جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تالاب آجی گل

تاریخ بروزرسانی :
۷ دی ۱۳۹۷

تالاب آجی گل در شمال شهرستان گنبد کاووس و در جنوب روستای تنگلی واقع شده است. مساحت آن حدود ۳۶۰ هکتار می‌باشد. عمق این تالاب از ۱ تا ۵ متر در نقاط مختلف متغیر است. تالاب بین المللی آجی گل با مساحت ۳۲۰ هکتار و حجم آب ۷/۲ میلیون متر مکعب ، در حدفاصل دو تالاب آلماگل و آلاگل قرار دارد.
مسیر دسترسی به این تالاب ها از شهر گرگان به سمت آق قلا و اینچه برون است. برای رسیدن به این تالاب ها باید مسیر ۸۰ کیلومتری را از شهر گنبد کاووس تا بخش مرزی داشلی برون طی کرد.

تالاب آجی گل همچنین در شمال ” شوره زار آلاگل ” و در فاصله ۲ کیلومتری شرق دریاچه ” شور” قرار دارد و ارتفاع آن از سطح آبهای آزاد ، منفی چهار متر است. این تالاب زیر نظر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گنبدکاووس اداره می شود. تالاب بین المللی آجی گل از ۲ بخش شرقی و غربی تشکیل شده که بخش غربی آن نسبت به بخش شرقی عمیق تر است. اگر چه دو بخش شرقی و غربی در اصل یک اکوسیستم واحد را تشکیل می داده است ولی عبور جاده از میان آنها ضمن بر هم زدن این اکوسیستم واحد این تالاب بزرگ را به دو تالاب کوچک با آسیب پذیری بیشتر تقسیم کرده است.
دیدن طبیعت زیبای تالاب آجی گل در ایام بهار به طبیعت‌گردان توصیه می‌شود. از دو بخش این تالاب؛ قسمت غربی آن تا حدودی عمیق و عمق آن در بیشتر نقاط یک تا ۵/۱متر و حداکثر سه متر می‌رسد و قسمت شرقی آن پوشیده از نی و از بخش غربی جدا می‌شود. آب این تالاب نیز از طریق رودخانه اترک تامین می‌شود و دریاچه نمک یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی این بخش مرزی است که در پائین دست روستای تنگلی قرار دارد.
این منطقه جزو منطقه تیراندازی ممنوعِ نوار مرزی محسوب می گردد. این تالاب مالکیتی دولتی دارد و قابلیت های ویژه ای در جهت جذب توریست و تخقیقات دارد. هرچند تغییر رژیم آبی رودخانه اترک در اثر سدسازی و کم آبی جزو عوامل تهدید کننده آن محسوب می شوند.
پرندگان تالاب آجی گل : فلامینگو، غاز پیشانی سفید، پلیکان سفید، پلیکان پاخاکستری، قوی گنگ، قوی فریاد کش، انواع کشیم ها، بو تیمار های کوچک، سلیم ها و پرستو ها که بسته به شرایط جوی هر ساله چه از نظر جمعیت و چه از نظر انواع متفاوت خواهد بود.
ماهیان تالاب آجی گل : طبق گزارش های سازمان حفاظت محیط زیست در تالاب آجی گل نزدیک به ۸ گونه ماهی وجود دارد که ۴ گونه آن شامل کلمه، سیاه ماهی، آلبرنوس و ” باربوس بومی و ۴ گونه دیگر شامل کپور معمولی ،آمورچه، گامبوزیا و تیره کولی از گو نه های غیر بومی هستند.
مجموعه سه تالاب آلما گل، آلا گل و آجی‌ گل به عنوان تالاب بین‌المللی از سال ۱۹۷۵ در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده و با مساحت ۱۴۰۰ هکتار تحت حفاظت سازمان محیط زیست است. این تالاب های سه گانه در اراضی هموار ترکمن صحرا و در محدوده تپه های شنی کم ارتفاع و اراضی شنی مسطح قرار گرفته اند. از نظر زمین ساختی نیز بستر طبیعی آنها در منطقه ” پلایا ” است و جزو مناطق آبگیر محسوب می شود که در شمال تراس های لسی و آبرفتی دشت گرگان قرار دارد . رودخانه اترک و ریز آبه ها و سیلاب های آن نقش قابل توجهی در تامین آب این تالاب ها دارند.

—————————————————————————————————————————-
تالاب آجی گل در شمال شهرستان گنبد کاووس و در جنوب روستای تنگلی واقع شده است. مساحت آن حدود ۳۶۰ هکتار می‌باشد. در ضلع غربی این تالاب دریاچه نمک به مساحت حدود ۸۰ هکتار قرار گرفته است. عمق این تالاب از ۱ تا ۱۵ متر در نقاط مختلف متغیر است. آب این تالاب نیز از رود مرزی اترک تأمین می‌گردد.

تالاب آجی گل تالاب آجی گل

تالاب آجی گل2 تالاب آجی گل

موقعیت مکانی 14 تالاب آجی گل

تالاب آجی گل تالاب آجی گل

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    تالاب زيبايي وتالاب تلخ یا به ترکمنی آجی‌گل است

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    به زیبایی غروبش اسم قشنگیی هم داره

    ۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *