رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ فروردین ۱۳۹۴

تپه های باستانی واوان

لینک این مطلب کپی شد!

تپه واوان مربوط به دوره اشکانیان است و در شهرستان اسلام‌شهر، شهرک واوان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۷۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این تپه در کنار «شهرک واوان» قرار دارد. طبق مطالعات انجام شده تپه واوان جزو غار تهران بود و دروازه غار تهران به این تپه منتهی می شد. آنچه در این تپه کشف شده بنایی است که ۱۴ اتاق منظم دارد. شکل اتاق ها نشان می دهد که این بنا به مردم عادی تعلق نداشته و به احتمال زیاد بنایی نظامی یا دولتی بوده است. درهای ورودی اتاق های بنا از یک جهت باز می شود. اتاق ها دارای دیوار مشترک هستند و اندازه آنها نیز یکسان است.

در تپه واوان آثار مُهری به دست آمده که احتمالاً برای ممهور کردن بسته هایی که به این محل ارسال می شد، به کار می رفت. از دیگر آثار یافت شده در تپه واوان ، آثار گچبری و اشیاء فلزی است که ۹۵% این اشیا خاص جنگ افزارهایی چون سر پیکان ، شمشیر و خنجر است. کشف این اشیا بر گمان نظامی بودن بنا می افزاید. در این منطقه همچنین سکه های مسی ( فلوس) باقی مانده از دوران صفویه یافت شده است.

ظروف چینی و سفالینه های آبی و سفید رنگ یافت شده در این مکان نیز متعلق به دوران صفویه است. کشف النگوهای زنانه و نیز وسایل کره گیری که از دوران آل بویه باقی مانده ، این حدس را تقویت می کند که شاید در دوران آل بویه این تپه محل زندگی، خانواده هایی بوده که زندگی شبانی داشتند.

واوان تپه های باستانی واوان

1 تپه های باستانی واوان

2 تپه های باستانی واوان

           
 

نظر کاربران :

  • مهدی

    سلام.این تپه باستانی دقیقا روبروی خانه ما قرار داره و هیچ رسیدگی و توجهی به اون نمیشه اخیرا هم اومدن یه حفاری کردن که خیلی هم ماهرانه بوده و اصلا معلوم نیست مسئولین خبر دارن یا نه

    ۲۱ تیر, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
  • جمال زهرایی

    منم چند سال پیش ی ادم کوتوله اونجا دیدم چون خونمون نزدیکه وای خدا باورم نمیشد ولی هست واقعیت داره دوباره هرچی رفتم که یکی بگیرم ندیدم

    ۲۱ دی, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • رضابابازاده

    من خونم واوانه براهمین هرروز میرم تاببینم چیز باارزشی پیدامیکنم اما هیچی نیست اما به من گفتن اونجاقلعه آدم کوتوله هاست

    ۲۲ تیر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • علیرضاطهماسبی

    باسلام
    باعرض پوزش باید اعلام کنم که به خودشهرستان اسلامشهر ولت هیچ رسیدگی نمیکنی .چه به رسه که بخواد به آثارباستانیش اهمیت بده …..

    ۲۵ خرداد, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
    • علیرضاطهماسبی

      منظور دولت بود

      ۲۵ خرداد, ۱۳۹۹
  • مهرگان نوروزی

    چیزی از این تپه جز یک خرابه باقی نمانده! هیچ حصار یا دیواری ندارد. هر چیز با ارزشی وجود داشته بیرون بردن. الان آشغال دونی شده. جای تاسفه.

    ۲۷ تیر, ۱۳۹۴ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *