رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ مهر ۱۳۹۹

سد گلابر ایجرود

لینک این مطلب کپی شد!

سد گلابر ایجرود ظرفیت بسیار بالایی در بحث گردشگری دارد، بر روی رودخانه سجاس در شهرستان ایجرود واقع شده است و از نظر کشاورزی و اقتصادی اهمیت زیادی برای این منطقه دارد؛ در واقع زیبایی‌ها و سکوت شوق‌انگیز منطقه معطوف به این سد به حدی است که خود به تنهایی و فارغ از زیبایی‌های شگفت‌انگیز روستا، می‌تواند دستاویز خوبی برای رونق صنعت گردشگری و حتی جذب توریست باشد. سد گلابر می‌تواند در همه فصول، بسیار زیبا جلوه کند. علی ‌الخصوص برای ساکنان شهرهای بزرگ و شلوغ، گذران اوقات در چنین فضایی رنگ و بویی دیگر دارد و بسیار لطیف و خیال‌انگیز می‌نماید ولی بر هیچ‌کس پوشیده نیست که فراهم‌آوری چنین چیزی، فقط با سرمایه‌گذاری و ایجاد طرح‌های بهینه محقق می‌شود.

سد گلابر ایجرود

سد گلابر در ۵۰ کیلومتری جنوب غربی شهرستان و ۳ کیلومتری روستای گلابر و بر روی رودخانه سجاس شهرستان ایجرود واقع شده‌است فاصله این سد از تهران ۳۶۰ کیلومتر و مشخصات جغرافیایی آن بطول شرقی ۴۸ درجه و ۱۹ دقیقه و عرض شمالی ۳۶ درجه و ۱۹ دقیقه می‌باشد. موقعیت مطلق ریاضی در مختصات جغرافیایی بطول ۴۸ درجه ۱۸ دقیقه و طول شرقی ۳۶ درجه و ۲۰ دقیقه عرض شمالی واقع شده‌است و ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد ۱۶۵۰ متر می‌باشد و به لحاظ موقعیت نسبی این آبادی در ۱۲ کیلومتری جنوب شرقی زرین آباد (مرکز شهرستان) قرار دارد. فاصله آبادی تا شهر زنجان در حدود ۴۸ کیلومتر می‌باشد.

سد گلابر ایجرود

این سد بزرگ‌ترین سد شهرستان ایجرود و در حال حاضر استان زنجان است و از نظر اقتصادی و کشاورزی اهمیت زیادی برای این منطقه دارد، با بهره‌برداری از این سد ،۸ هزار هکتار اراضی دیم شهرستان ایجرود به آبی تبدیل می‌شود و علاوه بر آن، آب صنایع از جمله پتروشیمی را تأمین می‌کند. این سد با اهداف تأمین آب کشاورزی، صنایع و خدمات، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی، صنایع جانبی و ایجاد شغل احداث شده‌است. با بهره‌برداری از این سد سالانه ۴۶ میلیون متر مکعب آب برای اراضی کشاورزی و صنایع شهرستان توسط این سد تنظیم می‌شود.ظرفیت ماهیگیری در سد گلابر طوری است که حتی از استان گیلان برای ماهیگیری به این منطقه مراجعه می‌کنند. همچنین ۷۲ هکتار زمین تملک شده برای ایجاد سایت گردشگری در اطراف سد ایجاد شده است. این در حالی است که بر اساس آمار شرکت‌ آب ‌منطقه‌ای، فروردین‌ماه امسال ۶۶ میلیون مترمکعب آب نیز پشت سد گلابر جمع‌آوری شده و در مجموع ۵۷ درصد از ظرفیت آن را شامل می‌شود، از همین‌رو، می‌توان گفت که ظرفیت بهره‌وری از سد چند برابر شده است.

سد گلابر ایجرود

روستای گلابر

روستای پلکانی گلابر با ۴۰ پله ساسانی، جزيره‌ای در وسط سد، منظره چشم‌نواز سد، مسجد قديمی که احتمال دارد بقعه باشد، صخره معروف به قرخ‌ایاق (هزارپا) و سایر پدیده‌های بکری که در سخن نمی‌گنجد، می‌تواند یک امتیاز مهم برای توسعه صنعت توریسم به حساب آید. البته اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان معتقد است که ظرفیت این سد و روستای مشرف به آن تاکنون بذل توجه نبوده است و باید تحت برنامه‌ریزی‌های مدون قرار بگیرد؛ چراکه توجه به صنعت گردشگری باعث توسعه اقتصاد شده و اشتغال پایدار را به دنبال دارد.

این روستا در دهستان گلابر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن حدود۴۰۰۰ نفر (۸۷۰خانوار) بوده‌است.شغل اکثریت اهالی این روستا نانوایی و به ویژه پخت نان سنگک است که اغلب در تهران مشغول کارند و البته کشاورزی،باغداری،دامداری نیز در روستا رایج است.بانوان روستای گلابر با تکیه بر هنر خود نان آور خانه و روستا شده اند . تنورهای سفالینه و ظروف سفالی تولید شده در این روستا برای آنان که شناختی از آن دارند یادآور نان تنوری و لبنیات محلی است که در دل خاک منطقه جا خوش می‌کنند.

تنورهای قد و نیم قد برای طبخ نان حاصل دست‌زنانی است که این روزها در دوره میان سالی سیر می‌کنند.

سد گلابر ایجرود

سد گلابر ایجرود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *