جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

رقص برگ‌ها در دام آتش

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ آبان ۱۳۹۹

دست جادوگر پاییز، درختان و باغ های خراسان شمالی به هزاران رنگ درآوده و این روزها، عرصه حضور علاقه‌مندان به طبیعت شده است. این روزها، برگ های زرد، نارنجی و قرمز درختان را دستمایه عکاسی و سلفی های خود کرده اند و خش خش برگ های خشکیده در زیر قدمهایشان را بارها و بارها در صفحه خود استوری گذاشته اند، اما در این هیاهوی رخ نمایی خزان، برگ های باغ ها دود شده و خاکستر می شود. برگ هایی که در اوایل بهار رخت سبز بر تن درختان کرده و روزگاری را مایه هوای تازه شده بود، اکنون با فصل برگ ریزان، رنگ به رنگ می شوند.

تن نحیف و زرد برگ با وسوسه هم رقص شدن با باد از درخت جدا می شود، اما معرکه گیری باد که می خوابد، بر زمین می افتد و بر سر هر شاخه بی ریشه می آویزد تا شاید حیاتش ادامه داشته باشد اما داستان هر ساله باغ ها در فصل خزان همین است که وقتی برگ ها از درخت جدا می شوند، عمدتا طعمه آتش می شوند.

رقص برگ‌ها در دام آتش رقص برگ‌ها در دام آتش

برگ های نارنجی، زرد، قرمز و قهوه ای با هوهوی باد به وجد و رقص می آیند و بر زمین می افتند آن وقت است که چادر نارنجی آتش بر سرشان کشیده می شود.

معرکه آتش در باغ

برگ های افتاده در پای درختان، طعمه آتش می شوند و دودی سیاه در باغ راه می افتد. از سبزی اول بهار در باغ ها، این روزها خاکستری از برگ ها و خاشاک برجای مانده است. یکی از اهالی روستای مهنان در بجنورد در این باره گفت: این روزها، دیدن آثار برگ های سوخته و زمین سیاه، برام دلگیر است، آتش زدن برگ ها در باغ ها، با هدف از بین بردن آفات انجام می شود، باغداران برگ ها را جمع می کنند و می سوزانند تا آفات از بین برود و گسترش نیابد.

علی مهنانی اظهار داشت: کارشناسان می گویند، برگ های درختان که دچار آفات شده، باید سوزانده شود، حتی دفن کردن برگ ها هم نمی تواند مانع گسترش آفت شود، برگ های آفت زده باید معدوم شود.

آتش زدن برگ ها در باغ هایی که نزدیک مناطق مسکونی روستا است، اهالی را گلایه مند کرده است، دود زیادی که از باغ ها بلند می شود و نفس را به شماره می اندازد

وی گفت: البته آتش زدن برگ ها در باغ هایی که نزدیک مناطق مسکونی روستا است، اهالی را گلایه مند کرده است، دود زیادی از باغ ها بلند می شود و نفس را به شماره می اندازد.

این باغدار روستایی اظهار داشت: این دود که سبب آلودگی هوا است، سلامت مردم را به هم به خطر انداخته است، تنفس هر روزه، سبب شده برخی از اهالی دچار مشکل ریوی شوند.

دودی که مانع دید رانندگان می شود

یکی از شهروندان بجنورد هم در این باره گفت: برخی از باغ ها کنار جاده است، آتش زدن برگ و دود که از باغ ها بلند می شود، تمام جاده را می گیرد و دید رانندگان عبوری کاهش می یابد.وی افزود: خیلی وقت ها، دود غلیظ، جاده کنار باغ را در بر گرفته و تردد خودرو ها را با مشکل روبه رو می کند. وی گفت: در فصل برگ ریزان، شاهد آتش زدن برگ های پاییزی در باغ ها هستیم، اگر به مهنان، فیروزه و یا سایر روستای گردشگری بروید، باید مراقب جاده های دود گرفته باشید.

آتش، راهی برای از بین بردن آفات

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این باره گفت: باغداران در فصل پاییز، برای از بین بردن آفات، برگ درختان را می سوازنند، برای از بین بردن آفت، برگ ها باید معدوم و آتش زده شود.محمدجواد تشکری اظهار داشت: برخی آفات در میان شاخ و برگ ها زمستان گذرانی دارند، دفن برگ ها در خاک هم نمی تواند چرخه زیست آفت ها را قطع کند بنابراین باید معدوم شود. وی خاطرنشان کرد: توصیه گیاه پزشکان بر این است که برای از بین بردن چرخه زندگی آفات، برگ درختان آتش زده شود.

آتش زدن بقایای گیاهی ممنوع است

تشکری درباره سوزاندن بقایای گیاهی در زمین های زراعی گفت: این کار ممنوع است، بر اساس قانون سوزاندن کاه، کلش و بقایای گیاهی در کشتزارها، ممنوع است و در صورت شناسایی افراد با آنان برخورد می شود. وی گفت: آتش زدن بقایای گیاهی در زمین سبب می شود فعالیت میکروارگانیسم ‌های خاک کاهش یابد، موجودات زنده خاک از بین برود و این امر تاثیر منفی و بسیار نامناسب در پویایی خاک دارد، بسیاری از موجودات خاک برای پویایی خاک ارزشمند و مفید هستند از این رو نباید سبب نابودی آنان شد.

وی افزود: آتش زدن و از بین بردن بقایای گیاهی سبب می شود تا مواد آلی موجود در خاک، کاهش یابد، خاکی که مواد آلی نداشته باشد و یا موجودات زنده آن کم باشد، زنده نیست و نمی تواند پویا باشد. آتش زدن و از بین بردن بقایای گیاهی سبب می شود تا مواد آلی موجود در خاک، کاهش یابد، خاکی که مواد آلی نداشته باشد و یا موجودات زنده آن کم باشد، زنده نیست و نمی تواند پویا باشد

تشکری گفت: در این زمینه اطلاع رسانی های لازم به کشاورزان و بهره برداران این بخش انجام شده است و بر این اساس در سال های اخیر میزان آتش زدن بقایای گیاهی در زمین های زراعی کاهش یافته است البته هنوز این مشکل وجود دارد.

وی گفت: سوزاندن بقایای گیاهی، اثر بسیار بد بر کیفیت خاک دارد و سبب می شود تا در سال های آتی، عملکرد محصول کاهش یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: آتش زدن و حرارت سبب می شود تا مواد مغذی خاک از بین برود این در حالی است بقایای گیاهی می تواند برای تغذیه خاک مفید باشد.

سوزاندن برگ درختان کمتر شده است

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی هم گفت: مطابق با قانونی هوای پاک، سوزاندن بقایای گیاهی، شاخ و برگ گیاهان ممنوع است اما متاسفانه کشاورزان به خوبی به آن توجه نمی کنند.

احمدرضا کلماتی اظهار داشت: قانون هوای پاک به سازمان حفاظت محیط زیست و نیز ادارات کل در استان ها ابلاغ شد و در این زمینه اطلاع رسانی ها صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون، سوزاندن برگ و بقایای گیاهی تخلف است و باید با آن برخورد شود.

وی گفت: سوزاندن بقایای گیاهی، سبب آلودگی زیست محیطی و کاهش کیفیت هوا می شود، دود ناشی از سوزاندن گیاهان، سبب آزار و اذیت مردم و ساکنان شده و بعضا سبب مشکلات تنفس و ریوی شده است.

هر چند در این سال ها، مشکل سوزاندن بقایای گیاهی در استان کمتر شده است اما هنوز هم این مشکل وجود دارد

رییس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: هر چند در این سال ها، مشکل سوزاندن بقایای گیاهی در استان کمتر شده است اما هنوز هم این مشکل وجود دارد.

استان خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که ۴۷ هزار هکتار از این عرصه ها، باغ است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد