رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه نقلی کاشان

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ فروردین ۱۳۹۷

محلهْ مسجد آقابزرگ خانه تاریخی نقلی ۱۸۰ سال قدمت دارد. این‌که نامش نقلی است به خاطر این است که نام فامیلی صاحب قبلی خانه، نقلی است. اما از طرفی این خانه یک دهم خانه‌های تاریخی کاشان (بروجردی‌ها و طباطبایی‌ها و…) وسعت دارد و از این منظر هم یک خانه نقلی به شمار می‌رود. این خانه از آثار تاریخی دوران قاجار است . خانه تاریخی نقلی تمام عناصر یک خانه تاریخی، نظیر آن‌چه در خانه‌های عباسیان و طباطبایی‌ها و احسان و … مشاهده می‌شود را در دل خود جای داده است ، بادگیر و سرداب و ایوان و حیاط اندرونی و بیرونی و اتاق‌های سه‌دری و دو دری و یک دری را مشاهده می‌کنید.

خانه تاریخی “نقلی” کوچکترین خانه تاریخی کاشان است که در مرکز بافت تاریخی شهر کاشان و در نزدیکی بقیه خانه‌های تاریخی و مسجد آقابزرگ قرار گرفته است .این خانه تاریخی ۱۸۰ سال قدمت دارد. این‌که نامش “نقلی” است به خاطر این است که نام فامیلی صاحب قبلی خانه، “نقلی” بوده ولی این خانه واقعا «نقلی» است . خانه نقلی یک دهم خانه‌های تاریخی (بروجردی‌ها و طباطبایی‌ها و…) کاشان وسعت دارد و از این منظر هم یک خانه نقلی به شمار می‌رود.خانه از آثار تاریخی دوران قاجار است و با شماره ثبت ۱۰۲۵۵ در فهرست آثار تاریخی کاشان به ثبت رسیده است.

خانه تاریخی نقلی تمام عناصر یک خانه ایرانی، نظیر آن‌چه در خانه‌های عباسیان و طباطبایی‌ها و احسان و … مشاهده می‌شود را در دل خود جای داده است.» حوض و بادگیر و سرداب و ایوان و حیاط اندرونی و بیرونی و اتاق‌های سه‌دری و دو دری و یک دری همه عناصری است که این خانه را زیبا و دلنشین کرده است.

خانه نقلی با فضای سنتی تزیین شده و دارای ۶ اتاق است که می‌تواند تا حدود ۳۰ نفر را در خود جای دهد. صاحب خانه با غذاهای سنتی همچون کال جوش، خورش کدوی ترش، کشک بامجان، قیمه ریزه بادمجان، گوشت لوبیا،اشکنه، آش جو، آش رشته، و… و نوشیدنی‌های خوش طعم بومی ازجمله، گل‌گاوزبان، نعنا، بابونه و دارچین و شربت‌های بید مشک و کاسنی و گلاب از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

 خانه نقلی کاشان

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    نام اتاق هاي اين خانه سنتي نقلي بسيار جالب است، تيرگان، امردادگان، خزان، خرم روز، آبانگان.

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *