز غیر از آجرکاری وجود دارد که به صورت قاب مانند می باشد و در ازاده های بیرونی بنا استفاده شده و نقش آن یک شخصیت شاهنامه ای می باشد . دو رنگ اصلی در نمای ساختمان وجود دارد که نظر بیننده را به خود جلب می کند . حیاط این خانه سنگ فرش شده و باغچه های دو طرف آن گویی انسان را دعوت به داخل خانه می کند .
در تزئینات به کار رفته در بنا تزئینات آجری بیشتر به چشم می خورد که اکثراً در نمای ساختمان به کار رفته از دیگر تزئینات آن گچبری است که در راهروها و سقف ها و دیوارها به کار رفته است .پی سازی این بنا سنگی بوده و پوشش نهای شیبدار و خرپایی چوبی که با ورقهای گالوانیزه شده پوشیده شده است .

آدرس : تهران ، خیابان حافظ ، نزدیک به بورس اوراق بهادار ، بن بست ایرانیان

عمارت اعلم السلطنه 1 عمارت اعلم السلطنه تهران
عمارت اعلم السلطنه 2 عمارت اعلم السلطنه تهران

منابع
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • افشین گودرزی

    سلام ،ایام بکام،لطفا چندتا عکس از داخل مجموعه و دیگرقسمتهای آن بگذارید.سپاس

    ۲۴ دی, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *