جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه رضازاده اردبیل

تاریخ بروزرسانی :
۶ مرداد ۱۳۹۹

خانه رضازاده اردبیل در زمینی به مساحت ۹۲۸ متر مربع واقع شده که دارای دو طبقه اعیانی به مساحت ۶۷۵ مترمربع میباشد. بخش اعیانی آن در زمین مستطیلی شکلی و در قسمت شمالی بنا واقع شده است. مصالح بکار رفته در آن عمدتاً در پی از سنگ بوده و در پایه ها و دیوارها از خشت خام که در نمای آن از آجر استفاده شده است.

خانه رضازاده خانه رضازاده اردبیل

پوشش سقف نیز چوبی میباشد ایوان مقابل قسمت اعیانی آن دارای چهار ستون چربی بوده همچنین ۱۰ ستون آجری نیز پایه های نمای ساختمان را تشکیل میدهند ورودی بخش اعیانی بنا در قسمت وسط بوده که در طرفین آن اتاقهائی بصورت قرینه هم قرار گرفته اند. انتهای راهروی وسط که دهلیز نامیده میشود به دو راه پله چوبی متصل می گردد که ارتباط بین طبقه همکف و طبقه فوقانی را بوجود می آورند. طبقه فوقانی دارای یک تالار اصلی است که توسط یک پنجره اورسی به حیاط خانه مشرف می شود. در طرفین آن نیز مانند طبقه همکف اتاقهائی بصورت قرینه یکدیگر قرار گرفته اند. نمای ساختمان نیز جمعاً دارای بیست عدد پنجره چوبی رو به حیاط می باشد.

تزئینات بنا در نمای آن بوسیله آجر انجام شده، نمای بنا شامل ستونهای آجری بوده که در روی پایه های سنگی حجاری شده استوار گشته و بصورت نیم دایره کار شده اند و در انتها با سر ستون زیبایی به سقف بنا متصل شده است. دیوار ضلع شرقی حیاط نیز دارای طاق نماهای آجری بوده که مجاور یکدیرگر قرار گرفته اند. همچنین در طبقه فوقانی بنا و در تالار آن آثاری از نقاشی دیواری و تزئینات هندسی به چشم می خورد که متأسفانه قسمتهای زیادی از آن تخریب شده است.

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد