رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ بهمن ۱۳۹۷

روستای پلکانی کنگ (ماسوله خراسان ) در یکی از دامنه‌های شمال شرقی ارتفاعات بینالود و در ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد است که قدمتی بیش از ۱۵۰۰ ساله دارد.
اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن نخستین اقامتگاه بوم گردی در روستای تاریخی کنگ می باشد که در زمینی به مساحت ۲۷۰ متر بنا شده است. این مجموعه در ۲ طبقه که معماری آن بصورت سنتی با دیواری کاه گلی ، سقف ( بصورت تیر و پرواز ) و در و پنجره های چوبی که حس آرامش و سر زندگی را القا می کند بنا شده است. طبقه اول چایخانه سنتی به منظور صرف انواع غذا ها و دسر های محلی به شکلی هنرمندانه تزیین شده و طبقه دوم ۴ واحد اقامتی بومی با ظرفیت استاندارد ۳۵ نفر را شامل می شود.
این مجموعه در ۲ طبقه که معماری آن بصورت سنتی با دیواری کاه گلی ، سقف ( بصورت تیر و پرواز) و در و پنجره های چوبی که حس آرامش و سر زندگی را القا می کند بنا شده است.

این اقامتگاه در مرکز روستا و در بافت پلکانی روستا واقع است که مجموعا دارای ۲ واحد ۲ اتاقه و ۲ واحد تک اتاقه می باشد. هر کدام از واحدها دارای سرویس بهداشتی فرنگی-ایرانی و حمام مجزا هستند.
واحد های بزرگ ۲ اتاقه ، دارای متراژ ۴۰ متر مربع (هر اتاق ۲۰ متر مربع) می باشد. و واحد های کوچک تک اتاق آن ۱۵ متر مربع مساحت دارد.
در این اقامتگاه فضایی برای طبخ غذا توسط گردشگران طراحی نشده و اقامت همراه با وعده های غذایی قابل رزرو می باشد.
آشپزخانه مرکزی، چایخانه و رستوران در طبقه اول در نظر گرفته شده است. پذیرایی نیز با غذاهای محلی، چای، دمنوش های کوهی و شیرینی محلی صورت می پذیرد.

به دلیل ساختار تاریخی روستا و سبک پلکانی آن هیچ اتوموبیلی قادر به تردد در داخل فضای مسکونی روستا نمی باشد. و به همین دلیل از جایی که ماشین را پارک میکنید ، ۱۰ دقیقه پیاده تا اقامتگاه سنتی کنگ کهن فاصله دارید.ساختار طیبعی روستای کنگ ، سبب شده این منطقه مورد استقبال دوچرخه سواران و کوهنوردان قرار گیرد و هر ساله چندین گروه ورزشی جهت انجام فعالیت های کوهنوردی و دوچرخه سواری به این مکان بکر مسافرت کنند.

وضعیت جغرافیایی
روستای کنگ در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا و در یکی از دامنه های بینالود واقع شده است. کنگ در لغت دو معنا دارد، در لغت نامه به معنای پرنده‌ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند و معنای دیگر آن به دژ مستحکم تعبیر شده‌است. کنگ با دره های سرسبز و آب وهوایی دلپذیر و قرار گرفتن سکونت گاه هایی بر روی کوهپایه، شباهت زیادی به شهر ماسوله دارد. قدمت تاریخی این روستا و وجود گورستان قدیمی، مسجد، تکیه و رباط شاه عباسی باعث شده این روستا رفته رفته معروفیت جهانی خود را بازیابد.سقف خانه‌های این روستای قدیمی، مسطح و دیوارهای آن گلی است و اغلب از سنگ ، خشت و چوب برای ساخت این خانه ها استفاده شده است در دل این منطقه تاریخی ، رودخانه پرآبی در کنار درختان انبوه میوه (گیلاس و آلبالو ) چشم انداز شگفتی را ایجاد کرده است. در روستای کنگ به دلیل ساختار پلکانی ، بام هر خانه به عنوان حیات منزل بالاتر محسوب می شود.آب و هوای روستای کنگ ییلاقی می باشد و بطور متوسط دمای هوای آن نسبت به شهر مشهد حداقل ۸ درجه خنک تر است.
اقامتگاه در ناحیه ایی از روستا بنا شده که از پنجره های چوبی آن، چشم اندازی زیبا از دره کنگ مشاهده کنید و با صدای آرامش بخش رودخانه، تاریکی شب را تا روشنایی صبحگاهی بُگذرانید.کنگ به دلیل قدمت تاریخی که دارد در کتاب اوستا (کتاب آسمانی دین زرتشت ) و شاهنامه (کتاب حکیم فردوسی) بارها مورد اشاره قرار گرفته است.

امکانات
این اقامتگاه دارای مجوز بوم گردی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می باشد. مسافرین و خود اقامتگاه در برابر حوادث احتمالی بیمه هستند. از نکات جذاب این خانه روستایی وسایل گرمایشی آن می باشد. استفاده از کرسی سنتی در سرمای زمستان و هوای برفی کنگ می تواند تجربه ای جالب را برای شما رقم بزند. همچنین بخاری هیزمی هم در این اقامتگاه موجود است که خود از المان های سنتی این سرای بومی است. در ضمن بخاری نفتی هم قابل استفاده می باشد. به دلیل آب و هوای ییلاقی روستای کنگ در تابستان نیازی به استفاده از وسایل سرمایشی احساس نمی شود با این حال پنکه سقفی نیز موجود است.
اینترنت وای فای رایگان برای مسافرین اقامتگاه کنگ کهن فراهم است. وضعیت آنتی دهی همراه اول مناسب می باشد. اما ایرانسل روستای کنگ را تحت پوشش قرار نداده است.

نحوه دسترسی به اقامتگاه
خودرو شخصی : از مشهد وارد جاده کمربندی امام خمینی طرقبه می شوید و بعد از طی مسافتی از مسیر سد چالیدره وارد جاده نغندر به کنگ می شوید , انتهای جاده به روستای کنگ می رسید و از معبر پلکانی روستا وارد اقامتگاه می شوید .
حمل و نقل عمومی : نزدیکترین ترمینال به کنگ , پایانه مسافری وکیل آباد مشهد ( پایانه قطار شهری و اتوبوس ) می باشد همه روزه حداقل در ۵ نوبت اتوبوسهای مسافری مسافران را از مشهد به کنگ و بالعکس جابه جا می کند .

آدرس : خراسان رضوی , مشهد , طرقبه , روستای کنگ
تلفن : ۰۵۱۳۴۳۶۳۴۶۴

-بوم-گردی-کنگ-کهن اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن

-بوم-گردی-کنگ-کهن1 اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن

-بوم-گردی-کنگ-کهن2 اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن

-بوم-گردی-کنگ-کهن3 اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن

-بوم-گردی-کنگ-کهن43 اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن

           
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    منطقه که توش قرار گرفته بود قشنگ بود و ساختمان اقامتگاه در عین سادگی زیبا بود اتاق ها از لحاظ نظافن میتونست بهتر باشه برخورد پرسنل خیلی خوب بود.ارزش یبار رفتنو داره

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سفریتو

    سادگی زندگی در این منطقه واقعا موج میزنه اقامتگاه بوم گردی کنگ کهن واقعا عالیه واقعا

    ۲۷ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *