رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰

زیباترین و معروفترین سدهای ایران

اشتراک گذاری

زیباترین و معروفترین سدهای ایران  را در این مطلب آورده ایم تا با دانستن آنها و رفتن به این سدها سفر خوشی داشته باشید . وقتی صحبت از جاذبه های گردشگری در ایران می شود به جز جاذبه های تاریخی که در گوشه گوشه ایران در هر شهر و روستایی به چشم می خورد ، کشور ایران غنی از جاذبه های طبیعی است . در کنار کوه ، جنگل و دریا ، سدها نیز بسیار زیبا هستند و دریاچه ای که پشت سدها تشکیل می شود بسیار دیدنی  و به علت وچود آب بسیار خنک و خوش آب و هواست . تاریخچه ساخت سد به دوران هخامنشیان می رسد و ایران در ساختن سد از گذشته تا امروز حرفی برای گفتن دارد .ایران از سدهای متعدد و متنوعی برخوردار بوده و در لیست کشورهای دارای بیشترین تعداد سد در جهان قرار دارد. برخی از سدها به واسطه قرارگیری در یک منطقه خاص، از زیبایی فوق‌العاده‌ای برخوردارند و به تنهایی یک جاذبه گردشگری خارق‌العاده به شمار می‌روند. بهتر است بدانید که شنا کردن درون سدها ممنوع بوده و علامت شنا ممنوع در کنار تمامی سدها قرار گرفته است، بنابراین از انجام این کار جدا پرهیز کنید.

سد الیمالات

بعضی از سدها نه در جاده‌های بین راهی که در دل جنگل قرار گرفته‌اند و سد الیمالات یکی از آنهاست. این سد که بیشتر به اسم دریاچه‌اش یعنی الیمالات شناخته می‌شود، در دل جنگل قرار دارد و بعد از گذشتن از جاده‌ای سرسبز و پردارو درخت به آن می‎رسیم. این منطقه امکاناتی مثل قایق‌های موتوری و پدالی، ماهیگیری، سوئیت، رستوران و کافی‌شاپ و سوپرمارکت دارد.شما می‌توانید با سفر به استان مازندران و بازدید از سد الیمالات، در اطراف آن چادر زده و استراحت کنید. بهتر است بدانید که زیبایی این سد در فصل بهار و پاییز دوچندان شده و طبیعت آن بسیار چشمگیر خواهد شد. لازم به ذکر است که فاصله سد الیمالات از جاده اصلی نور به چمستان، تقریبا ۳ کیلومتر است.

مسیر دسترسی: دریاچه سد الیمالات در ۹ کیلومتری نور در مسیر جادهه نور- چمستان قرار دارد و فاصله آن از جادده اصلی نور به چمستان حدود ۳ کیلومتر است. دریاچه الیمالات را در قسمت جنوبی دوراهی روستای کارگرکلا پیدا می‌کنیم.

سد الیمالات

سد لفور

جنگل لفور یکی از بکرترین و زیباترین جنگل‌های ایران است و سد لفور یا البرز هم در همین جنگل قرار گرفته است . جنگلی که درخت‌ها احاطه‌اش کرده‌اند و سکوت و رخوتی در آن حاکم است که نمی‌توان چشم از آن برداشت. در اینجا چیزی که انتظارمان را می‌کشد بوی چوب و درخت و صدای پرنده و حیوان‌های دیگر است. در اطراف دریاچه سد، اسب‌ها و گاوها برای خودشان می‌روند و می‌آیند، گاهی مه‌ای هم سطح دریاچه را می‌پوشاند و همه چیز را مثل رویا می‌کند.در صورتی که به دنبال آرامش هستید، حتما از سد لفور دیدن کنید، زیرا سکوتی بی‌بدیل و حسی تکرارنشدنی در این ناحیه انتظار شما را خواهد کشید و تنها صدای گوش‌نواز حاکم بر این منطقه، صدای پرندگان و حیوانات دیگر است.جالب است بدانید که نام دیگر سد لفور، «البرز» است.

مسیر دسترسی ۱: اگر از سمت جاده فیروزکوه می‌خواهیم به این منطقه برسیم باید بعد از گذشتن از پل سفید، زیرآب و شیرگاه به سمت جاده شیرگاه-بابلکنار برویم.

مسیر ۲: در جاده هراز و بعد از بابل، باید به سمت جاده گنج افروز- بابلکنار برویم. در ادامه مسیر به روستای شیردارکلا در جاده گنج افروز می‌رسیم. بعد باید به سمت روستای تالار قرآن حرکت کنیم و بعد از گذشتن از روستاهای عالم کلا و شارقلت به سد البرز برسیم.

سد لفور

سد دز

یکی از جاذبه‌های خوزستان، سدها و دریاچه‌هایی‌ست که پشت این سدها تشکیل شده، سدهایی که با طبیعت خشک و بی‌آب و علف خوزستان میانه‌ای ندارند و سرسبزند. سد دز که در نوروز به طور میانگین ۱۵۷ هزار نفر از آن دیدن می‌کنند، یکی از زیباترین سدهای ایران به حساب می‎ آید.دز در ۱۵ کیلومتری شمال شهر دزفول قرار گرفته و به دریاچه شهیون هم معروف است. این منطقه ادامه رشته کوه‌های زاگرس است که تپه ماهورها، صخره‌ها و تخته سنگ‌های ماسه‌ای در اطرافش به چشم می‌خورد و در وسط دریاچه هم جزایر کوچک و بزرگی پوشیده از بادام کوهی و کُنار هست که دریاچه را قشنگ‌تر کرده است.ماهی‌گیری و قایق‌سواری از تفریح‌های رایج در این منطقه است. با یک ساعت پیاده‌روی می‌توان به نخلستان‌ها که از جذابیت‌های این منطقه‌اند و جای دیگری جز جنوب به ندرت می‌توان پیدایشان کرد، رسید.ارتفاع سد دز ۲۰۳ متر و حجم مخزن آن ۲۶۹۸ میلیون مترمکعب است. سد دز بر روی رودخانه‌ای به همین نام قرار گرفته و ماهیگیری و قایق‌سواری از تفریحات جذاب و رایج این منطقه به شمار می‌رود.

مسیر دسترسی: این دریاچه در ۲۳ کیلومتری شمال شرق اندیمیشک و ۷۵ کیلومتری دزفول واقع شده. جاده شهیون تا مسیر انحرافی را باید طی کرد تا به دریاچه رسید.

سد دز

سد شهید عباسپور

کوشک، جزیره‌ایست زیبا از توابع شهرستان اندیکا مسجد سلیمان که ۱۴۵ کیلومتر با اهواز فاصله دارد. این منطقه که به سرزمین کوه‌های شگفت مشهور است در دل دریاچه‌ نیلگون سد شهید عباس‌پور قرار گرفته است. پوشش گیاهی متنوع، چمن‌زارها، گل‌های رنگارنگ و درختان میوه، تماشای شفق و قایق‌سواری از جاذبه‌های جزیره رویایی کوشک است.

مسیر دسترسی: اندیکا در ۶۲ کیلومتری مسجدسلیمان واقع شده. باید از جاده‌ مسجد سلیمان به سمت شهرستان اندیکا حرکت کرد. بعد از رسیدن به اندیکا به سمت دریاچه سد شهید عباسپور می‌رسیم که جزیره‌ کوشک در دلش قرار دارد.

سد شهید عباسپور

سد شهید کاظمی

سد شهید کاظمی را می‌توان یکی دیگر از سدهای زیبای ایران دانست که از آن با نام «سد بوکان» یا «سد کوروش کبیر» هم یاد می‌شود. این سد در سال ۱۳۴۶ ساخته شد و در سال ۱۳۵۰ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.سد بوکان به شیوه هسته رسی ساخته شده و بر روی رودخانه زرینه رود در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان و ۴۵ کیلومتری شاهین دژ استان آذربایجان غربی قرار گرفته است. هدف از احداث سد شهید کاظمی، تامین آب شرب مردم منطقه، مصارف کشاورزی و تامین برق بوده و از این نظر برای مردم استان آذربایجان غربی بسیار اهمیت دارد. بد نیست بدانید که حجم مخزن این سد در حدود ۸۵۰ میلیون مترمکعب است.

آدرس سد شهید کاظمی: استان آذربایجان غربی، شهر میاندوآب، شهر بوکان، قلندر، سد شهید کاظمی

سد شهید کاظمی

سد شهید عباسپور (کارون ۱)

یکی از بزرگترین و شناخته‌شده‌ترین سدهای ایران که بر روی رودخانه کارون استان خوزستان قرار گرفته است، «سد کارون ۱» نام دارد. نام این سد پیش از انقلاب اسلامی، سد رضا شاه کبیر بود که پس از انقلاب به کارون ۱ تغییر پیدا کرد و هم‌اکنون با نام سد شهید عباسپور شناخته می‌شود.

علت نامگذاری این سد به نام شهید عباسپور به مخالفت ایشان به تخریب سد در زمان جنگ ایران و عراق مربوط می‌شود که بسیار ارزشمند است. نوع این سد بتنی بوده و ظرفیت مخزن آن ۳۱۳۹ میلیارد مترمکعب است. زیبایی سد شهید عباسپور بسیار حیرت‌انگیز و تماشایی است، بنابراین توصیه می‌کنیم در سفر خود به خوزستان حتما از این سد دیدن کنید.

آدرس سد شهید عباسپور: استان خوزستان، ۵۰ کیلومتری شمال شرقی شهر مسجد سلیمان، سد شهید عباسپور

سد شهید عباسپور

سد مهاباد

سد مهاباد اولین سد در جهان است که درون شهر قرار گرفته و از این منظر توانسته محبوبیت ویژه‌ای را به دست آورد. این سد زیبا درون شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی واقع شده و ساخت آن توسط مهندسان کشور یوگوسلاوی انجام گرفته است. نام این سد در گذشته، شاپور اول بود که با گذشت زمان و پیروزی انقلاب اسلامی به مهاباد تغییر پیدا کرد.

سد مهاباد جزء ۱۰ سد پرآب کشور بوده و منظره‌ای تماشایی را برای شما به تصویر می‌کشد. طول این سد معادل ۷۰۰ متر و ارتفاع آن در حدود ۴۷.۵ متر است. ماهیگیری و قایق‌سواری دو تفریح جذاب برای کسانی است که از این سد بازدید می‌کنند. مردم مهاباد در روزهای تعطیل برای تفریح و استراحت در اطراف این سد زیبا وقت می‌گذرانند.

آدرس سد مهاباد: استان آذربایجان غربی، شهر مهاباد، قسمت جنوبی دو شهر میاندوآب و نقده، سد مهاباد

سد مهاباد

سد اکباتان

در میان زیباترین سدهای ایران، به طور حتم سد اکباتان استان همدان جایگاه ویژه‌ای دارد. این سد در سال ۱۳۳۸ ساخته شد و نام آن در گذشته سد شهناز بود که پس از انقلاب به اکباتان تغییر نام داد. سد اکباتان دقیقا بر روی رود آبشینه و پایین‌تر از محل تلاقی دو رودخانه یلفان و رود ابرو قرار گرفته و ظرفیت مخزن آن هم معادل ۳۶ میلیون مترمکعب است.از اهداف مهم احداث این سد می‌توان به تامین آب شرب مردم استان همدان و آبیاری مزارع کشاورزی این منطقه اشاره کرد. اطراف این سد مکانی دنج و باصفا و برای تفریح و استراحت است و سالانه گردشگران زیادی به بازدید از این سد زیبا آمده و از امکانات اطراف آن بهره می‌برند.

از امکانات ویژه‌ای که در حوالی این سد برای افراد در نظر گرفته شده می‌توان به وجود رستوران، چایخانه، مهمانسرا و حتی تفریحات آبی اشاره کرد که بدون تردید لحظات شاد و روحیه‌بخشی را برای شما و اعضای خانواده‌تان رقم خواهد زد. در نظر داشته باشید که فاصله سد اکباتان تا شهر همدان، چیزی در حدود ۱۱ کیلومتر است. عکاسی در کنار این سد زیبا و تماشایی را از یاد نبرید.

آدرس سد اکباتان: استان همدان، شهر همدان، ۵ کیلومتری جاده ملایر به همدان، نرسیده به روستای سنگستان، جاده سد، سد اکباتان

سد اکباتان

سد گلپایگان

یکی دیگر از معروف‌ترین و زیباترین سدهای ایران که بر روی رودخانه اناربار استان اصفهان قرار دارد، سد گلپایگان است. ساخت این سد قدیمی از سال ۱۳۲۶ شروع شد و در حدود ۱۰ سال طول کشید، یعنی در سال ۱۳۳۶ به بهره‌برداری رسید.نام این سد در گذشته، «شاه اسماعیل» بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به گلپایگان تغییر پیدا کرد و نام کنونی این سد از شهر همجوار آن نشات گرفته است. هدف از احداث سد گلپایگان، جلوگیری از خسارات ناشی از سیل و آبیاری مزارع کشاورزی است.

بد نیست بدانید که حجم مخزن این سد ۴۲.۵ میلیون مترمکعب بوده و ماهیانی همانند سفید، قزل‌آلا، سوف و کپور درون رودخانه‌ای که سد روی آن ساخته شده است، زندگی می‌کنند. تماشای این سد و وقت گذراندن در کنار آن بسیار لذت‌بخش است، بنابراین در سفر خود به استان اصفهان حتما از این سد دیدن کنید.

آدرس سد گلپایگان: استان اصفهان، ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر گلپایگان، سد گلپایگان

سد گلپایگان

سد کارون ۳

سد کارون ۳ که از آن با نام «دهدز» هم یاد می‌شود، یکی از بزرگترین و زیباترین سدهای ایران است که بر روی رودخانه کارون در شهرستان ایذه و شهر دهدز قرار گرفته است. ساخت این سد بتنی در سال ۱۳۷۳ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۳ به طول انجامید.سد کارون ۳ یکی از جاذبه‌های گردشگری استان خوزستان به شمار می‌رود و سالانه پذیرای بسیاری از مسافران است. بازدید از این سد در تمام فصل‌های سال زیباست، زیرا بهار و تابستان‌های بسیار تماشایی و رویایی را مقابل چشمان شما به تصویر می‌کشد و پاییز و زمستان‌های خنک و مه‌آلود آن هم تجربه‌ای زیبا برای شما رقم می‌زند.

ماهیگیری و قایق‌سواری دو نمونه از تفریحات رایج در این سد بوده که بسیار لذت‌بخش است. جالب است بدانید که در حال حاضر نیروگاه برق این سد با تولید سالانه ۴۱۷۲ میلیون کیلووات ساعت انرژی، به یکی از بزرگترین نیروگاه‌های برق‌آبی ایران تبدیل شده است.

آدرس سد کارون ۳: استان خوزستان، شهرستان ایزه، شهر دهدز، سد کارون ۳

سد کارون

سد زاینده رود

زاینده رود اصفهان محبوبیت خاصی در میان مردم ایران دارد و یکی از جاهای دیدنی این استان به شمار می‌رود. سد زاینده رود که در گذشته با نام سد شاه عباس کبیر از آن یاد می‌شد، در سال ۱۳۴۹ ساخته شد. این سد در شهر چادگان استان اصفهان واقع شده و بر روی رودخانه زاینده رود قرار گرفته است.

حداکثر ارتفاع این سد در حدود ۱۰۰ متر و طول تاج آن ۴۵۰ متر است. سد زاینده رود را می‌توان یکی از معروف‌ترین و زیباترین سدهای ایران به حساب آورد که به منظور تامین آب مزارع کشاورزی، تامین برق و جلوگیری از سیلاب‌های فصلی ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.بد نیست بدانید که حجم مخزن سد زاینده رود، ۱۴۷۰ میلیون مترمکعب است. در سفر خود به استان اصفهان، حتما از سد زاینده رود دیدن کنید.

آدرس سد زاینده رود: استان اصفهان، نجف آباد، شهرستان چادگان، سد زاینده رود

سد زاینده رود

سد کرج (سد امیرکبیر)

یکی دیگر از زیباترین و پرکاربردترین سدهای ایران که برای مصارف مختلفی همانند تامین آب مردم تهران، آبرسانی به مزارع کشاورزی و تامین برق مورد استفاده قرار می‌گیرد، سد کرج نام دارد و به همین دلیل لقب سد چندمنظوره ایران را به خود اختصاص داده است.ساخت این سد که بر روی رودخانه کرج و در ۲۵ کیلومتری جاده کرج به چالوس واقع شده است، در سال ۱۳۳۶ آغاز و در سال ۱۳۴۰ پایان یافت و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. زیبایی این سد پهناور بسیار چشمگیر بوده و تماشای آن تجربه‌ای ناب و تکرارنشدنی را در اختیار شما قرار خواهد داد.آب‌و‌هوای سد کرج بسیار دل‌انگیز است و دریاچه آن، یک پدیده طبیعی و محلی برای پرورش ماهی‌های قزل‌آلا رنگین‌کمان، قزل‌آلا خال‌قرمز، ماهی سفید و ماهی سیاه است. بد نیست بدانید که حجم مخزن سد کرج در حدود ۲۰۵ میلیون مترمکعب است.

آدرس سد کرج: کیلومتر ۱۸ جاده چالوس، سد کرج

سد کرج

سد لتیان

لتیان یک سد بتنی بوده که بر روی رودخانه جاجرود واقع شده و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی تهران و در جنوب شهر لواسان قرار گرفته است. ساخت این سد در سال ۱۳۴۲ آغاز شد و بعد از گذشت ۴ سال یعنی در سال ۱۳۴۶ به پایان رسید. ارتفاع این سد در حدود ۱۰۷ متر بوده و عرض آن تقریبا ۴۵۰ متر است، همچنین عمق این سد ۹۹ متر بوده و یکی از بزرگترین سدهای استان تهران محسوب می‌شود.وجود این سد برای تهرانی‌ها بسیار اهمیت دارد، زیرا ۳۰ درصد از آب شرب مردم تهران از این سد تامین می‌شود. نام سد لتیان در گذشته، «فرحناز» بود، اما پس از انقلاب اسلامی به لتیان تغییر نام داد. در حقیقت، لتیان نام روستایی زیر آب رفته در این خطه محسوب می‌شود که اهالی آن پس از فروش زمین‌های خود به دولت، در محله‌های شهر لواسان ساکن شدند.

جالب است بدانید که در نزدیکی سد لتیان دو پارک جنگلی به نام‌های لتیان و تلو وجود دارند و همین مسئله موجب شده است که این سد در فهرست یکی از جاهای دیدنی و مکان‌های تفریحی تهران قرار گیرد. مردم پایتخت در روزهای پایانی هفته و ایام تعطیلات در این نواحی به استراحت و تفریح می‌پردازند. بد نیست بدانید که سد لتیان، مکان مناسبی برای ماهیگیری و قایقرانی بوده و یکی از زیباترین سدهای ایران به شمار می‌رود.

آدرس سد لتیان: تهران، جاده دماوند، لواسان، جاده سد، سد لتیان

سد لتیان

سد سفیدرود (سد منجیل)

سد سفیدرود را می‌توان در فهرست یکی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین سدهای ایران به حساب آورد که در استان گیلان واقع شده است. ساخت این سد در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی انجام گرفت و تا سال ۱۳۴۰ به طول انجامید. سد سفیدرود از زیبایی منحصربه‌فردی برخوردار بوده و تماشای وسعت آب‌های آن واقعا چشم‌نواز است.

سد سفیدرود در حقیقت بزرگترین سد مخزنی استان گیلان به شمار می‌رود و میان اتصال دو رود قزل اوزن و شاهرود واقع شده است. ارتفاع این سد در حدود ۹۲ متر بوده و یک تاج به اندازه ۴۲۵ متر دارد. این سد پرآب بیش از ۸۷ کیلو وات برق تولید کرده و وجود آن برای کشاورزان این استان شمالی بسیار حائز اهمیت است.

آدرس سد سفیدرود: استان گیلان، ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت، همجوار با شهر منجیل، سد سفیدرود

سد منجیل

سد شیاده

سد شیاده یکی دیگر از سدهای دیدنی استان مازندارن سد شیاده است که در منطقه باصفا و دل‌انگیز بندپی غربی و در روستای شیاده قرار دارد. این سد از نوع سدهای خاکی است که در میان چشم‌اندازی زیبای جنگل‌ جا خوش کرده است و مکانی فرح‌بخش برای برپای تورهای یک روزه و طبیعت‌گردی است.
ماهی‌گیری: بدون شک بودن ماهی‌گیری در سد شیاده یکی از بهترین تفریح‌هایی است که در این مکان می‌توانید انجام دهید پس قلاب ماهی‌گیری را فراموش نکنید.
قایق‌رانی: سدها مکانی مناسب برای تفریح‌های آبی به‌ویژه قایق‌رانی هستند به‌ویژه در زمانی که در میان طبیعتی رویایی قرار گفته باشند.
پیاده‌روی و تماشای مناظر: تماشای مناظر جنگل، سکوت و آرامش طبیعت فرصتی مناسب برای پیاده‌روی و لذت بردن از هوای مطبوع است پیشنهاد می‌دهیم در سفر به سد شیاده پیاده‌روی را در فهرست تفریح‌تان قرار دهید.
آدرس سد شیاده: سد شیاده در حدود ۳۲ کیلومتری جنوب غربی بابل، در روستای شیاده و در بخش بندپی غربی قرار دارد. این سد در پشت روستای شیاده در دل مناطق جنگلی واقع است. از طریق جاده‌ی خشرودپی به گلوگاه بندپی با یک مسیر فرعی به سد منتهی می‌شود.

سد شیاده

سد درودزن

سد درودزن در نزدیکی شیراز و در کنار بقایای تاریخی سدی مربوط به دوره هخامنشیان ساخته شد. بنابراین این سد که روی رودخانه کُر ساخته شده، یکی از مهم ترین سدهای ایران است. جالب است بدانید که از این سد، به عنوان یکی از قدیمی ترین سدهای خاورمیانه هم نام می برند که در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی ساخته شده است. هم اکنون این سد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و یکی از معروف ترین سدهای ایران است.

سد درودزن که با نام تاریخی سد داریوش هم شناخته می شود، (در واقع ۲ سد در یک مکان ساخته شده اند) به دلیل قرار گیری در نزدیکی روستایی به همین نام، به سد درودزن معروف شده است. آب آشامیدنی شهرهای مرودشت و شیراز و آب مورد نیاز زمین های کشاورزی اطرافش و مرودشت و کامفیروز با این سد تامین می شود.

آدرس: استان فارس، شهر مرودشت، جاده منتهی به روستاهای فتوح آباد، شهرک ابرج و در نهایت درودزن

سد درودزن

سد بیجار

به ۴۰ کیلومتری رشت که بروید، می‌توانید سد بیجار را ببینید. این سد در جاده قزوین به رشت است و در نزدیکی امامزاده‌ هاشم قرار گرفته.چون سد بیجار در شمال است، از زیباترین سدهای ایران به شمار می‌آید. جاده‌ای که به دریاچه سد می‌رسد هم دیدنی و بکر است.آخر هفته‌ها سد بیجار خیلی شلوغ می‌شود. مردم برای تفریح و کمپ زدن و ماهیگیری به کنار دریاچه سد می‌آیند.قبل از اینکه وارد جاده خاکی بشوید، یک فروشگاه هست که می‌شود از آن وسایل لازم را خریداری کرد.در اطراف سد بیجار رستوران و قهوه خانه هم پیدا می‌شود.
ارتفاع سد بیجار ۶۰ متر است. اینجا سال ۱۳۸۳ ساختش شروع و ۱۰ سال بعد آماده بهره برداری شد. سد بیجار ۱۰۵ میلیون متر مکعب وسعت دارد.

سد بیجار

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *