رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

صخره های اندج معلم کلایه

اشتراک گذاری

جاذبه های طبیعی روستای اندج مجموعه زیبا و بی نظیری است که هر انسان باذوقی را به سوی خود جذب می کند. در این میان صخرههای عظیم و شگفت انگیز مهمترین جاذبه روستای اندج قزوین است . کوههای بلند، صخره های دیدنی، دره های زیبا و طراوت و آرامش رودخانه اندج چهره زیبایی از طبیعت بکر این روستا را به نمایش می گذارند.یکی از مناطق دیدنی روستای گردشگری اندج، خِرسه گِلو (Kherse Gelu) است. این منطقه در قسمت جنوب شرقی اندج و در مجاورت زمینهای موسوم به نَرابان (Naraban) قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از اندج ‎رود عبور کرد.منطقه خِرسه گِلو به دلیل احاطه شدن توسط صخرههای بلند و وجود شکافها و غارهای فراوان در دل این صخره ها پتانسیل فوق العاده ای برای مطالعات زمین شناسی و البته ورزشهای مفرحی چون کوهنوردی و سنگنوردی دارد.

از نظر موقعیت جغرافیایی و شرایط زیست محیطی صخره ها و دره های موجود در اندج به نظر می رسد این منطقه درگذشته محل سکونت انسان بوده است. وجود حیوانات وحشی قابل شکار ازجمله کل، بزوخوک های وحشی احتمال زیست انسان را دراین منطقه بیشتر می کند.

آب و هوای مساعد، رویش انواع رستنیهای خودرو، گیاهان دارویی گاوزبان، شنگ، شیرینبیان، غازایاقی، کنگر، آویشن، ریواس، بومادران، گون، روناس و نیز انواع گلهای وحشی، زیبایی طبیعت روستای اندج را چند برابر کرده است. این منطقه به لحاظ قابلیت های زیست محیطی، وجودغارهای طبیعی و نوع بافت کوه های آن، همیشه برای سکونت انسان مناسب بوده است.

این روستا از شمال به کوه پسوشته، از شرق و شمال شرق به کوه ستو و دره تارو، ازشمال و شمال غربی به کوه دیمیان (میدان) و دره چاکان و از جنوب شرقی به کوه قلعهچای محدود میشود.در سه جهت شمال، جنوب و شرق روستا زمینهای مزروعی گسترش یافته است و رودخانه اندج نیز از غرب روستا میگذرد. میانگین ارتفاع روستا از سطح دریا ۱۵۹۰ متر است و آب وهوایی سرد و نیمه خشک دارد. میزان بارندگی سالانه روستا ۳۲۹ میلیمتر گزارش شده است.

رسیدن به مناطق بکر آن مستلزم همراه داشتن تجهیزات ویژه سنگنوردی است.

در قسمتهای بالایی این منطقه (جایی که کمتر دست بشر به آن میرسد) پرندگانی چون جغد و کبوتر چاهی با خیالی آسوده زندگی می کنند.
اراضی روستای کنونی اندج از ییلاقات و مراتع حشمداران و رمهگردانان نواحی الموت و قزوین بوده و طی دو قرن اخیر به روستا تبدیل شده است. در دره اندج رود آثار یک آبادی به نام فرندج یا پرندج دیده میشود و در حوالی آن بر بالای کوه بقایای دژ ویرانی وجود دارد که با سنگ وگچ ساخته شده و به نظر میرسد که از قدمتی طولانی برخوردار است.

مسیر خودروی شخصی روستای اندج از توابع بخش رودبار الموت شهرستان قزوین، در ۱۵ کیلومتری شهر معلم کلایه و در ۸۰ کیلومتری قزوین قرار دارد و از طریق جاده قزوین – الموت و از شهر معلم کلایه قابل دسترسی است.

صخره های اندج معلم کلایه
صخره های اندج صخره های اندج معلم کلایه
صخره های اندج صخره های اندج معلم کلایه

           
 

نظر کاربران :

  • اکبر

    سلام

    ۲۸ مرداد, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *