جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی شیراز در بهار

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ شهریور ۱۳۹۹

جاهای دیدنی شیراز در ایام نوروز و بهار بسیار دیدنی است. جاذبه های دیدنی شیراز و مکان های توریستی شیراز در دنیا بینظیر بوده و حتما توصیه می شود. در این مطلب ما به شما جاهای دیدنی شیراز را که در بهار می توانید بازدید کنید معرفی می کنیم. شیراز با زیبایی های فراوانش توجه کارشناسان بین المللی را نیز به خود جلب کرده و دو اثر مهم جهانی را به ثبت رسانده است. این آثار بسیاری را از سراسر دنیا به سوی خود می کشانند، پس در سفرتان به شیراز حتما و حتما بازدید از آنها را در برنامه خود بگنجانید.

مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک شیراز به دلیل نورهای رنگارنگی که از پشت شیشه‌های رنگی آن درطول روز به داخل آن می تابد شهرتی جهانی دارد. مسجد نصیرالملک یکی از ده مسجد زیبای دنیاست، ورودی اصلی مسجد از کاشی هفت رنگ با تزیینات گل سرخ و گل زنبق شیراز پوشیده شده است.
آدرس : در محله گود عربان و در جنوب خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی امامزاده شاه چراغ قرار گرفته است.

مسجد نصیرالملک جاهای دیدنی شیراز در بهار
دشت ارژن

دشت ارژن، ارجن یا ارزن، تنها ۶۰ کیلومتر با شیراز فاصله دارد. این منطقه که در حاشیه جاده اصلی شیراز – بوشهر قرار دارد به دلیل کوچ پرنده‌های مهاجر به دریاچه آن در شش ماه دوم سال دیدنی‌تر هم می‌شود. ارژن منطقه‌ای حفاظت شده و پر از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است و در گذشته‌ای نه چندان دور شیر ایرانی هم در آن زندگی می‌کرده. دشت ارژن همه زیبایی‌ها را یکجا دارد. در بهار پر می‌شود از شقایق‌های وحشی و در تابستان نسیم خنکی صورتت را نوازش می‌کند.

ارژن جاهای دیدنی شیراز در بهار

آرامگاه شاه چراغ

آرامگاه شاهچراغ در کنار میدان احمدی شیراز قرار دارد. شاهچراغ آرامگاهی است که در آن حضرت میر سید احمد فرزند امام موسی کاظم (ع) معروف به شاه چراغ و برادر امام رضا (ع) دفن شده است. در آغاز قرن ۳ هجری شاهچراغ به شیراز هجرت کرد و در آنجا وفات یافت.

Shah cheragh 0725 mm5 جاهای دیدنی شیراز در بهار
باغ ارم شیراز

این باغ در جبهه شمال غربی، خارج از شهر شیراز در استان فارس و در دامنه کوه آسیاب سه‌تایی قرار داشته و در حدود ۳-۲ کیلومتر تا کوه معروف بابا کوهی، در شهر شیراز فاصله دارد.

اطراف آن بیابان و رودخانه و سنگلاخ بوده، با گسترش شهرنشینی در جبهه غربی، به تدریج این باغ در داخل بافت شهری قرار گرفته. در حال حاضر در انتهای خیابان ارم و در تقاطع بلوار شرقی ـ غربی و بلوار شمالی ـ جنوبی جام جم و آسیاب سه تایی، باغ ارم قرار گرفته است. این باغ به مناسبت عمارت و باغ بزرگی که در گذشته توسط شداد بن عاد پادشاه عربستان جنوبی به رقابت با بهشت ساخته شده، به باغ ارم مشهور گردیده است.

baghe eram 0610 az 1 جاهای دیدنی شیراز در بهار
تخت جمشید

آثار تاریخی و باستانی تخت جمشید در نزدیکی شهر مرودشت و در فاصله حدود ۶۰ کیلو متری شمال شرق شیراز قرار دارد

یونانیان به آن پرسپولیس می‌گفتند و در ایران قدیم نیز به آن پارسه و چهل منار گفته می‌شده است. پارسَه یا تخت جمشید یکی از شهرهای باستانی ایران است که سالیان سال پایتخت هخامنشیان بوده است. اسکندر مقدونی سردار یونانی به ایران حمله کرد و این مکان را به آتش کشید.

اما ویرانه‌های این مکان هنوز هم پابرجاست. این مکان هم‌اکنون یکی از آثار جهانی ثبت شدهٔ ایران در یونسکو است.

jamshid2301 mm جاهای دیدنی شیراز در بهار
حافظیه

شمس‌الدین محمد حافظ ملقب به خواجه حافظ شیرازی و مشهور به لسان الغیب از مشهورترین شعرای تاریخ ایران زمین در سال ۷۲۶ قمری در شیراز به دنیا آمد.

اطلاعات چندانی از خانواده و اجداد خواجه حافظ در دست نیست و ظاهراً پدرش بهاء الدین نام داشته و در دوره سلطنت اتابکان فارس از اصفهان به شیراز مهاجرت کرده است.

شمس الدین از دوران طفولیت به مکتب و مدرسه روی آورد و علوم و معلومات معمول زمان خویش را در محضر علما و فضلای زادگاهش آموخت و از این بزرگان بویژه قوام الدین عبدا… بهره‌ها گرفت.

hafez.jpg10 جاهای دیدنی شیراز در بهار
بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است. این بازار به فرمان کریم خان زند ملقب به وکیل الرعایا در سال‌های (۱۱۷۲-۱۱۹۳هـ.ق) ساخته شد. بازار وکیل در مرکز شهر شیراز (شرق میدان شهدا) قرار گرفته است و مسجد و حمام تاریخی وکیل نیز در کنار این بازار قرار دارند. معماری این بنا برگرفته از بازار قیصریه لار و بازارچه بلند اصفهان است اما عرض بازار وکیل بیش از سایر بازارهاست.

همچنین ۷۴ دهانه طاق ضربی بازار با ارتفاع بیش از ۱۱ متر ، بلندتر از طاق سایر بازارهاست.

shiraz. 35 جاهای دیدنی شیراز در بهار

آبشار کوهمره سرخی
این آبشار در منطقه‌ای جنگلی در روستای رمقان در فاصله ۵۰ کیلومتری شهر شیراز در محور شیراز- کازرون قرار دارد. این آبشار در بالادست شالیزارهای برنج و در غرب روستا در حاشیه جاده واقع شده است. روستای رمقان دارای آبشارهای متعدد و یک جنگل بلوط است.

کوهمره سرخی منطقه‌ای باستانی در شهرستان شیراز است که نام آن در دوره صفویه در متون تاریخی نیز به ثبت رسیده است. منطقه کوهمره سرزمینی کوهستانی و جنگلی به وسعت حدود ۳۰۰۰ کیلومتر مربع است که به سه ناحیه به نام‌های کوهمره نودان، کوهمره جروق و کوهمره سرخی تقسیم می‌شود.

آبشار کوهمره سرخی1 جاهای دیدنی شیراز در بهار
دریاچه هفت برم
دریاچه هفت برم یکی از دریاچه‌های استان فارس است که در ۵۵ کیلومتری غرب شیراز و شمال شرقی منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان واقع شده است. دریاچه هفت برم از ۴ تالاب دائمی و ۳ تالاب فصلی تشکیل شده است و مساحت آبگیرهای دائمی آن نزدیک به ۲۰ هکتار می‌باشد. مجموعه دریاچه‌های هفت برم به دلیل دارا بودن شرایط مناسب زیستگاهی و حضور عوامل اکولوژیکی مساعد نظیر پوشش گیاهی و آب شیرین، از مناطق جذب و تجمع پرندگان آبزی مهاجر است.

دریاچه هفت برم4 جاهای دیدنی شیراز در بهار

سعدیه

شیخ مصلح‌الدین مشرف بن عبدالله مشهور به سعدی شیرازی در حدود سال‌های ۵۷۱ تا ۶۰۶ هجری قمری به دنیا آمد و در حدود سال‌های ۶۹۰ تا ۶۹۵ درگذشته است. درباره نام و نام پدر شاعر و همچنین تاریخ تولد سعدی اختلاف بسیار است.

سعدی در شیراز پا به هستی نهاد و هنوز کودکی بیش نبود که پدرش درگذشت. پس از تحصیل مقدمات علوم از شیراز به بغداد رفت و در مدرسه نظامیه به تکمیل دانش خود پرداخت.
وی در نظامیه بغداد که مهمترین مرکز علم و دانش آن زمان به حاسب می‌آمد در درس استادان معروفی چون سهروردی شرکت کرد. سعدی پس از این دوره به حجاز، شام و سوریه رفت و در آخر راهی سفر حج شد.

saediyeh.jpg2  جاهای دیدنی شیراز در بهار

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 11 میانگین: 4.6]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • احسان نامنی

    سلام آیا جاهای تاریخی و تفریحی شیراز برای خردادماه بازه

    ۳۱ اردیبهشت, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • داود

    تنوع گیاهی و گلها، درهم‌آمیختگی رنگ‌ها، بوها، صدای پرنده‌ها، در کنار معماری بناها، در باغ‌های شیراز فضایی به وجود آورده که زمان در اونها واقعااااااا به یه شکل دیگه سپری می‌شه، انگار که با بودن در اونها در دنیای دیگه ای هستیم عمارت شاپوری، باغ ارم، باغ دلگشا، مسجد نصیر الملک، حافظیه، سعدیه و … از جمله بهترین مکانهای شیراز هستن.

    ۲۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد