جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازگشایی دریچه‌های کانال زیرزمینی برای حفظ این اثر است

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ شهریور ۱۳۹۹

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: بازگشایی دریچه‌های بسته کانال‌های زیرزمینی تختگاه تخت جمشید به منظور حفاظت بهتر از این اثر جهانی در برابر فرسایش آبی است.

حمید فدایی چهارشنبه ۱۹شهریورماه در جمع خبرنگاران با اشاره به کاوش دریچه حیاط شرقی کاخ آپادانا گفت: حیاط مشرف به ایوان شرقی کاخ آپادانا به‌دلیل وجود نقوش برجسته ارزشمند از پرتردد ترین فضاهای تخت جمشید است و همین موضوع، در فصول بارندگی مشکلاتی را برای بازدیدکنندگان مجموعه به‌وجود می آورد.

تخت جمشید بازگشایی دریچه‌های کانال زیرزمینی برای حفظ این اثر است

وی بیان کرد: وسعت حیاط یادشده و اندک بودن دریچه‌های هدایت و دفع آب که به شبکه آبراهه ای تخت جمشید منتهی می‌شود، سبب می شود آب‌های حاصل از بارندگی در این مکان به روانی منتقل و دفع نشوند؛همچنین در زمان بارندگی همه آب سقف روی پلکان نیز به سمت داخل حیاط کاخ آپادانا جاری می‌شود که جمع‌شدن آب، مشکلی همیشگی در مسیر تردد بازدیدکنندگان به‌شمار می‌رود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افزود: بررسی‌های صورت گرفته در مسیر آبراهه‌های این حیاط، شواهدی از وجود یکی از دریچه های بسته را در حیاط این کاخ در اختیار قرار داد و بازگشایی آن برای حل مشکلات آبگیری حیاط در اولویت برنامه باستان شناسی و ساماندهی پایگاه قرار گرفت.

وی درباره اهمیت و ضرورت فرآیند اجرایی این عملیات، گفت: همکاری همزمان دو واحد باستان‌شناسی و واحد فنی و ساماندهی پایگاه از نکات شاخص این پروژه بود که برای حل مشکل آبگیری محل، به‌خوبی محقق شد.

سرپرست گروه کاوش آبراهه های تخت جمشید و عضو هیئت علمی دانشگاه هنر شیراز نیز گفت: با درخواست مجموعه کارشناسان دفتر فنی و گروه باستان شناسی، حفاظت از این محوطه توسط گروه کاوش آبراهه ها انجام شد که به همین منظور، یک دریچه هخامنشی در حیاط شرقی کاخ آپادانا، بازگشایی و در فرآیند کاوش قرار گرفت.

علی اسدی افزود: با شناسایی دقیق محل دریچه در حیاط کاخ آپادانا، کارگاهی به ابعاد یک متر در یک متر، ایجاد و کاوش شد که در جریان کاوش کارگاه یادشده ابتدا به قطعات سنگی تراش‌خورده دارای نقوش مربوط به ساقه ستون‌ها و سر درگاه‌های معماری برخوردیم‌ که پس از برداشت این یافته‌ها در این عمق ۴۰ سانتیمتری از حیاط، دریچه مورد نظر آشکار شد.

وی ادامه داد: سپس عملیات مستندنگاری و همچنین ثبت و ضبط ویژگی‌های معماری دریچه کاوش شده، انجام شد؛ همچنین حفاظت و ساماندهی این محوطه با شیب‌بندی فضای اطراف دریچه برای هدایت آب‌های سطحی به سمت کانال‌های زیرزمینی تختگاه تخت جمشید، صورت پذیرفت.

همچنین کارشناس دفتر فنی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با تاکید بر حضور گردشگران به خصوص در مواقع بارندگی گفت: حیاط شرقی کاخ آپادانا ازجمله مکان‌هایی است که در ایام پر بازدید مجموعه جهانی میراث جهانی تخت جمشید به کانون ایست و آمد و شد بازدیدکنندگان تبدیل می‌شود.

علی تقوی به نتیجه رساندن عملیات یادشده را باهدف دفع آب‌های سطحی حیاط شرقی کاخ آپادانا مهم ارزیابی کرد و افزود: با توجه به پایش این محوطه، نیاز به دفع آب‌های سطحی حیاط بسیار ضروری بود و با وجود فعالیت‌های اخیر گروه کاوش آبراهه‌های تخت جمشید در فصل جاری، با درخواست کارشناسان دفتر فنی و گروه باستان‌شناسی این مجموعه، عملیات بازگشایی دریچه موجود انجام شد که به نتیجه رساندن آن، کمک شایانی به دفع آب‌های سطحی این محوطه خواهد کرد.

وی ادامه داد: مکان قرارگیری دریچه به‌گونه‌ای است که بخش عمده‌ای از آب‌های سطحی حیاط کاخ آپادانا را به‌خوبی به بخش کانال‌ها هدایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، فصل چهارم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید توسط پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با همکاری پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و دانشگاه هنر شیراز ۵ مردادماه ۹۹ آغاز شد و تا ۱۸ شهریور ادامه یافت.

دور جدید کاوش آبراهه‌های تخت جمشید از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و از سال ۱۳۹۱ تا پایان مرداد سال ۱۳۹۶ سه فصل کاوش توسط دومین تیم کاوش در محوطه‌ی جهانی تخت‌جمشید و با هدف مطالعه و بررسی مسیر خروجی آبراهه‌های تخت‌جمشید انجام شده است. در فصل چهارم کاوش آبراهه‌ها نیز همانند دوره‌های پیشین، هدف، حفاظت محوطه و دفع آب‌های سطحی بوده است.

اهداف کاوش فصل چهارم کاوش بخشی از آبراهه های منتهی به دروازه ناتمام و فضای روبه‌روی کاخ ۳۲ ستونی بوده است که بر اثر آن حدود بیش از ۲هزارمتر از فضای شمال شرقی تختگاه به شبکه سراسری آب‌های زیرزمینی پیوند می‌خورد. در کنار کاوش در محدوده آبراهه دروازه ناتمام، برخی دیگر از دریچه‌های هخامنشی موجود در سطح تختگاه از جمله در حیاط کاخ هدیش، بخش جنوبی کاخ صدستون و حیاط خاوری پلکان شرقی آپادانا نیز مورد کاوش قرار گرفت و عملکرد دفع آب دریاچه‌های یادشده، احیا شد.

پیش از این در تاریخ بیست و ششم مرداد ۹۹ اسکلت‌های انسانی و حیوانی در آبراهه‌های این مجموعه جهانی، نگاه‌ها را متوجه تاریخ و روایت پنهان این یافته‌ها و نیز اهمیت کاوش آبراهه ها کرد.

سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند. محوطه میراث جهانی تخت جمشید در ۱۰ کیلومتری شمال شهر مرودشت و ۵۷ کیلومتری شمال خاوری شهر شیراز مرکز استان فارس قرار گرفته است.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از یازده اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد