رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در محلات ، هلند ایران

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ فروردین ۱۴۰۲

سیری در محلات قصد دارد شما را با یکی از زیباترین و خوشبو ترین شهرهای ایران آشنا سازد. یکی از شهرهای استان مرکزی، محلات است که در جنوب شرقی این استان قرار دارد و به‌عنوان یکی از زیباترین مناطق مرکز ایران شناخته می‌شود. این شهر یکی از مناطق اصلی تولید گل است و در این زمینه رتبه اول را دارد؛ به‌طوری که به آن لقب هلند ایران را داده‌اند. بسیاری از مسافران و گردشگران در فصل‌های مختلف سال به این شهر سفر می‌کنند تا از باغ‌های گل و گیاه آن دیدن کنند و از زیبایی‌های طبیعی این شهر لذت ببرند.

-e1681016457656-800x426 سیری در محلات ، هلند ایران

معرفی شهر محلات

محلات با وسعت ۱۰۲۴ کیلومتر مربع در جنوب غربی تهران و در جنوب شرقی اراک قرار گرفته است. محلات از شمال با قم و آشتیان، از سمت جنوب با اصفهان و گلپایگان، از سوی غرب با خمین و اراک و از سمت شرق با دلیجان همسایه است. این شهر از دو قسمت محلات علیا و محلات سفلی تشکیل شده است. محلات علیا را با چنارهای بلند و چشمه‌های جوشان آن و محلات سفلی را با گل‌های زیبا و زمین‌های کشاورزی‌اش می‌شناسند.

4-e1681017379692 سیری در محلات ، هلند ایران
شهر محلات دارای هوایی بسیار تمیز و پاک است و همین هوای پاک، نبود آلودگی و شرایط مساعد طبیعی سبب شکل‌ گیری مزارع گل در سراسر این شهر شده است. به همین خاطر امروزه این شهر زیبا در واقع مهد پرورش گل های زینتی و پایلوت های گل‌ کاری کشور را به خود اختصاص داده است و به هلند ایران مشهور شده است.
از نظر آب وهوایی نیز این شهر دارای شرایطی است که آن را مناسب پرورش گل های رنگارنگ می کند. آب و هوای محلات در فصل بهار ملایم و مطبوع، در فصل تابستان گرم، در فصل پاییز معتل و در نهایت در فصل زمستان سرد و خشک است. از منظر توپوگرافی و پراکندگی جمعیتی نیز این شهر مطابق با سرشماری سال ۱۳۹۵ نیز بیش از ۵۵ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است.

5-800x597 سیری در محلات ، هلند ایران

جاذبه های گردشگری محلات

چشمه های آبگرم

چشمه های آبگرم محلات که در ۱۵کیلومتری شمال شرقی شهر قرار دارند، یکی از جاهای دیدنی این شهر هستند. برخی سابقه این چشمه‌ها را مربوط به دوره‌ها‌ی باستانی می‌دانند. در سال ۱۳۵۰ یک مجتمع آب درمانی در محل چشمه ساخته شد. بر اساس نظریات زمین‌شناسی، آب این چشمه‌ها آب‌های گرم عمقی هستند که از درون خمیره سنگ‌های سوزان پوسته زمین جوشیده و به سطح زمین می‌رسند. در این مرکز ۶ چشمه کوچک و بزرگ به نام‌های شفا، سودا (بختیاری)، حکیم، روماتیسم، دنبه و سلیمانیه وجود دارند که اسامی آن‌ها با خاصیت درمانی‌شان تطابق دارد. گفتنی است این چشمه‌ها خاصیت درمانی دارند و در درمان بیماری‌های صفراوی، کبدی، گوارش، رماتیسم، پوستی و استخوانی بسیار مؤثر هستند.

-های-آبگرم سیری در محلات ، هلند ایران

باغ گل

محلات به‌عنوان شهر گل و گیاه، تعداد بی‌شماری باغ گل و دهکده گل دارد که هر ساله گردشگران فراوانی از آن‌ها بازدید می‌کنند. مردم این شهر از سال‌های پیش در پرورش انواع گل توانایی چشمگیری داشته‌اند و امروزه نیز میلیون‌ها گل شاخه‌ای و گلدانی از اراضی و گلخانه‌های محلات به شهرها و کشورهای مختلف فرستاده می‌شود. باغ گل محلات بزرگ‌ترین دهکده پرورش گل کل کشور در محلات است که وسعتی ۱۱۰هکتاری دارد و به‌عنوان محلی برای پرورش، تهیه و توزیع انواع گل‌های زیبا شناخته می‌شود.

-گل سیری در محلات ، هلند ایران

غار آزادخان

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی محلات، غار آزادخان است که در ۱۰کیلومتری شهر محلات، در شمال روستای سنجه‌باشی و در منطقه سفیددر قرار گرفته است. به سبب بارندگی، همیشه در کف این غار مقداری آب گوارا جمع می‌شود که از سقف چکه می‌کند. در این غار می‌توان سنگ‌ها و ستون‌های متفاوتی را مشاهده کرد. این غار در واقع یک غار باستانی است که به باور مردم محلی، هنگام حمله یکی از سرکردگان افغان، آزاد خان، به روستای پورکان، از آن به‌عنوان پناهگاه استفاده می‌شده است. به سبب مسدودشدن دهانه غار با سنگ‌های بزرگ، تمامی افرادی که در این غار پنهان شده بودند، جان خود را به‌خاطر گرسنگی از دست دادند.
آدرس: استان مرکزی، غرب محلات، نزدیک به روستای سنجه باشی منطقه سفید درره

-آزادخان-800x565 سیری در محلات ، هلند ایران

بوستان سرچشمه

یکی دیگر از جاهای دیدنی محلات، بوستان سرچشمه است که به‌عنوان نماد شهر شناخته می‌شود. این بوستان در شمال شهر محلات و در دامنه کوه هفتاد قله، سرچشمه‌ای از چشمه‌های پر آب استان مرکزی را در خود جای داده است. این منطقه در بلند‌‌ترین نقطه شهر قرار گرفته است و ضمن برخورداری از آب‌وهوایی دل‌پذیر، یک دریاچه تفریحی و چندین درخت چنار تنومند دارد که فضایی زیبا به آن بخشیده‌اند. این بوستان به‌عنوان یکی از مکان‌های پرورش گل و منطقه گردشگری، در مرکز توجه اهالی محلات و گردشگران است، به گونه‌ای که در سال ۱۳۸۹ از میان ۹۰ مرکز تفریحی ایران توانست رتبه نهم را از آن خود کند.
آدرس: استان مرکزی، محلات، خیابان سرچشمه

-سرچشمه-800x533 سیری در محلات ، هلند ایران

مجموعه تاریخی خورهه

روستای خورهه از توابع شهر محلات و یکی از روستاهای باستانی استان مرکزی است. مجموعه بقایا و ستون‌هایی که در آن کشف شده، از آثار تاریخی ارزشمند در محلات است. این خرابه‌ها مربوط به دوره اشکانی است و مجموعه‌ای شامل آتشکده، معبد، کاخ، عمارت، منزل ییلاقی، قبرستان و مرکزی برای برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های ملی و مذهبی بوده است.
در اثر کاوش‌هایی که در این منطقه صورت گرفته، آثاری از دوره سلوکیان، اشکانیان، ساسانیان و دوره اسلامی در این منطقه کشف شده است. این آثار نشان می‌دهد سابقه سکونت در خورهه به هزاره دوم ق.م می‌رسد. این مجموعه مساحتی حدوداً ۳هزار و ۵۵۰ مترمربعی دارد و از ۳ بخش ایوان اصلی، مجموعه بخش شمالی و مجموعه بخش غربی تشکیل شده است. در ایوان اصلی آن و در دو ردیف ۱۲ ستون قرار داشته است و امروزه فقط ۲ ستون آن باقی مانده. این مجموعه تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

-تاریخی-خورهه سیری در محلات ، هلند ایران

آتشکده آتش کوه

یکی دیگر از آثار تاریخی و مذهبی محلات، آتشکده آتش کوه است که در نزدیکی شهر نیم‌ور قرار دارد و یکی از مهم‌ترین آثار به‌جامانده از دوران باستان به شمار می‌رود. این آتشکده درواقع بنایی چهارطاقی بود که در آن ستون‌های سنگی استوانه‌ای‌شکل روی هم استوار می‌شدند. همچنین چندین اتاق سرپوشیده داشت که در آن‌ها آتش روشن می‌کردند. قدمت این بنا به دوره ساسانیان می‌رسد و در آن زمان یکی از بزرگ‌ترین بناهای چهارطاقی ‌ایران محسوب می‌شد.
آدرس: استان مرکزی، محلات، ۵ کیلومتری جاده نیمور، روستای آتشکوه

-آتش-کوه-800x533 سیری در محلات ، هلند ایران

سد باستانی نیم ور

سد باستانی نیم ور از قدیمی‌‌ترین سازه‌های کشور است که برای ذخیره‌سازی آب در شهر محلات استفاده می‌شده است. قدمت این بنا به دوره ساسانیان می‌رسد و علاوه بر جنبه تاریخی، به سبب چشم‌اندازهای زیبایی که در اطرافش وجود دارد، یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر هم است. این سد، در فاصله ۷کیلومتری جنوب غربی محلات قرار دارد و با هزار متر طول و ۹ ‏متر پهنا روزگاری روی رودخانه قم‌رود، لعل بار یا انار بار برای ذخیره‌کردن و هدایت آب استفاده می‌شده است.

-باستانی-نیم-ور-800x533 سیری در محلات ، هلند ایران

قلعه جمشیدی

یکی دیگر از آثار تاریخی محلات، قلعه جمشیدی است که در شهرستان نیم ور، در استان مرکزی قرار دارد و به قلعه گبری هم معروف است. مورخان قدمت این بنا را مربوط به دوران ساسانیان می‌دانند. درباره این قلعه گفته می‌شود که در زمان حمله آزادخان، به‌عنوان پناهگاه مردم استفاده می‌شد و کسی نمی‌توانست به داخل آن نفوذ کند. مردم نیز از طریق کانال‌هایی که در زیر زمین وجود داشت به‌صورت محرمانه از قلعه خارج می‌شدند و برای خود آذوقه تهیه می‌کردند. این قلعه، خندق و دروازه چوبی ضدحریق داشت و برخلاف ظاهری که امروزه دارد یکی از بناهای تماشایی شهر محلات بود.
آدرس: استان مرکزی ، نیم ور ،قلعه جمشیدیه

-جمشیدی-1-e1681016581773-800x430 سیری در محلات ، هلند ایران

چنار دوهزار ساله

چنار دوهزار ساله محلات، یکی دیگر از مکان‌های تاریخی و از جاذبه‌های طبیعی شهر است که در خیابان سرچشمه و در دل یک میدان قرار دارد. این چنار زیبا و قدیمی عمری بالغ بر دو هزار سال دارد. گردشگران از این درخت به‌عنوان یکی از نماد‌های شهر محلات در کنار بقیه آثار تاریخی و طبیعی این شهر بازدید می‌کنند.
آدرس: استان مرکزی ، محلات ، شهید رجایی ، میدان چنار محلات

-دوهزار-ساله-800x533 سیری در محلات ، هلند ایران

امامزاده فضل و یحیی

یکی از اماکن مذهبی محلات، امامزاده فضل و یحیی است که در محله کوی بالای محلات واقع شده و دو تن از نوادگان امام موسی کاظم در آن دفن شده‌اند. این امامزاده، حیاط وسیعی دارد و از یک قبه با رواق و ایوان‌هایی زیبا تشکیل شده است. محراب این امامزاده قدیمی‌‌ترین قسمت آن است که به سال ۷۰۹ هجری، یعنی دوره ایلخانان، باز می‌گردد.
آدرس:محلات،امام خمینی،بلوار دانشجو،خ. قندی،خ. حاج رضایی

-فضل-و-یحیی-800x533 سیری در محلات ، هلند ایران

مسجد کرسی

مسجد کرسی یکی از مساجد تاریخی محلات است که در روستای بیجگان قرار گرفته و قدمت آن به دوره صفویان باز می‌گردد. این مسجد بنایی ۱۰×۱۴متری دارد و مصالح تشکیل‌دهنده آن گل و خشت است. این بنا روی سه ستون چوبی قطور قرار گرفته و دهلیزی دوطبقه دارد که پنجره‌های آن رو به مسجد باز می‌شوند. علاوه بر این، لوحی سنگی در این مسجد قرار دارد که با خط ثلث برجسته عباراتی درباره بانیان و بنای مسجد روی آن نوشته‌اند.

-کرسی سیری در محلات ، هلند ایران

امامزاده شاهزاده موسی محلات

یکی دیگر از اماکن مذهبی محلات، شاهزاده موسی است که در محله پایین‌ محلات قرار دارد و محل دفن سه‌ تن‌ از سادات‌ ارومیه‌ و از فرزندان‌ امام‌ جواد (ع‌)، با نام‌های سن امامه‌، فاطمه‌ خاتون‌ و شاهزاده موسی است. در این آرامگاه بقعه‌ای با دو گنبد، یک‌ غرفه‌، یک ایوان، یک صحن، سه‌ تالار و یک مقبره قدیمی وجود دارد و از چهار طرف‌ به‌ تالار و چند ایوان‌ می‌رسد.گنبدهای زیبای این آرامگاه با کاشی‌های‌ فیروزه‌‌ای مزین شده‌اند که اسامی‌جلاله‌ روی آن‌ها ثبت شده است. هفت ستون هم در این بنا وجود دارد که روی سرستون‌هاى مقرنس چوبى آن تاریخ ۱۳۲۱ هـ. ق ثبت شده است.

-شاهزاده-موسی-e1681016443651 سیری در محلات ، هلند ایران

امامزاده عبدالله محلات

امامزاده عبدالله از بناهای مذهبی محلات است که در بخش جنوبی این شهرستان واقع شده و گفته می‌شود محل دفن فرزند ارشد امام صادق (ع) است. بنای این امامزاده یک مربع متساوی‌الاضلاع با دهانه‌ای هشتی است که ۹ متر ارتفاع دارد و با نقاشی‌های ممتازی مزین شده است. ضریحی در وسط بقعه قرار دارد که مدفن فرزند امام صادق است و در ورودی آن کتیبه‌ای گچ‌بری با خط نستعلیق برجسته نصب شده که چندین بیت روی آن خودنمایی می‌کند.

-عبدالله-800x495 سیری در محلات ، هلند ایران

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی محلات می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای محلات

روستای خورهه

روستایی است تاریخی که در محلات استان مرکزی واقع شده است .در اوستا، کلمه خورهه به عنوان محل برآمدن خورشید آمده است.خور به معنای منطقه ییلاقی نیز بوده است.از مجاورت روستای کوهستانی خورهه رودخانه ای عبور می کند که به زیبایی این روستا افزوده است.سرچشمه این رودخانه کوه های طایقان می باشد .این روستا آب و هوای خوب و مطبوعی دارد که مورد توجه سلاطین و پادشاهان گذشته بوده است .در خورهه می توانید بافت سنتی روستا را با وجود خانه های گلی و سنگی به خوبی لمس کنید.سوغاتی های این منطقه را جوراب های پشمی و کرباسبافی و انواع قالی و قالیچه های کوچک با طرح های روستایی تشکیل می دهد.

-خورهه سیری در محلات ، هلند ایران

روستای نیمور

نیمور از نواحی تاریخی استان مرکزی است که در جنوب شرقی محلات واقع شده و آثار تاریخی متعددی دارد.قلعه جمشیدی یا گبری که تاریخ بنای آن دقیقا مشخص نیست و به دوره ساسانی نسبت داده می‌شود. در حال حاضر حصار و دو برج آن باقی مانده است. در پیرامون قلعه بقایای قلعه دیگری به نام قلعه نایب حاج عبدل نیز مشهود است. آتشکده میل میلونه، در غرب نیمور ستونی از سنگ‌های ریز که با ملات ساروج بر روی هم چیده شده‌اند به جا مانده است که به احتمال قوی باقی مانده آتشکده ورد است. قلعه جمشیدی که بنا به روایتی هسته اولیه نیمور بود، کمی بالاتر از این آتشکده واقع شده است.
سد ساسانی نیمور، در ۷ کیلومتری جنوب غربی محلات واقع شده است. در ساختمان آن ازسنگ لاشه‌های بزرگ با ماروج استفاده شده و در طول چند هزار سال پایدار مانده است. یخچال نیمور، که همچنان سالم و پا بر جا است ولی کارکرد اصلی خود را از دست داده است.مسجد جامع نیمور، که قدمتی بسیار دیرینه دارد. مجموعه آثار فوق نیمور را به یک کانون جهانگردی ممتاز تبدیل کرده است.

 سیری در محلات ، هلند ایران

غذاهای محلی محلات

آبگوشت دو دار یا دوگوله دو دار

یکی از غذاهای سنتی مردم در شهر اراک آبگوشت دوغ دار است که با لهجه اراکی (دودار) هم گفته می شود. طرز پخت این آبگوشت مانند آبگوشت معمولی است با این تفاوت که در آن از سیب زمینی، لیمو عمانی و رب استفاده نمی شود و به این دلیل به دودار معروف است که در آن کشک ریخته می شود، البته در برخی مناطق استان چون اراک به آن چغندر سفید هم اضافه می شودنام این غذا به دلیل اینکه در ظرفی بنام دوگوله پخته می شد، دوگوله دودار نام گرفته است.

-دو-دار-یا-دوگوله-دو-دار سیری در محلات ، هلند ایران

آش ترخینه دوغ با شکمبه

ترخینه خشک ماده اصلی این آش است که آماده کردن آن مراحلی دارد برای پخت، ترخینه خشک گندم را نیمکوب کرده و در دوغ محلی می پزند و سپس خمیر بدست آمده را به شکل های مختلفی درآورده و می گذارند خشک بشود. ترخینه خشک معمولا در فصل تابستان آماده می شود و خشک شده آن در تمامی فصول برای پخت آش ترخینه استفاده می شود. آش ترخینه مراحل پخت زیر را دارد ترخینه خشک را در آبی که در حال جوشیدن است ریخته و حل می کنند و به آن سبزی (اسفناج، تره، جعفری و گشنیز) و حبوبات (نخود) نیز اضافه می کنند. البته در بیشتر مناطق استان مرکزی در این آش از شکمبه یا همان سیرابی گوسفند برای مغذی تر و لذیذتر شدن غذا استفاده می کنند. چاشنی این غذا نعنا، پیاز و سیر است

-ترخینه-دوغ-با-شکمبه سیری در محلات ، هلند ایران

کله جوش یا دوغ گرمه

این نوع آش یکی از غذاهای سنتی استان مرکزی است که به آسانی پخته می شود ، به این ترتیب که کشک ساییده شده را رقیق می کنند و می گذارند بجوشد و بعد به آن نعنا و سیر اضافه می کنند، برای گرفتن سردی این غذا از گردو آسیاب شده در آش و یا در کنار سفره استفاده می شود. در نواحی چون تفرش این آش را دوغ گرمه می نامند.

-جوش-یا-دوغ-گرمه-800x533 سیری در محلات ، هلند ایران

کباب ته تالی

این کباب به طور خاص در اراک به این نام شناخته شده است و نامش برگرفته از ظرفی است که در آن این غذا پخته می شده است، تال به نوعي ظرف مسي گفته مي شده که گرد ، کوتاه و پهن و در واقع شبيه تابه اي مسي با ديواره بلند و ته گرد بوده که گوشت را ته ظرف تال پهن مي کردند و روي شعله آتش سرخ مي نمودند . اين غذا به دو صورت آبدار ( آبگوشت ) و بدون آب ( کباب) تهيه مي شود، مواد اصلی این غذا گوشت چرخ کرده، پیاز رنده شده و انواع ادویه است، گوشت ورز داده را در ته ظرفی که چرب شده می ریزند و سرخش می کنند، روی این نوع کباب سیب زمینی و گوجه فرنگی نیز گذاشته می شود، کباب ته تالی هم با نان و هم با برنج خورده می شود.

-ته-تالی سیری در محلات ، هلند ایران

پَتله پلو

ماده اصلی این غذا پتله است، پتله همان گندم پوست کنده است با این تفاوت که دیگر بلغور نمی شود و در آب پخته و می گذارند خشک شود. مواد اولیه تهیه این غذا شامل پتله، گردو، لوبیا چیتی در برخی نقاط استان عدس، برنج و سیب زمینی است که به صورت دمی پخته می‌شود.

-پلو سیری در محلات ، هلند ایران

هتل های محلات

هتل جهانگردی آب گرم محلات

از هتل‌های باسابقه در زمینه گردشگری، هتل سه ستاره جهانگردی آب گرم محلات می باشد که در سال ۱۳۵۴ به بهره‌برداری رسید. به منظور ارتقاء سطح کیفی امکانات و خدمات در سال ۱۳۹۱ بازسازی شد. روستای آبگرم دارای شش چشمه آب درمانی است و تجربه آب درمانی با آب گرم این چشمه ها در روزهای سرد پاییز و زمستان فرصت مناسبی برای سفر به این منطقه است. بهار و تابستان این منطقه نیز با وجود باغ ها و مزارع گل های زینتی بسیار دیدنی و زیبا است. این هتل مشتمل بر ۳۶ باب اتاق بوده، که در ۳ طبقه واقع شده‌است. قابل توجه مهمانان گرامی اتاق‌های دوتخته و سه تخته فاقد آسانسور می‌باشند.
آدرس: محلات-جاده سلفچگان به اصفهان – -۱۸ کیلومتری نرسیده به دلیجان – -جاده آب گرم – -کیلومتر ۲۱

-جهانگردی-آب-گرم-محلات-e1681013087192 سیری در محلات ، هلند ایران

هتل اقصی محلات

هتل اقصی محلات از هتل‌های با سابقه درخشان در صنعت هتلداری در شهرستان محلات می‌باشد که پس از انقلاب اسلامی شروع به فعالیت کرد. این هتل در ۶ طبقه ساخته شده و با ۴۰ واحد اقامتی پذیرای مهمانان گرامی می‌باشد.هتل سه ستاره اقصی محلات در استان مرکزی و در فاصله ۶ کیلومتری از سرچشمه، یکی از چشمه‌های پر آب این استان واقع شده‌است. موقعیت این هتل نیز در استقبال مسافران محلات از آن بی‌تاثیر نبوده است. هتل اقصی تا سرچشمه که یکی از چشمه‌های پرآب استان است، تنها ۶ کیلومتر راه دارد.
آدرس: محلات-خیابان امام خمینی – -پایین تر از سه راه جمهوری

-اقصی-محلات سیری در محلات ، هلند ایران

اقامتگاه بوم گردی خورزن محلات

این اقامتگاه بومگردی در روستای تاریخی و دیدنی خورهه واقع شده و دارای اثر باستانی متعلق به ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد، با طبیعتی زیبا و آب و هوای معتدل کوهستانی می‌باشد .این خانه بومی بسیار زیبا با معماری و بافتی سنتی و قدمت بیش از ۱۵۰ سال پس از مرمت و بازسازی در سال ۱۳۹۹ افتتاح شد و فعالیت خود را در حوزه بوم گردی آغاز نمود. اقامتگاه بوم گردی خورزن دارای یک حیاط بزرگ و دلباز با درختان سرسبز، گل و گیاه و حوض آب می‌باشد که فضای دلنشین و روح نوازی دارد. این خانه سنتی با ظرفیت کلی ۲۰ نفر دارای ۲ واحد اقامتی می‌باشد. وجود تخت‌های سنتی و چوبی داخل حیاط محل مناسبی برای استراحت، شب نشینی، دورهمی و لذت بردن از آب و هوای مطلوب منطقه می‌باشد.
آدرس: محلات-روستای تاریخی خورهه – -خیابان امام حسین

-800x369 سیری در محلات ، هلند ایران

سوغات محلات

حلوا ارده

حلواشکری یا حلوا ارده یکی از مغذی‌ترین مواد غذایی سنتی ایران است که معمولا در وعده صبحانه میل می‌شود. در محلات نوع مرغوب و باکیفیتی از حلواشکری تهیه می‌شود که در میان گردشگران بسیار محبوب است. این خوراکی خوش‌طعم و پرفایده طبعی گرم و تر دارد و در فرایندی که شامل آسیاب کردن کنجد و پختن آن است، تهیه می‌شود. جالب است بدانید که تاریخچه این خوراکی خوشمزه به دوران صفویه برمی‌گردد. در آن زمان شاه عباس از شیخ بهایی خواست که موادغذایی کم‌حجمی بسازد تا سربازان در هنگام نبرد بتوانند از آن استفاده کنند. پس از آن شیخ مخلوطی از کنجد آسیاب‌شده و شیره کشمش را پیشنهاد کرد که با گذر زمان به حلوا ارده امروزی تبدیل شد. از جمعه‌ بازار محلات می‌توانید حلوا ارده پر کنجد و خوش‌طعم این شهر را تهیه کنید.

-ارده سیری در محلات ، هلند ایران

گیاهان دارویی و عرقیجات

اقلیم محلات مناسب رشد و پرورش گل‌و‌گیاهان دارویی است. این محصولات تر و تازه را روستاییان بسته‌بندی کرده و در جمعه بازار به فروش می‌رسانند. از گیاهان دارویی این منطقه می‌توان به کتل کوتی یا همان آویشن کوهی، چای کوهی، نعنا، کتیرا، باریجه، ریواس و کنگر اشاره کرد. جالب است بدانید که برخی از این گیاهان دارویی را به دیگر نقاط جهان نیز صادر می‌کنند. علاوه بر این عرقیجات این شهر نیز بسیار مشهور هستند. انواع عرق نعنا، عرق کاسنی، عرق گزنه، عرق زنیان و بهارنارنج را می‌توانید از این شهر خریداری کنید. چندین کارخانه‌ تولید عرقیجات در این شهر وجود دارند که محصولاتشان به نقاط مختلف کشور صادر می‌شود.

 سیری در محلات ، هلند ایران

عسل

عسل در شهر محلات به صورت صد در صد طبیعی تولید می‌شود. زنبورهای عسل از بهترین گل‌های هلند ایران تغذیه می‌کنند و عسلی مرغوب را به‌وجود می‌آورند. در سفر به این شهر عسل اصل این شهر را خریداری کنید تا کامتان از طعم بی‌نظیر گل‌های محلات شیرین شود. فصل برداشت این ماده غذایی مغذی از ابتدای تابستان تا اواخر پاییز است.

-1 سیری در محلات ، هلند ایران

شیرینی‌ها و نان‌های محلی

یکی از بهترین بخش‌های سفر به خوردن شیرینی و نان محلی مقصد اختصاص دارد. در محلات نیز انواع شیرینی‌های سنتی و نان‌های خوش‌طعم محلی پخته می‌شوند که در نوع خود بی‌نظیرند. یکی از شیرینی‌های خوشمزه این دیار باسلوق است که از ترکیب شیره انگور و گردو تهیه می‌شود. برای تهیه شیره، انگورها را درون حوضی عمیق می‌ریزند و له می‌کنند تا آب آن از طریق مجرای زیرین حوض بیرون بیاید. سپس آب انگور را می‌پزند تا غلیظ شود و از آن شیره خوشمزه‌ای به‌دست آید. از دیگر شیرینی‌های خوشمزه و بی‌نظیر محلات می‌توان به جوزقند، کف‌لمه، گوش‌فیل، نورکونه، هریره و کلوچه‌های محلی اشاره کرد.

-گرده سیری در محلات ، هلند ایران
یکی از نان‌های سنتی و خوشمزه محلات نیز نان گرده نام دارد که از خانواده‌ی فطیرها است. در گذشته نزدیک عید اعضای خانواده دور هم جمع می‌شدند و این نان خوشمزه محلی را که مادر خانواده پخته بود، نوش جان می‌کردند‌. نان گرده بسیار مقوی است و در آن از آرد گندم، شیر، مایه خمیر و تخم‌مرغ استفاده می‌شود. اندازه این نان کوچک است و مزه‌ی شیرین و خوشایندی دارد. نان‌های پرکوفت، شاته، مغزی و نان شیری را هم می‌توانید در این شهر امتحان کنید.

صنایع دستی محلات

سفال

گلدان‌های سفالی یکی از سوغاتی‌های مشهور شهر محلات هستند. چراکه در این شهر چیزی که زیاد پیدا می‌شود، گل است. گردشگرانی که به محلات می‌آیند، اول از همه سراغ گل‌فروشی‌ها و گلخانه‌های بزرگ و بسیار زیبای شهر را می‌گیرند. همچنین از آنجایی‌که برخی گل‌ها در گلدان‌های سفالی بهتر می‌مانند، استفاده از این سفال‌ها در محلات رایج است.

-800x533 سیری در محلات ، هلند ایران

گیوه و پاپوش سنتی

پاپوش‌های سنتی صنایع دستی ارزنده محلات هستند و گیوه سنجان محلات، مشهورترین نوع پاپوش در این شهر محسوب می‌شود. قدمت گیوه‌دوزی در شهر گل ایران به عصر قاجاریه برمی‌گردد و از آن زمان تا به حال مورد استقبال محلیان و گردشگران بوده‌ است. این پاپوش‌ها مناسب پیاده‌روی‌های طولانی در کوهستان هستند و قلب دوم شما در آن‌ها احساس راحتی بیشتری خواهد داشت.

 سیری در محلات ، هلند ایران

آثار چوبی

آثار چوبی از جمله زیباترین و جذاب‌ترین صنایع دستی محلات هستند. در میان این آثار پیکرتراشی و تابلوهای معرق از رونق بیشتری برخوردارند و در بازارهای قدیمی و بازارچه‌های صنایع دستی محلات می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. یکی از این بازارهای سنتی که در خیابان گلزار محلات قرار دارد، فقط در روزهای جمعه برپا می‌شود و انواع سوغات محلات در آن به فروش می‌رسند.

-محلات سیری در محلات ، هلند ایران

گلیم و قالی

قالی‌بافی و گلیم‌بافی از دیگر صنایع دستی محلات هستند که اغلب توسط زنان روستایی انجام می‌شوند. در این منطقه قالیچه‌های کوچکی با طرح‌های طبیعت روستا و نقوش سنتی ایرانی بافته می‌شوند که در جهان نظیر ندارند. همچنین نوعی فرش در محلات بافته می‌شود که آن را به نام فرش ساروق می‌شناسند. آوازه این فرش دستباف محلاتی به گوش جهانیان نیز رسیده است و در میان خارجی‌ها طرفداران بسیاری دارد.

-1 سیری در محلات ، هلند ایران

انواع گل و گلدان

محلات را با نام هلند ایران نیز می‌شناسند. چراکه در این شهر هم به وفور مزارع گل‌های رنگارنگ پیدا می‌شود. در جای جایِ محلات گلخانه‌های کوچک و بزرگی وجود دارند که در آن‌ها گل‌های زینتی و کمیابی پرورش داده می‌شود. گل‌های این شهر به سرتاسر کشور صادر می‌شوند و در دو نوع طبیعی و گلخانه‌ای هستند. همچنین جشنواره‌های گل‌و‌گیاه متعددی در محلات برگزار می‌شود که می‌توانید در سفر به هلند ایران، در آن‌ها شرکت کنید. برای خرید گل یا قدم زدن در میان گل‌و‌گیاهان خوشبو نیز می‌توانید به دهکده گل محلات بروید. این دهکده زیبا در جاده دلیجان محلات قرار دارد. از دیگر گلخانه‌های این منطقه می‌توان به دهکده گل یاسمن، مجتمع گل و گیاه نازگل و گلخانه آی‌گل اشاره کرد.

-و-گلدان-800x486 سیری در محلات ، هلند ایران

رستوران های محلات

رستوران لمکده خاطره ها

یک رستوران سنتی، به همراه تخت های سنتی در کنارحوضی زیبا، با حال و هوای نوستالژیک در شهر محلات است که یادآور خاطرات گذشته و قدیم است.در منوی این رستوران انواع غذاهای سنتی و ایرانی دیده می شود و یکی از چیزهایی که در رستوران لمکده خاطره ها خیلی طرفدار دارد، نان سنگک تازه ای است که در همین رستوران پخت می شود و شما می توانید از آن استفاده کنید.
البته غذاهای فست فودی هم در این رستوران وجود دارد ولی تنوع آن نسبت به غذاهای سنتی و ایرانی کم تر است.یکی از چیزهایی که باید در رستوران لمکده امتحان کنید، آبمیوه های طبیعی آن است که بسیار تازه و خوش طعم هستند و همچنین می توانید از سالاد بار این رستوران نیز استفاده کنید.
آدرس : استان مرکزی، محلات، میدان بسیج

-لمکده-800x533 سیری در محلات ، هلند ایران

رستوران منصوری محلات

یکی دیگر از بهترین رستوران های محلات رستوران منصوری می باشد که در سفر به محلات می توانید غذاهای خوشمزه و باکیفیت این رستوران را میل بفرمایید و لذت ببرید.
آدرس: استان مرکزی، محلات، جنب بوستان سرچشمه

-منصوری-800x533 سیری در محلات ، هلند ایران

رستوران و سفره خانه جنبیل محلات

در لیست بهترین رستوران های محلات می توان به رستوران و سفره خانه جنبیل اشاره داشت . این رستوران با غذاهای باکیفیت و تازه خود در میان اهالی و گردشگران معروف شده است. پیشنهاد می کنیم در سفر به محلات حتما سری به این رستوران بزنید و با خوردن غذاهای آن لذت سفر خود را تکمیل کنید.
آدرس: استان مرکزی، محلات، شهید محلاتی، گلستان ۱۸

-و-سفره-خانه-جنبیل-800x533 سیری در محلات ، هلند ایران

بهترین زمان سفر به محلات

محلات یکی از خوش‌آب‌وهواترین شهر‌های ایران است که به‌خاطر موقعیتی که در دامنه کوهستان دارد و وجود باغ‌ها و زمین‌های زیبای پرورش گل، به آن القابی مثل بهشت افسانه‌ای یا هلند ایران را داده‌اند. به دلیل بسته‌بودن فضای اطراف کوهستان‌های محلات، تغییرات دمایی در این شهر بسیار اندک است و دارای نوعی آب‌وهوای کوهپایه‌ای است. محلات شهری است با تابستان‌های خنک و زمستان‌های سرد. بهترین زمان سفر به محلات، بهار و تابستان است.

-1-e1681016568687-800x423 سیری در محلات ، هلند ایران

روش های سفر به محلات

مسیر زمینی

با وسایل نقلیه زمینی می‌توان از طریق مسیر دلیجان ـ محلات (جاده شماره ۵۸)، یا از طریق جاده اصلی قم ـ اصفهان (مسیردودهک ـ خورهه یا آزادراه شماره ۷ و جاده شماره ۵۸) به این شهر دسترسی پیدا کرد. علاوه بر این می‌توانید با قطار به اراک سفر کنید و بعد از طی ۱۱۵ کیلومتر با ماشین یا اتوبوس، خود را به محلات برسانید.

مسیر اراک

اگر از اراک به سمت محلات می‌روید، باید وارد جاده اراک-خمین شوید. در این جاده پس از طی حدود ۴۶ کیلومتر از بریدگی سمت چپ جاده وارد جاده خوگان-خوراوند شوید. این مسیر شما را به جاده خمین-محلات هدایت می‌کند. از این نقطه تا خود خمین ۶۰ کیلومتر فاصله دارید. در امتداد این جاده به میدان امام خمینی دلیجان و جاده دلیجان-محلات می‌رسید. وارد این جاده شوید. دهکده گل محلات نرسیده به محلات در میانه این جاده قرار دارد.

مسیر خمین

از سمت خمین نیز وارد جاده خمین-محلات شوید و ادامه مسیر را مانند بالا ادامه دهید.

مسیر دلیجان

کوتاه‌ترین مسیر برای دسترسی به دهکده گل محلات، جاده دلیجان-محلات است. این شهر تا محلات تنها نیم ساعت فاصله دارد و جاده بسیار سر راستی نیز دارد.

مسیر هوایی

محلات فرودگاه ندارد. اگر قصد دارید سفر هوایی به این شهر داشته باشید، می‌توانید با هواپیما به اراک رفته و از آنجا به محلات بروید.

-2-e1681016468324-800x423 سیری در محلات ، هلند ایران

بهترین زمان سفر به محلات چه موقع از سال است؟

بهار و تابستان بهترین زمان می باشد.

جاهای دیدنی محلات کدامند؟

چشمه‌ های آبگرم، باغ گل، غار آزادخان، مجموعه تاریخی خورهه، سد باستانی نیم ور و غیره.

سوغات محلات چیست؟

گل و گیاه، حلوا ارده، گیاهان طبی، شیرینی‌های سنتی و محصولات سفالی.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *