جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه ملا محمد ترشیزی سبزوار

تاریخ بروزرسانی :
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

خانه ملا محمد ترشیزی در شهر تاریخی سبزوار واقع شده است. این عمارت مربوط به دوره پهلوی است و در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۲۴۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این خانه در خیابان سید جمال الدین اسد آبادی سبزوار واقع شده و از دو قسمت زمستان نشین و تابستان نشین تشكیل گردیده، بخش زمستان نشین آن در حدود هشتاد سال و بخش تابستان نشین آن حدود شصت سال قدمت دارد. این بنا در كل متعلق به دوره پهلوی اول است.

خانه ملا محمد ترشیزی سبزوار خانه ملا محمد ترشیزی سبزوار
برای آشنایی بیشتر با شهر سبزوار پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در سبزوار را مطالعه بفرمایید.

معماری خانه ملا محمد ترشیزی

ورودی بنا از جانب شرق بوده و كل محوطه از سه قسمت شامل بنای اصلی، اندرونی و نیز حیاط دیگری در ضلع جنوبی با اتاقهایی در سمت شمالی آن تشكیل شده است. از مهمترین عوامل تزئینی بنا می توان به آجر كاری رجنام، دیواره حیاط و بالای پنجره های بیرونی اشاره نمود. همچنین می توان به گچبری اطراف روشنایی و كادر بندی ساده سقف اتاقها و پنجره های مشرف به حیاط شرقی اشاره کرد. وجود بادگیرهایی در سقف كه هم اكنون برای تهویه اتاق ها استفاده می گردد جلوه خاصی به بنا بخشیده است.

باغ نرشیزی

این باغ نیز از آثار تاریخی شهرستان سبزوار و نمونه ‌ای از باغ‌ های ایرانی محسوب می ‌شود. باغ ترشیزی روستای باغان در فاصله هفت كیلومتری شرق سبزوار قرار دارد. یكی از آثار تاریخی سبزوار است كه متعلق به خانواده ایرج ترشیزی می ‌باشد. ترشیزی‌ ها از خانواده ‌های اصیل و ثروتمند سبزوار هستند كه در آن زمان دارای چندین باغ ازجمله در روستاهای باغان، مهر آباد و چند خانه با ارزش تاریخی است. یكی از آنها متعلق به ملامحمد ترشیزی می ‌باشد كه به ثبت ملی نیز رسیده است.

ترشیزی ‌ها اولین گاراژ باربری و مسافربری سبزوار را تأمین كرده‌ اند كه امروزه به ‌نام گاراژ محمدیه معروف است. و یكی از آثار تاریخی سبزوار محسوب می ‌شود. باغ ترشیزی باغان بصورت یك عمارت با دورنمای اصلی (شمالی- جنوبی) ساخته شده و دقیقا‌ً قرینه هم می ‌باشد. عمارت اصلی فضاهایی مثل تالار پذیرایی، پنج دری، اتاق ‌های نشیمن، دالان، راهرو در خود جای داده و ساختمانی كه در ضلع جنوب شرقی عمارت و چسبیده به آن قرار دارد. شامل آب انبار، حوضخانه، بادگیرخانه، مطبخ، انباری و… است. باغ عمارت در ضلع جنوبی قرار دارد و درختان كهنسالی فضای باغ را آراسته ‌اند و تزئینات این عمارت شامل گچبری، یزدی بندی گچی نیم طاق ورودی‌ ها و آجر كاری فوق العاده زیبا در بنا ‌شده است.

نحوه دسترسی

آدرس: سبزوار، میدان حکیم، خیابان اسدآبادی، پشت دبیرستان قدیمی اسرار

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد