جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دریاچه شط تمی

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ خرداد ۱۳۹۸

تمی یکی ازبزرگترین و زیباترین دریاچه‌های کوهستانی ایران است و در مرز بین لرستان و خوزستان قرار دارد. تمی در گویش بختیاری به مکانی صاف و هموار که در جایی بلند قرار گرفته گفته می‌شود.آب این دریاچه از سیلابهای بهاری و ذوب برفهای کوههای اطراف دریاچه که دارای یخچال های دایمی است و در سراسر سال پوشیده از برف و یخ هستند تامین می‌شود و به سبب موقعیت خاص جغرافیایی‌اش، آب این دریاچه فاقد جریان است. دریاچه شط تمی در واقع یک دریاچه بسته و فاقد هرگونه آبزی است. مراتع، چمن زارها و پوشش گیاهی خاص وسیعی که در اطراف این دریاچه از دشت موز تا دشت تمی گسترده شده محل مناسبی برای اردو زدن عشایر هنگام کوچ بزرگ خود از گرمسیر واقع در جلگه خوزستان به سمت اشترانکوه، قالی کوه و زردکوه بختیاری و محل ییلاقی بسیار خوبی برای عشایر دزفول است.

دریاچه شط تمی

دریاچه تمی از دو قسمت اصلی و تقریبا بیضی شکل در شمال فلات به طول حدود چهارهزار متر و عرض یک هزارمتر و دریاچه فصلی مثلثی شکل در جنوب تشکیل شده است و دو دریاچه بوسیله تنگه‌ای به یکدیگر متصل هستند. برای دسترسی به دریاچه قبلاً از مسیر الیگودرز، بزنوید ،دستگرد، پز، لیروک (در کنار رودخانه زلقی ) استفاده می‌شد که از دستگرد به بعد مسیر باید پیاده طی می‌شد. ولی به تازگی با آماده شدن جاده الیگودرز- لیروک، این مسیر کوتاه‌تر شده استفاده می‌شود و قسمت بسیاری از راه را می توان با خودرو طی کرد ولی کوهنوردان گاهی از همان مسیر قبلی استفاده می کنند.

تمی 1 دریاچه شط تمی

تمی 2 دریاچه شط تمی

تمی 3 دریاچه شط تمی

تمی 4 دریاچه شط تمی

تمی 5 دریاچه شط تمی

تمی 6 دریاچه شط تمی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سعید شکری الیگر

    باسلام .دوست عزیز لطفا جاذبه ها و آثار طبیعی و تاریخی شهرستان الیگودرز رو به اسم دزفول معرفی نکنین. چون اگر در جریان باشین .کوهستانی که این دریاچه رو شامل میشه جزو جغرافیای الیگودرز هستش. و مسیر دسترسی این دریاچه هم از الیگودرز هست.

    ۳ فروردین, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از شما دسته بندی اصلاح شد .

      ۲۵ خرداد, ۱۳۹۸

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *