رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ آبان ۱۳۹۹

روستای گردشگری خلج

اشتراک گذاری

روستای گردشگری خلج ، روستایی از توابع بخش زنده رود شهرستان فریدن در استان اصفهان است.که در شمال شهرستان فریدن واقع شده و با ارتفاع ۲۲۶۸ متر از سطح دریا، مرتفع ترین روستای شهرستان فریدن بوده و به بام فریدن مشهور است.روستای خلج دارای ۲ مسجد، ۱ مدرسه، ساختمان دهیاری، ساختمان خانه بهداشت، و یک اقامتگاه بومگردی در حال مرمّت میباشد.خلج، روستایی با آب و هوا و طبیعت چهار فصل بوده و آب و هوای این روستا در زمستان بسیار سرد و در تابستان، معتدل است.

روستای خلج دارای مزارع و قنوات متعدد میباشد. یکی از مهم ترین قنات های این روستا در زبان محلی کَندکَهریزه به معنای قنات آبادی میباشد و به سرچشمه معروف است.این روستا در دهستان قره بیشه واقع شده. خشکسالی، کمبود امکانات تحصیلی و بهداشتی و نبود صنعت و شغل در روستا و شهرستان باعث مهاجرت اکثر اهالی روستای خلج به شهرهای تهران، اصفهان و داران (مرکز شهرستان فریدن) شده است به طوری که این روستا در صدر آمار مهاجرت شهرستان قرار گرفته است.

موقعیت جغرافیایی

روستای خلج در شمال غربی شهرستان فریدن در غرب استان اصفهان واقع شده و شمالی ترین روستای این شهرستان میباشد.روستایی خلج با ارتفاع ۲۲۶۸ متر از سطح دریا مرتفع ترین روستای شهرستان فریدن به شمار میرود و به بام فریدن مشهور است. سرمای هوا و بارش برف و باران در این روستا از سایر مناطق شهرستان همواره بیشتر میباشد.

مسافت روستای خلج تا داران (مرکز شهرستان فریدن): ۲۶ کیلومتر

مسافت روستای خلج تا مرکز استان اصفهان : ۱۷۴ کیلومتر

مسافت روستای خلج تا تهران: ۴۵۰ کیلومتر

 

آیین ها

جشن های عروسی در روستای خلج از گذشته دارای آداب و رسوم خاص و زیبایی بوده و ساز زیبای سُرنا و دُهُل عضو جدایی ناپذیر عروسی های این روستاست. همچنین اشعاری که به زبان ترکی در جشن های عروسی این روستا خوانده میشود زیبایی بی نظیری به این مراسمات میبخشد.روستای خلج در دهه اول ماه محرّم میزبان تعداد کثیری از خلجی هایی است که از جای جای کشور برای عزاداری در این دهه و به ویژه در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به زادگاهشان می آیند. همچنین آیین ویژه سوگواری ظهر عاشورا در روستای خلج در نوع خود بی نظیر است.در دهه اول ماه محرّم در روستای خلج بیش از ۳۰ وعده نذورات طبخ و توزیع میگردد. آیین تعزیه خوانی یا شبیه خوانی در سالیان گذشته در روستا مرسوم بوده اما این آیین قدیمی رونق سابق را ندارد.

 

جاذبه های تاریخی و گردشگری

– مسجد جامع تاریخی خلج

– حمام تاریخی خلج

– آسیاب قدیمی خلج

– اقامتگاه بومگردی

– سرچشمه خلج

– قنوات، مزارع، مراتع، باغات، کوهستان ها، چشمه ساران، دشت ها و بیشه زار های سرسبز خلج

سالانه گردشگران زیادی از طبیعت و آثار تاریخی این روستا دیدن میکنند اما از آنجایی که اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نسبت به مرمّت آثار تاریخی و همچنین پتانسیل جذب گردشگران داخلی و حتی خارجی به دلیل زیبایی و آرامش بی نظیر این روستا بی توجه است، رشد و رونق گردشگری در روستای خلج به کندی صورت می پذیرد.

روستای خلج

           
 

نظر کاربران :

  • شهیاد خلجی

    با عرض سلام و خسته نباشید
    ۲ تصویر از تصاویری که برای معرفی روستای خلج شهرستان فریدن استان اصفهان بارگذاری شده متعلق به این روستا نمیباشد : ۱- تصویری که نشان دهنده تابلو است. ۲- تصویری که نشان دهنده مسجد و گنبد است.
    خواهشمندیم ۲ تصویر مذکور را از مطلب روستای خلج حذف کنید.
    با تشکر

    ۲۵ آبان, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از شما تصاویر حذف شد .

      ۲۶ آبان, ۱۳۹۹

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *