جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باغ گل روستای گرماب

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ خرداد ۱۳۹۴

روستای گرماب در کیلومتر پنجاه و دو جاده کرج به چالوس واقع شده است.
در قدیم الایام اهالی این روستا به شغل کشاورزی و دامداری مشغول بودند و عمده محصولات کشاورزی آنها جهت رفع نیاز خانواده نظیر کاشت گندم و حبوبات بوده است، تا اینکه حدودا از سال هزار و سیصد و سی به دلیل علاقه مندی مردم و شرایط آب و هوایی مناسب این روستا و از سویی نیاز بازار گل تهران به گل‌های شاخه بریده نظیر گلایول ،روستای گرماب به عنوان قطب اصلی کاشت گل در جاده چالوس مورد توجه قرار گرفت.
همکاری و تشویق مرحوم حاج ناصر فرازیان که برادر همسر مرحوم حاج لولاگرواقف مسجد و بیمارستان لولاگر درخیابان خوش تهران می‌باشد و در این روستا منزل داشتند نقش مهمی در ایجاد و توسعه گل کاری در این روستا داشته است.
در گذشته فقط گل گلایول دراین منطقه کاشت می‌شد ولی امروزه بیشتر گلهای سرما دوست نظیر پائونیا ، مارگریت ، صدفی ، نرگس ، لیلیوم و لاله در این منطقه تولید و به بازار تهران عرضه می‌شود.
باغ لاله‌ها نیز به عنوان نمادی از توانمندی و علاقه مندی مردم روستای گرماب به گل و طبیعت از سال هزار و سیصد و شصت توسط مرحوم الهیار غلامی در این روستا ساخته شد.
این گل که بومی مناطق سردسیر فلات ایران مخصوصا ایران، افغانستان و ترکیه می‌باشد در دو نوع خودرو و پرورشی رشد می‌کند.
نام این گل ، از واژه سنسکریت لعل، به معنی سرخ گرفته شده است و تا پی

ش از قرن شانزده میلادی که آن را از طریق دولت عثمانی به اتریش و سپس به هلند بردند اروپائیان هیچ شناختی از این گل نداشتند.
براساس این قضیه می‌توان گفت که لاله‌های فلات ایران، مادر تمام لاله‌ها جهان می‌باشد حتی انهایی که درهلند پرورش یافته و تبدیل به نماد این کشورشده است که یکی از بزرگترین منابع صادراتی این کشور نیز به شمار می‌آید.
این گل را در اروپا تولیپ می‌نامند، که شکل تغییر یافته لغت تولبند فارسی و ترکی است که به معنی عمامه می‌باشد و بخاطر شباهتی که این گل به عمامه دارد اینگونه نامیده می‌شود.
نام این گل از هشتصد سال قبل تا کنون درسروده‌های شعرای ایران بیان شده و همچنین نقش این گل روی نقش برجسته‌ها و مهرهای پادشاهان ایرانی از دوره ایلامی تا هخامنشی و ساسانی نیز مشاهده گردیده است.
هم اکنون باغ لاله‌ها با داشتن سی و دو نوع لاله در رنگ‌های مختلف تبدیل به یکی از مراکز جاذبه‌های گردشگری در اطراف تهران و کرج شده است.
این باغ در استان البرز شهرستان کرج و درکیلومتر پنچاه و دو جاده معروف کرج به چالوس در روستای گرماب واقع است. با زدید از این باغ رایگان می‌باشد و هر ساله در این مکان جشنواره لاله هابرگزار می‌شود.
زمان بازدید از این باغ و جشنواره ، معمولا اوایل و اواسط اردیبهشت ماه است که البته سرما یا گرمای زودرس در شروع و اتمام دوره آن تاثیر می‌گذارد.
طبیعت زیبای باغ لاله‌ها را می‌توان با چشم اندازهایی چون کوه‌های البرز، رودخانه کرج و پوشش گیاهی منحصر به فرد چالوس از جاذبه‌های گردشگری کشور نام برد که مشتاقان و گردشگران ایرانی و خارجی بیشماری را به سوی خود می‌کشاند.
از جمله گل‌های لاله ای که در این باغ پرورش داده می‌شود می‌توان به انواع متنوعی از جمله : ستاره ای، حاشیه دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی که در رنگ‌های زرد، قرمز، نارنجی،ارغوانی و صورتی می‌باشند ، اشاره نمود.

1724 باغ گل روستای گرماب

1725 باغ گل روستای گرماب

1726 باغ گل روستای گرماب

1727 باغ گل روستای گرماب

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 7 میانگین: 3.9]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد