جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شهر تاریخی « بغداد کوچک » کجاست؟

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ آبان ۱۳۹۲

در پای کوه بیستون به فرمان سلطان محمد خدابنده اولجایتو، شهری ساخته شد که « سلطان آباد چمچال » یا « بغداد کوچک » خوانده شد.

علیرضا مرادی بیستونی، معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه، در گفت و گو با خبرنگار‌ خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه کرمانشاه، درباره شهر تاریخی «سلطان آباد چمچال» یا «بغداد کوچک»، اظهار کرد: این شهر را سلاطین ایلخانی بنا نهادند تا بلکه بتوانند آن را به جای «بهار» به مرکز کردستان تبدیل کنند‏.

وی افزود: ابوالقاسم عبدالله بن محمد القاشانی در (تاریخ اولجایتو) وقایع و حمداله مستوفی در (نزهه القلوب) کلمه «سلطان آباد چمچال» یا «بغداد کوچک» ‏از این شهر و بانی آن یاد کرده‌اند.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: در حفاری بیستون توسط هیات مشترک ایران و آلمان در ساحل رودخانه گاماسی آوا (‏گاماسیاب) بر روی دیواری از دوره ساسانی آثاری از دوره ایلخانان کشف شده است.

مرادی بیستونی تاکید کرد: این آثار به دست آمده احتمالا باقیمانده ‏شهری هستند که به «چمچال» معروف است.

این مقام مسئول یادآور شد: آثار مغولی بدست آمده در بیستون‌ تا آنجایی که حفاری انجام گرفته، شامل یک ‏ساختمان بزرگ است که از لحاظ معماری دوره ایلخانیان حائز اهمیت است.

وی افزود: این بنا دارای ۱۳ اتاق، سه ایوان و چند راهرو ‏است. اطاق‌ها در سه اندازه مختلف ساخته شده‌اند و مصالح اصلی بنا ملاط گچ غربالی و آهک است.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: در بعضی از قسمتهای بنا از ‏سنگ های حجاری شده دوره ساسانی نیز استفاده شده است.

مرادی بیستونی تصریح کرد: آجرهای مشبک و کاشی‌های چهار گوش آبی رنگ که در تزئین ‏بناهای دوره مغولی مورد توجه بوده است، در تزئینات این بنا هم بکار رفته است.

وی خاطرنشان کرد: سکه‌های اسلامی، ظروف سفالی ساده و ‏سفالینه‌های منقوش و غیره منقوش نیز از این محل بدست آمده است.

این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، اظهارکرد: این بنای دوره ایلخانی تا اواخر دوره تیموری نیز مورد ‏استفاده بوده است. ‏
22212 شهر تاریخی « بغداد کوچک » کجاست؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد