جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جشنواره‌ای با طعم دانه‌های یاقوت‌

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ آبان ۱۳۹۵

پاییز که می‌شود فصلی متفاوت در بهشهر صورت می‌گیرد، چیدن محصول انار و روان شدن آن به بازار بهانه‌ای برای برگزاری یک جشنواره است که از آن استقبال زیادی می‌شود.

‌به گزارش ایسنا‌، چهار سال است که در پاییز آن زمان که فصل برداشت انار می‌شود، بهشهر رنگی دیگر می‌گیرد و جشنواره‌ای با طعم دانه‌های یاقوت در شرقی‌ترین شهرهای مازندران برگزار می‌شود.

استعداد ویژه انار در شهرستان بهشهر از این محصول جاذبه‌ای ویژه برای بخش گردشگری و اقتصادی شرق مازندران ایجاد کرده است.

مراسم افتتاحیه چهارمین جشنواره انار اشرف نیز با حضور استاندار مازندران، مسئولان شهرستانی، باغداران و تولیدکنندگان انار در مجموعه گردشگری هوتو شهرستان بهشهر برگزار شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: صادرات انار اشرف و ایجاد کارخانه فرآوری انار در بهشهر باید در دستور کار مسئولان استانی قرار بگیرد تا بتوانیم از طریق بندر امیر آباد و مرز اینچه برون به راحتی ‌انار بهشهر و فرآورده‌های آن را با بسته بندی‌های مناسب و شکیل به کشورهای حوزه آسیای میانه صادر کنیم.

علی محمد شاعری اظهار کرد: شهرستان بهشهر در بسیاری از زمینه‌ها از جمله بخش کشاورزی پیش قراول است و نقش بسیار مهمی را در کشاورزی مازندران ایفا می‌کند و نیز تولید بالایی در محصولات مهمی مانند مرکبات، برنج، دانه های روغنی و توتون دارد.

وی افزود: شهرستان بهشهر با وجود انبوهی از جنگل‌های بی نظیر و منطقه میانکاله با ۶۸ هزار هکتار مساحت و محصور شده با تالاب بین‌المللی میانکاله، جاذبه‌های گردشگری متعدد و همچنین ظرفیت‌های بسیاری در حوزه کشاورزی دارد که یکی از نمادهای مهم کشاورزی بهشهر انار است.

شاعری با بیان اینکه انار با دارا بودن انواع ویتامین‌ها خاصیت‌های درمانی فراوانی دارد و محصولی منحصر به فرد و هویت باغداری شهرستان بهشهر است، خاطرنشان کرد: هویت مازندران در حوزه‌های مختلف تعریف می‌شود که بخشی از این هویت‌ها در تولیدات کشاورزی است و بخش مهمی از هویت کشاورزی بهشهر به تولید انار اختصاص دارد که حدود ۹۰ درصد از تولیدات انار استان مازندران در بهشهر صورت می‌گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: جشنواره انار فرصت خوبی برای حمایت از تولیدکنندگان و همچنین بیان مشکلات از سوی باغداران و تولیدکنندگان انار این شهرستان است که نباید هر ساله جشنوراه انار اشرف صرفا در حد برگزاری جشنواره باقی بماند و باید خروجی خوبی داشته باشد که به همین منظور مسئولان و مدیران حاضر در این جشنواره باید مشکلات باغداران انار را رسیدگی و حل کنند.

شاعری اظهار کرد: شهرستان بهشهر با وجود بالاترین سطح زیر کشت و میزان تولید انار در استان مازندران حتی یک کارخانه فرآورده‌های انار ندارد که سرمایه گذار طبق استانداردهای لازم محصولات باغداران را خریداری، فرآوری، بسته بندی و عرضه کند که قطعا نقش موثری در تنظیم بازار دارد.

وی با بیان اینکه میانکاله نباید صرفا یک منطقه حفاظت شده باشد بلکه باید نقش اقتصادی ایفا کند، افزود: شبه جزیره میانکاله با ۶۸ هزار هکتار مساحت از ذخایر ژنتیکی ایران محسوب می شود که ۱۲ هزار هکتار آن را انارستان تشکیل داده است اما هر ساله میزان بالایی از انار میانکاله توسط افراد غیربومی به صورت غیراستاندارد برداشت و از شهرستان بهشهر خارج می شود که به همین منظور باید با ایجاد صنایع تبدیلی در این شهرستان، انار منطقه میانکاله و محصول تولید شده باغداران را ساماندهی کنیم تا صرفه اقتصادی آن به جیب مردم شهرستان برود.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس گفت: تولیدات طبیعی و ارگانیک دارای رویکرد جهانی است و محصولات کشاورزی که در بسیاری از کشورها تولید می‌شود در روستاها و جوامع محلی بسته بندی می‌شوند و در همین راستا باید کارخانه فرآورده‌های انار در شهرک صنعتی بهشهر احداث شود و اگر سرمایه گذاری در این زمینه وجود دارد از اعتبارات اقتصاد مقاومتی به وی تسهیلات داده می‌شود تا فرآورده‌های انار را صنعتی و به بازار عرضه کند که گامی مهمی برای حمایت از تولیدکنندگان انار است.

شاعری با بیان اینکه صادرات انار اشرف و ایجاد کارخانه فرآوری انار در بهشهر در دستور کار مسئولان استانی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: انار بهشهر قابلیت صادرات را دارد تا علاوه بر تامین نیاز داخلی، بخشی از آن به خارج از کشور صادر شود که از طریق بندر امیر آباد و مرز اینچه برون به راحتی می‌توانیم انار بهشهر و فرآورده‌های آن را با بسته بندی‌های مناسب و شکیل به کشورهای حوزه آسیای میانه صادر کنیم و به همین منظور سازمان جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران این موضوع را در اولویت کاری خود قرار دهند تا این اقدام دستاورد چهارمین جشنواره انار اشرف باشد.

به گزارش ایسنا، ربیع فلاح استاندار مازندران نیز در این مراسم با بیان اینکه استان مازندران در همه زمینه‌ها در حال حرکت و پویایی است، اظهار کرد: جشنواره انار اشرف بسیار ارزشمند است و باید تداوم داشته باشد که مستلزم تحقیق و بررسی بیشتر مسئولان شهرستانی در این زمینه است تا خروجی خوبی حاصل شود و در کنار کارهای فرهنگی در جشنواره باید حتما جنبه کمی و اقتصادی نیز مورد توجه واقع شده و بیشتر در این زمینه کار شود.

وی خاطرنشان کرد: ۱۲ هزار هکتار انار ترش در منطقه میانکاله وجود دارد که باید پروسه بسته بندی برای آن در نظر گرفته شود و از طرفی کسانی که علاقمند به سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی انار در بهشهر باشند، از آن‌ها حمایت می‌شود و وام و تسهیلات کم بهره به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

فلاح یادآور شد: ایران ۵۰ درصد تولید انار دنیا را دارد و مازندران با رتبه سوم یکی از تولیدکنندگان برتر انار در کشور است و شهرستان بهشهر بیشترین میزان تولید انار استان را دارد.

استاندار مازندران گفت: با وجود کمبود آب در سال ۹۴ تولید محصولات کشاورزی مازندران در سال ۹۵ با مدیریت صحیح افزایش یافت و با توجه به وضعیت خوب بارندگی در سال جاری قطعا تولیدات کشاورزی استان در سال ۹۶ افزایش قابل توجهی دارد.

سید خالق سجادی فرماندار بهشهر نیز در سخنانی اظهار کرد: شهرستان بهشهر با وجود ۱۲ هزار هکتار انارستان طبیعی و خودرو در منطقه میانکاله و ۱۳۰۰ هکتار باغات انار ظرفیت و پتانسیل بسیار بالایی برای توسعه کشت انار و صنایع تبدیلی دارد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری ۳ دوره جشنواره انار اشرف در سال‌های گذشته موجب تشویق کشاورزان به توسعه باغات انار شد و در طی ۳ سال گذشته ۳۵۰ هکتار به سطح زیر کشت باغات انار شهرستان افزوده شده است، عنوان کرد: اگر احداث هر ۲ هکتار باغ را یک شغل در نظر بگیریم، حدود ۱۷۵ نفر شغل مستقیم و‌ تعدادی اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.

سجادی اظهار کرد: به همین منظور توسعه باغات انار می‌تواند زیرساخت‌های لازم را برای سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی شهرستان بهشهر فراهم سازد.

فرماندار بهشهر خاطرنشان کرد: ‌مبارزه با آمریکا و استکبار فقط در سنگرهای نظامی میسر نیست بلکه می‌توان با اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل به این مهم دست یافت که یکی از راههای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی به فراخور هر منطقه، توسعه پتانسیل‌های آن منطقه است که در شهرستان بهشهر توسعه کشت انار و ایجاد صنایع تبدیلی آن می‌تواند به شعار اقتصاد مقاومتی در این شهرستان جامه عمل بپوشاند.

‌گزارش از: مریم یخکشی، خبرنگار ایسنا، منطقه مازندران
57378647 جشنواره‌ای با طعم دانه‌های یاقوت‌

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد