رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ اسفند ۱۳۹۳

ساز و رقص آب در آبشارسمیرم

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۲/۱۲-علاوه بر سیب‌های خوش طعم و رنگ سمیرم، آبشار سمیرم نیز آوازه و شهرت فراوانی دارد، این شهرت در پرتو طبیعت روح‌افزا و دل‌انگیز این آبشار است که به راحتی در وصف نمی‌گنجد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در سمیرم، آبشار سمیرم در پنج کیلومتری شرق سمیرم و در اعماق تنگه‌ای به نام آبشار واقع شده، ارتفاع این آبشار در گذشته‌های دور به ۷۰ متر می‌رسید، اما در سالیان گذشته بر اثر فرسایش سنگ، اکنون ارتفاع آبریز آن به کمتر از ۴۰ متر رسیده است.

آب شیرین و گوارای این آبشار از مزارع و مناطق بالادست که به نام جوزار و چشمه عزیر خان معروف هستند، تامین می‌شود، مناطقی که بخش زیادی از باغ‌های سیب سمیرم را در خود جای داده‌اند .

در محدوده این آبشار چشمه‌های جوشانی وجود دارد که آب آنها با آب آبشار همراه و از طریق رودخانه‌ای که تنگه آبشار را در می‌نورد به مزارع پایین دست هدایت می‌شود و در ختان سیب را سیراب می‌کند.

پوشش گیاهی آبشار نیز در نوع خود متنوع است، انواع گونه‌های گیاهی نظیر ریواس، تره‌کوهی، لاله‌های وا‍ژگون، کرفس و … در ارتفاعات آن رشد پیدا می‌کنند. وجود همین گونه‌های گیاهی است که عطرشان در صبحگاهان با وزش نسیم بهاری به روح و جان آدمی طراوتی تازه می‌بخشد. پایین آمدن آب آبشار با ساز دلنواز و رقص موزونی همراه است که صدایش موسیقی دلنوازی را تداعی می‌کند.

درختان بید و گردو که جنگل کوچی را در حاشیه آبشار تداعی می‌کند، زیبایی چشم نوازی به این منطقه بخشیده است. بنا به گفته قدیمی‌های سمیرم در کنار این آبشار درختان جنگلی بسیاری وجود داشته که متاسفانه بر اثر عوامل طبیعی و انسانی بسیاری از این درختان در سال‌های گذشته از بین رفته است. صخره‌های سنگی، ارتفاع آبشار و درختان تنومند بید به آن چنان ابهتی داده که آدمی را ناخودآگاه به وجد در می‌آورد و مایه شگفتی انسان می‌شود.

این منطقه طبیعی از اوایل دهه هفتاد شمسی مورد توجه شهرداری و دیگر نهادها قرار گرفت و این باعث شد تا برخی امکانات رفاهی و تفریحی برای رفاه حال مسافران فراهم شود.

آبشار سمیرم در میان مناطق متنوع و متعدد گردشگری سمیرم، بیشتر مورد توجه گردشگران است. میزان استقبال مسافران و گردشگران در فصل بهار و تابستان به گونه‌ای است که از ازدحام جمعیت، حتی در برخی روزها جایی برای چند لحظه ایستادن هم پیدا نمی‌شود.

بخش‌هایی از تعدادی از مستندها و فیلم‌های سینمایی نیز در این مکان تولید شده است که معروف‌ترین آنها فیلم‌های شیر سنگی و در مسیر تندباد است .

به گزارش ایسنا، در آبشار سمیرم بیش از ۱۰۰ منطقه متنوع گردشگری وجود دارد که بسیاری از این مناطق را آبشارهای زیبایی هستند که هر کدام زیبایی و چشم‌انداز منحصر به فرد خود را دارند.

756 ساز و رقص آب در آبشارسمیرم

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *