رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ مرداد ۱۴۰۰

انتخاب چراغ قوه مناسب کمپینگ و سفر

لینک این مطلب کپی شد!

برای انتخاب چراغ قوه مناسب کمپینگ و سفر پیشنهاد می کنیم حتما این مطلب را پیش از خرید مطالعه بفرمایید . اول از همه باید تعریف کوتاهی از چراغ قوه داشته باشیم ، به طور ساده چراغ قوه یک وسیله تقریبا کم حجم جهت ایجاد نور و روشنایی در محیط های تاریک و کم نور میباشد ، امروزه این وسیله به یک ابزار بسیار کاربردی و ضروری برای هر فرد مخصوصا برای افرادی که اهل سفر ، گردشگری ، کمپینگ و کوهنوردی میباشند تبدیل شده است و این افراد میبایست چراغ قوه ای مناسب و کاربردی همراه خود داشته باشند.

چراغ قوه ها را از نظر نوع فعالیت میتوان به چند دسته کلی شامل چراغ قوه های مسافرتی و کمپینگ ، چراغ قوه های کوهنوردی ، چراغ قوه های ورزشی ، چراغ قوه های پلیسی و نگهبانی ، چراغ قوه های خانگی ، چراغ قوه های خودرو ، چراغ قوه های غواصی، چراغ قوه های پیشانی یا هدلایت و انواع نورافکن ها تقسیم بندی نمود.

در انتخاب صحیح چراغ قوه مناسب اولین معیاری که بسیار حائز اهمیت میباشد نوع کاربرد و فعالیت و هدف کاربر میباشد که بر این اساس و توجه به این معیار میبایست چراغ قوه مناسب مورد برسی و انتخاب گردد.

-چراغ-قوه-مناسب-کمپینگ-و-سفر-3-800x450 انتخاب چراغ قوه مناسب کمپینگ و سفر

انواع لامپ در چراغ قوه ها

دومین معیار که در انتخاب چراغ قوه میبایست مورد برسی قرار گیرد نوع لامپ میباشد که مهمترین بخش چراغ قوه نیز بشما میرود ، لامپ ها در چراغ قوه به دو صورت کلی رشته ای و یا یک یا چند LED میباشند.شاید در هنگام خرید چراغ قوه به واژه لومن (lumen) که بسیار به کار برده میشود برخورده باشید ، لومن در واقع واحد سنجش روشنایی لامپ چراغ قوه میباشد ، لامپ ها در چراغ قوه به دو رنگ نوری سفید یا مهتابی و زرد یا خورشیدی تقسیم بندی میشوند که رنگ نور سفید در چراغ قوه های با لامپ LED بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد و به دلیل منقبض شدن چشم در برابر نور سفید از این نوع نور جهت استفاده در فضاهای باز و وسیع در هنگام شب قرار میگیرد.

در زیر به بخش بندی انواع لامپ از نظر روشنایی و نوع فعالیت مناسب جهت آشنایی بیشتر با واحد سنجش لومن میپردازیم :

-چراغ-قوه-مناسب-کمپینگ-و-سفر-5-800x533 انتخاب چراغ قوه مناسب کمپینگ و سفر

واحد سنجش روشنایی ( لومن ) لامپ ها

لامپ های با روشنایی ۱۰ الی ۲۰ لومن : این نوع لامپ ها در فواصل بسیار نزدیک مانند خواندن نقشه و یا نوشته و یا پیدا کردن وسیله ای در کیف و کوله پشتی کاربردی میباشند این نوع لامپ ها معمولا بر روی چراغ قوه های کوچک نقشه خوان و یا روی دسته کلید ها بیشتر مورد استفاده قرار گرفته و مسافت پرتوی نور این لامپ ها ۲ الی ۱۰ متر میباشد.

لامپ های با روشنایی ۲۰ الی ۱۵۰ لومن : این نوع لامپ ها نیز در چراغ قوه های خانگی و شرکتی و یا چراغ قوه های کوچک جهت گشت زنی های اطراف خانه و باغ و یا گردش سگ مورد استفاده قرار میگیرد و مسافت پرتوی نور این لامپ ها نهایتا ۱۲۰ متر میباشد.

لامپ های با روشنایی ۱۶۰ الی ۲۰۰ لومن : معمولا در چراغ قوه های مناسب کمپینگ های کوچک و مسافرت و بعضی از چراغ قوه های کوهنوردی نیمه حرفه ای مورد استفاده قرار گرفته و مسافت پرتوی نور این لامپ ها حدود ۲۰۰ متر میباشد.

لامپ های با روشنایی ۲۰۰ الی ۵۰۰ لومن :از این نوع لامپ ها معمولا در چراغ قوه های شکاری و یا ماهیگیری های ساحلی شبانه و کارهای فنی و تاکتیکی مورد استفاده قرار گرفته و مسافت پرتوی نور این لامپ ها حدود ۲۵۰ متر میباشد.

لامپ های با روشنایی ۲۰۰ الی ۵۰۰ لومن: از این نوع لامپ ها در چراغ قوه های کوهنوردی حرفه ای و کمپینگ های بزرگ و یا صید ماهی در هنگام شب که نیاز به پرتوی نور قوی میباشد مورد استفاده قرار گرفته و مسافت پرتوی نور این لامپ ها حدود ۳۰۰ متر میباشد.

لامپ های با روشنایی بیش از ۱۰۰۰ لومن:در چراغ قوه های جستجو (Searching) و چراغ قوه های پلیسی و نگهبانی از این نوع لامپ ها استفاده شده و دارای پرتوی نوری بالا میباشد و مسافت پرتوی نور این لامپ ها حدود ۳۰۰ متر میباشد.

در بعضی از چراغ قوه ها قابلیت تغییر مقدار روشنایی لامپ وجود داشته و میتوان این مقدار روشنایی را بر اساس نوع فعالیت تنظیم نمود این نوع چراغ قوه ها به چراغ قوه های سوئیچ دار و چند منظوره شناخته میشوند ، که در ادامه بیشتر به این موضوع پرداخته میشود.

-چراغ-قوه-مناسب-کمپینگ-و-سفر-800x600 انتخاب چراغ قوه مناسب کمپینگ و سفر

انواع باتری در چراغ قوه ها

نوع و مدل باتری نیز در انتخاب صحیح چراغ قوه مناسب بسیار مهم و کاربردی میباشد و میبایست با توجه به نوع چراغ قوه باتری مناسبی نیز انتخاب نمود.در چراغ قوه های قدیمی بیشتر از باتری های یکبار مصرف و غیر قابل شارژ استفاده میشد که به نسبت چراغ قوه های با باتری قابل شارژ از معایب و مشکلات خاصی برخوردار بودند و با پیشرفت تکنولوژی هم اکنون اکثریت چراغ قوه ها در بازار از باتری های قابل شارژ تغذیه میشوند.

باتری های شارژی معمولا به دو دسته کلی باتری های لیتیومی و باتری های آلکالینی تقسیم بندی میشوند ، در چراغ قوه های با لامپ LED از باتری های لیتیومی به دلیل قدرت بالا استفاده مینمایند و در چراغ قوه های معمولی با روشنایی کم و متوسط نیز بیشتر از باتری های آلکالینی استفاده میشود.باتری های لیتیومی از عمر بالا و ماندگاری شارژ بیشتری برخوردار بوده و بلعکس باتری های آلکالینی از عمر پایینتر و ماندگاری شارژ کمتری بخوردار میباشند و از نظر قیمت باتری های لیتیومی دارای قیمت بالاتری میباشند.

مدت زمان کارگرد برحسب ساعت محاسبه میشود. چه مدت طول میکشد تا نور خروجی با وجود داشتن باتری جدید به ۱۰ درصد برسد.ممکن است خروجی نور به مرور زمان کاهش یابد یا تا حد زیادی ثابت بماند و بعد ناگهان کاهش یابد. مدت زمان کارکرد معمولا برای هر نوع تنظیم نور داده میشود.وجود وجود نمودار مدت زمان کارکرد، بهترین تصویر از عملکرد چراغ را در طی زمان ارائه میدهد.

حالت نور و روشنایی در چراغ قوه ها

حالت و مدل نور یکی دیگر از مواردی ست که در انتخاب صحیح چراغ قوه مناسب با توجه به زمینه کاری مورد نیاز میبایست مورد توجه قرار گیرد.در برخی از چراغ قوه ها یک دکمه جهت تغییر مدل و حالت های روشنایی چراغ قوه تعبیه گردیده است تا با استفاده از این دکمه بتوان در شرایط مختلف از نور مناسب استفاده نمود این دکمه در چراغ قوه ها به دکمه سوئیچ شناخته میشود.

به عنوان مثال چند نمونه از پرکاربردترین حالت های روشنایی که در چراغ قوه های سوئیچ دار وجود دارد به شرح زیر مختصرا معرفی میگردند:

۱- نور معمولی با قابلیت تغییر از پر نور به کم نور: در برخی از چراغ قوه ها با کلیک بر روی دکمه سوئیچ مقدار روشنایی لامپ بسته به نوع شرایط محیطی و نوری مورد نیاز تغییر پیدا میکند و بسته به نوع چراغ قوه این تعداد حالت از ۲ تا ۵ حالت متغیر میباشد.

۲- حالت فلش : در این حالت نوع روشنایی لامپ به صورت چشمک زن و پیاپی تغییر حالت پیدا میکند از این مدل نور بیشتر جهت اعلام شرایط اورژانسی استفاده میگردد.

۳- حالت SOS یا اضطراری : در این حالت LED به دو رنگ آبی و قرمز چشمک زن تغییر حالت پیدا کرده و جهت علامت دادن و موارد اضطراری از نوع حالت نوری استفاده میشود.

۴- حالت مدادی و پخش : این حالت جهت تغییر پرتوهای نوری از حالت پهن به حالت متمرکز یا مدادی استفاده میشود در حالت پخش پرتوهای نوری به صورت گسترده بوده و جهت میدان دید وسیع تر از این حالت استفاده میگردد و حالت متمرکز و مدادی جهت تمرکز بر روی یک نقطه و هدف مشخص استفاده میگردد.

به این حالت در چراغ قوه ها بزرگنمایی نیز گفته میشود.برد تابش نور برحسب متر اندازه گیری می شود به این معنی است که برد چراغ قوه، قبل از اینکه تاریکی هوا به اندازه ی تابش نور ناشی از یک ماه کامل شد، چقدر میدرخشد. روشنایی ناشی از ماه کامل برای داشتن سفری ایمن و محتاطانه در فضای آزاد کافی است.

چراغ قوه های پیشانی یا هدلامپ

یکی دیگر از مدل های بسیار کاربردی و پرطرفدار چراغ قوه های پیشانی یا هدلامپ ها میباشند ، چراغ قوه های پیشنانی با استفاده از یک کش قابل تنظیم بر روی پیشانی و یا کلاه نصب میشوند و جهت استفاده برای غارنوردان ، ورزشکاران ، دوچرخه سواران و افرادی که در فعالیت های خود نیاز به استفاده از هر دو دست خود دارند و یا افرادی که در مدت زمان طولانی نیاز به حمل چراغ قوه دارند کاربردی میباشد.

در برخی از مدل های این چراغ قوه های پیشانی از دو یا چند لامپ متصل بهم جهت ایجاد نور بیشتر استفاده گردیده و برخی نیز به دلیل ضد آب بودن جهت غواصی و فعالیت های زیر آب کاربردی میباشند.

-چراغ-قوه-مناسب-کمپینگ-و-سفر-6-800x600 انتخاب چراغ قوه مناسب کمپینگ و سفر

اگر قصد خرید حضوری دارید موارد زیر را بررسی کنید:

چگونه چراغ روشن و خاموش میشود؟ آیا خود به خود در کیفتان روشن میشود؟ یا اگر قصداستفاده از آن را در هوایی سرد دارید آیا میتوانید به راحتی با وجود پوشیدن دستکش آن را روشن و خاموش کنید؟آیا چراغ قوه به اندازه ی کافی قوی است که بتواند کارهای شما را راه بیندازد؟(آیا به اندازه ی کافی نور دارد؟)آیا خوش دست است؟آیا به ابزاری برای تعویض یاتری نیاز دارد؟

مقاومت دربرابر ضربه

مقاومت دربرابر ضربه بر حسب متر اندازه گیری میشود. چراغ هارا ۶ بار در فاصله های مختلف روی بتن، جهت آزمایش پرتاب میکنند. این تست برای اطمینان از این است که آیا چراغی که تصادفا پرتاب شده، هنوز هم کارایی دارد یا خیر. البته این تست جهت بررسی مقاومت چراغ قوه هنگام برخورد با جسم سنگین یا استفاده از آن برای ضربه زدن به اشیاء دیگر نیست.

مقاومت دربرابر آب

مقاومت دبرابر آب توسط سیستم IPX بررسی میشود.
در صورت استفاده از چراغ قوه در هوای بارانی و یا محلی که آب وجود دارد، مقاوم بودن چراغ قوه در برابر آب اهمیت پیدا میکند. سه رتبه بندی استفاده میشود: دارای رتبه بندی IPX4است، پس از اعمال آزمایش پاشش این رتبه دریافت میشود. این آزمایش به این منظور است که چراغ قوه هر زاویه مقاوم دربرابر آب باشد. این آزمایش همچنین درجه ی آب گرفتگی را نیز نشان میدهد.

_IPX7 شناوری موقت: تا ۳۰ دقیقه در عمق ۱ متری

_IPX8 شناوری: تا ۴ ساعت در عمق مشخص شده

 

-چراغ-قوه-مناسب-کمپینگ-و-سفر-2-800x383 انتخاب چراغ قوه مناسب کمپینگ و سفر

نوع پرتو
بازتابنده ی لنز که لامپ را احاطه کرده است، بر نحوه ی پراکندگی نور تاثیر میگذارد. ۳ مورد رایج:

فلود(یا ثابت): یک عرض پرتو واحد. برای کارهای عادی در اردوگاه یا هنگام پیاده روی مناسب است.

اسپات(یا متمرکز): یک پرتو منفرد میباشد که در چراغ نورافکن قرار دارد تا بتواند مسافت طولانی را طی کند. این نوع برای پیداکردن مسیر یا سایر فعالیت های سرعتی مناسب است.

قابل تنظیم: عرض پرتو از گسترده تا متمرکز متغیر است. برای مثال کوهنوردی که دنبال شیب بعدی است باید از پرتوی متمرکز استفاده کند اما برای مطالعه ی یک نقشه پرتوی ثابت مورد نیاز است.

خروجی نور تنظیم شده
چراغ قوه های داری منبع تغذیه ی تنظیم شده، روشنایی پایدار و زیادی در تمام طول عمر باتری دارند. با این وجود، در آخر، میزان نور به طور ناگهانی و چشمگیری کاهش میابد. چراغ قوه های کنترل نشده در اول روشن می شوند و به دلیل تخلیه ی نیروی باتری، به تدریج کمرنگ تر میشوند.

 

حالت ها
یک تنظیم برای استفاده های عادی کافی میباشد. برخی از مدل ها۲ حالت یا بیشتر را ارائه میدهند مانند حالت (کم، متوسط، بالا و تقویت). احتمالا، به ندرت بیشتر از یک حالت را استفاده خداهید کرد، اما داشتن گزینه پرتاب نور قوی، در صورت تقاضا میتواند اطمینان بخش باشد. هرچه چراغ قوه را روی حالت روشن تری تنظیم کنید،مدت زمان کارکرد کوتاه تر میشود.

برخی از فرمول ها ممکن است حالت هایی مانند بارقه یا ویژگیSOS )کمک) را ارائه دهند.حالت های قابل برنامه ریزی توسط کاربر یا توالی حالت یک مزیت محسوب میشود. این ممکن است یک ویژگی باشد که در چراغ قوه گنجانده شده است، و یا ممکن است روی نرم افزار تنظیم شده باشد و از طریق کابل USB به چراغ بارگیری شود.

تنظیم کردن
نوع دکمه ی روشن/خاموش و حالت روشنایی برای برخی از مصرف کنندگان مهم است. برای دکمه های فشاری یا کشویی معمولا از انگشت شست استفاده میشود.یک حاشیه ی چرخان نیز میتواند به عنوان سوئیچ عمل کند و برای استفاده از آن به هردو دست نیاز است. داشتن ویژگی قفل ایمنی از خاموش شدن چراغ به طور تصادفی جلوگیری میکند و باعث میشود باتری آسیب نبیند.

برخی از این چراغ ها دارای عملکرد پرتوی خاموش (بدون کلیک)هستند که درآن سوئیچ با فشار کمتری باعث فعال شدن نور میشود و لازم نیست که برای روشن کردن چراغ یک کلیک کامل کنید یا سوئیچ را آزاد کنید. این نوع چراغ قوه هارا بدون نیاز به چرخاندن، در همه ی حالت ها میتوان خاموش کرد.این خود یک ویژگی مطلوب برای چراغ قوه است.

مواد سازنده و شکل
بدنه ی بیشتر چراغ قوه از جنس پلاستیک و یا از آلیاژ آلومینیوم است.ویژگی فولاد ضد زنگ در سر چراغ قوه، برای ایجاد مقاومت بیشتر دربرابر ضربه است. همه ی بدنه های آلومینیومی یکسان نیستند._بدنه های نازکتر، سبکتر هستند و ضخیم تر ها محکم تر هستند. بدنه های استوانه ای رایج ترین شکل هستند،اما با توجه به اینکه اگر آنها را روی سطحی قرار دهیم می غلتند، بعضی از نمونه ها برای جلوگیری از غلتیدن ساخته شده اند. علاوه بر این، ممکن است سطح بدنه دارای الگوی پیچیده ای باشد تا بتواند چراغ قوه را به سطح بچسباند و باعث کاهش لغزش شود.

اندازه و وزن
این بیشتر سلیقه ای است. چراغ قوه ی بزرگتر و سنگین تر الزاماً روشن تر نیست، اما به دلیل ظرفیت بیشتر باتری، احتمالاً مدت زمان بیشتری روشن می ماند.

لوازم جانبی
مواردی که ممکن است جداگانه به فروش برسد یا در چراغ قوه گنجانده شود شامل یک تسمه، گیره ی کمربند یا کیف چرمی، و فیلتر لنز و پخش کننده ی نور هستند که مربوط به روشنایی می باشند.

-چراغ-قوه-مناسب-کمپینگ-و-سفر-7-800x533 انتخاب چراغ قوه مناسب کمپینگ و سفر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *