رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

زندان هارون الرشید شهرری

اشتراک گذاری

زندان تاریخی هارون الرشید یکی از قدیمی ترین بناهای اطراف تهران و محدوده شهرری است که با گذشت ۱۸۰۰ سال ، بنای آن همچنان پا برجاست. بنای زندان هارون الرشید با سنگ های اتشفشانی بنا شده است و ارتفاع دیواره های این زندان به ۹ متر هم می رسد. زندان هارون الرشید در نزدیکی کوه مسگر آباد قرار دارد.زندان هارون یا زندان هارون‌الرشید یا زندان خان مربوط به سدهٔ ۴ ه. ق. است و در ۱۳ کیلومتری شرق تهران واقع شده است.

این بنا در دوران آل بویه ساخته شده و از ان به عنوان سلول های انفرادی برای حبس زندانیان استفاده شده است. البته موضوع مهم در خصوص این زندان آن است که قدمت بنا آن به دوره ساسانیان و سلجوقیان نیز نسبت داده می شود.بطور تحقیق نام زندان در قدیم‌الایام بدین بنا اطلاق شده و امروزه هم به همین نام خوانده می‌شود. گذشت زمان و حوادث دوران لطمه زیادی به بنا وارد آورده، ولی تا اندازه‌ای مرمت گردیده‌است. آنچه معلوم است بنای مزبور همانطور که از اسم آن بر می‌آید، زندانی از دوران آل بویه بوده و صرفاً بمنظور زندان‌های انفرادی ساخته شده‌است. به عقیده آندره گدار بنای مزبور از زمان سلجوقی است و یکی از استحکامات نظامی آن عصر بشمار می‌آید.

بنای زندان به شکل مکعب مستطیل به ارتفاع ۹ متر و به صورت دو طبقه ساخته شده و از درازا و پهنای یکسانی برابر با ۳۰ متر و سی سانتی‌متر بر خور دار است.زندان هارون دارای ساختاری متشکل از لاشه سنگ و گچ و از نظر قدمت متعلق به دوره آل بویه حدود ۱۱۰۰ سال قبل است.

زندان هارون الرشید ری در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ با شمارهٔ ثبت ۴۰۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و یکی از آثار تاریخی پس از اسلام در شهر ری است. این بنا که در ده کیلومتری جاده تهران به خراسان در دامنه کوه‌های مسگرآباد واقع است.

آدرس : شهرری ،دوازده کیلومتری جاده خراسان ،سه راه سیمان ،دست چپ در دامنه کوه های مسگرآباد

زندان هارون الرشید شهرری
زندان هارون الرشید زندان هارون الرشید شهرری
زندان هارون الرشید زندان هارون الرشید شهرری
زندان هارون الرشید زندان هارون الرشید شهرری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *