جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

شاه فیروز شاپورآباد

تاریخ بروزرسانی :
۱ تیر ۱۴۰۰

آرامگاه شاه فیروز شاپورآباد یکی از جاذبه های تاریخی این شهر است که مورد توجه علاقمندان و گردشگران آثار تاریخی می باشد . شاپورآباد در شهرستان برخوار دارای جاذبه های تاریخی و گردشگری متعددی است که در سفر به استان اصفهان می توانید از این منطقه نیز دیدن کنید. در ارتباط با هويت و شجره نامه فرد مذكور، تا كنون اطلاعات موثقی بدست نيامده است. قدمت این بنا احتمالا مربوط به عهد ساسانی است و در دوره صفوی بازسازی شده است. شهر شاپورآباد به دلیل وجود آرامگاه شاه فیروز به این نام خوانده می شود.
شاه فیروز شاپورآباد شاه فیروز شاپورآباد

 

شهر شاپورآباد، در ۲۳ كيلومتری شمال اصفهان قرار دارد. بقعه شاه فیروز از آثار تاریخی این شهر است. این بنا در گوشه جنوب شرقی قبرستان شهر واقع شده و در حال حاضر تنها اتاق مقبره يا گنبدخانه آن باقی مانده است. در گذشته بنا شامل گنبد خانه ای مربع شكل در مركز، ايوانی در ضلع شرقی و اتاق هايی در ساير اضلاع گنبد خانه و چسبيده به آن بوده است. اتاق های اخير به چهل دختران معروف بوده است و به عنوان مكان امانت گذاری جسد مردگان، جهت انتقال به اماكن مقدس كربلا و نجف، در مواقع ممكن استفاده می شده است. محوطه پيرامونی ديوار محصور گشته بود و در جبهه شرقی آن باغچه ای از درختان پسته كهنسال وجود داشت. گنبد خانه با گنبدی خشتی يك پوسته پوشش گرديده، از طريق مرحله انتقالی هشت ضلعی بر فراز سطح چهارگوش قرار گرفته است. مرحله انتقالی از طريق سكنج هايی با خيز كم به شكلی استادانه ايجاد گرديده است. تنها ورودی اتاق مقبره در ضلع شرقی قرار گرفته است و به ايوان راه دارد. ايوان مذكور با استفاده از طاق و تويزه پوشش گرديده است. در ديواره های داخلی گنبدخانه و ايوان تاقچه هايی تعبيه گرديده و چهار نورگير در اضلاع چهارگانه گنبد به كار رفته است. پوشش داخلی بنا با گچ صورت گرفته و تنها تزئينات قابل ذكر آن يك رديف قطاربندی بسيار ساده گچی است كه بر اضلاع هشت گانه مرحله انتقالی قرار گرفته است. خشت، اصلی ترين و تنها مصالح مورد استفاده در بنا است.

تنها مشخصه شخصيت مدفون، سنگ قبری ساده و فاقد هرگونه تزئينات و نوشتار است. در ارتباط با هويت و شجره نامه فرد مذكور، تا كنون اطلاعات موثقی بدست نيامده است. در ارتباط با تاريخ ساخت بنا دکتر ماكسيم سيرو فرانسوی گنبد مقبره را در رديف گنبدهای عصر ساسانی محسوب كرده است. قطاربندی های گچی مرحله انتقالی گنبد مشابه نمونه های بكار رفته در آثار دوره صفوی است. با توجه به ويژگی های معماری صفوی ايوان مقبره همچون تاقچه با طاق شيب دار و كاربرد قوس پنج و هفت، به نظر می رسد ايوان مذكور در دوره صفوی ساخته شده است؛ بر همين اساس احتمالا ساختمان اوليه بنا در قرن سوم هجری قمری ايجاد شده و در دوره صفوی تزئينات و ساختمان سازی های چندی در بنا صورت گرفته است.

شاه فیروز شاپورآباد1 شاه فیروز شاپورآباد

جاذبه های گردشگری شاپورآباد

از آثار تاریخی ملموس مهم این شهر می توان به قلعه دُرمیان ،آرامگاه شاه فیروز ،برج دوقلو ،خانه حاج علی آقا ،تکیه ،آسیاب حیدر حاجی، آسیاب حاج رضا، پل تاریخی در میان، برج کبوتر خانه و چند خانه قدیمی اشاره کرد. قدمت شاپورآباد به پیش از اسلام برمیگردد، مسجد جامع شاپور آباد و آرامگاه شاه فیروز گواه این مطلب هستند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *