رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸

خانه شریف العلماء تهران

لینک این مطلب کپی شد!

خانه شریف العلماء  مربوط به دوره قاجار است و در تهران، خیابان امیر کبیر، خیابان دکتر دیالمه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۸۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.خانه شریف العلماء یکی از بناهای تاریخی محدوده مرکزی شهر تهران به شمار می رود که در نقشه های قدیمی قابل مشاهده است. از خانه شریف العلماء با عنوان خانه تاریخی افراسیاب نیز یاد می شود.خانه شریف العلماء از شمال به کوچه مقدم فر، از جنوب به کوچه امین، از غرب به خیابان شهید دیالمه و از شرق به املاک کناری خود مشرف می شود. املاکی که در کنار این بنا واقع شده به طور عمده مسکونی است و در حاشیه شمالی این بنا، آثار تاریخی قابل توجهی همچون مسجد و مدرسه سپهسالار که اکنون به نام مسجد و مدرسه عالی شهید مطهری شناخته می شود و ساختمان مجلس شورای ملی مربوط به دوران قاجار قرار دارد.

خانه شریف العلماء تهران

احداث خانه شریف العلما (افراسیاب) در دوران قاجار بوده است و نزدیک به ۱۵۰ سال قدمت تاریخی و فرهنگی دارد. بر اساس اظهارات مالک آن که وراث هستند و تحقیقاتی که از ساکنان محل صورت گرفته، مشخص شده است که این بنا را در زمان ناصرالدین شاه قاجار، شاه میرزا آقاخان نوری برای اسکان سوگلی و حرمسرای خود خریداری کرده و این بنا را تا زمان حیات خود در تصرف داشته است. پس از اینکه شاه میرزا آقاخان نوری از دنیا رفته، شریف العلما که ریاست دفترخانه های دولتی طهران را بر عهده داشت، این خانه را در اختیار گرفت و در سال ۱۳۴۲ هجری شمسی این خانه به ساکنان اکنون آن (آقای افراسیاب) واگذار شده است.متراژ این بنا نزدیک به ۱۲۸۰ مترمربع و اعیانی آن ۲۵۰ مترمربع است: زمینی که این بنا بر آن واقع شده به صورت مستطیل و ابعاد آن نزدیک به ۳۳ متر در بخش شمالی و جنوبی و ۴۰ متر در بخش شرقی و غربی است. این بنا در دو طبقه احداث شده و دارای بخش های شرقی و غربی است اما امروزه با وجود مرمت هایی که صورت گرفته است بخش هایی از بنا حذف و اضافاتی به آن افزوده شده است.

شیوه ساخت این بنا با تیرچوبی و آجر سفالی است و سقف آن بر اساس ساخت سبک سقف های شیروانی ساخته شده است. این بنا دارای نماهای طبیعی متعددی است. یکی از این نماها نمای جنوبی بناست که نمای اصلی ساختمان نیز محسوب می شود و در اصلی بنا نیز روی همین بخش قرار گرفته است.خیابان دکتر دیالمه که در غرب خانه شریف العلما قرار دارد از سمت جنوب به شمال یکطرفه بوده که در نقطه تلاقی با این بنا مسیر رفت وآمد وسایط نقلیه باریک می شود، به طوری که بنا در این نقطه، بخشی از عرض خیابان دیالمه را به خود اختصاص داده است.
آقای افراسیاب که مالک اصلی بنا هستند اکنون در قید حیات نیستند اما نکته حائز اهمیت در مورد آقای افراسیاب این است که وی باستان شناس بوده و علاقه خاصی به نگهداری از آثار فرهنگی داشته است. بر این اساس اکنون همسر و فرزندان وی در این بنا سکونت دارند.

خانه شریف العلماء تهران خانه شریف العلماء تهران

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *