جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آیین های سال نو «مندایی» آغاز شد

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ تیر ۱۳۹۷

اهواز – ایرنا – آیین های دینی صابئین مندایی ‘پیروان حضرت یحیی(ع)’ به مناسبت فرارسیدن سال نو مندایی از صبح روز سه شنبه در اهواز آغاز شد.
پرویز عجیل زاده پژوهشگر مندایی و نویسنده کتاب یحیی تعمید دهنده و صابئین مندایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این آیین گفت: این روز به عنوان روز تولد حضرت آدم(ع) مقدس ترین روز صابئین مندایی بوده و هر ساله در چنین روزی گرامی داشته می شود.
وی افزود: صابئین مندایی در صبح این روز به مدت ۱۲ ساعت در کنار رودخانه به غسل تعمید پرداخته و از ساعت ۱۸ این روز آیین کنشو زهلی آغاز می شود.
وی توضیح داد: منداییان به مدت ۳۶ ساعت در خانه ها اعتکاف کرده و برای سلامتی مردم و رهبرشان و نیز خوب شدن بیماران دعا می کنند.
وی افزود: کنشو به معنای جارو کردن، خانه تکانی و پاک کردن است که با تعمید به معنای پاک کردن روح و روان و جسم بوده و کلمه زهل یا زهلی به معنای جلوه گر شدن است.
عید سال نو مندایی ها با عنوان عید بزرگ یا دهوا ربا، ۲ روز دیگر (۲۸ تیر) آغاز می شود.
به گزارش ایرنا منداییان اعتقاد دارند که پس از ساخته شدن جسم حضرت آدم و حوا، تعدادی از فرشتگان از سوی خداوند، مامور حلول روان(نشمتا) به جسم آنها شدند که وقتی به زمین رسیدند، ۳۶ ساعت طول کشید تا روان را وارد جسم آدم و حوا کردند.
منداییان که در خوزستان با نام صابئین نیز شناخته می‌شوند، پیروان یحیای تعمید دهنده و یکی از اقلیت‌های مذهبی ایران، عراق و سوریه هستند.
پیروان مندایی در کنار رودخانه‌های دجله، فرات و کارون زندگی می‌کنند و کتاب مقدس آنها «گنزا ربّا» یا گنج عظیم نام دارد که که آموزه های حضرت آدم و فرزندش شیتل (= شیث در فرهنگ اسلامی) را دربرداشته و حاوی روش ها و قوانین آیین مندایی است.

aein mandaei آیین های سال نو «مندایی» آغاز شد
همه مناسک صابئین مندایی وابسته به آب جاری و اصلی‌ترین رکن دینی آن‌ها غسل تعمید در روزهای یکشنبه در آب روان بوده و شغل بیشتر آنها زرگری، طلاسازی، میناکاری و قایق سازی است.
جمعیت منداییان در عراق۷۰ هزار نفر و در ایران ۲۵ هزار نفر برآورد شده است. جنگ های داخلی و حضور داعش در عراق و سوریه باعث شد بسیاری از منداییان به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. در ایران نیز، آلودگی کارون و کرخه و همچنین خشک شدن آنها بر مناسک پیروان این آیین تاثیر گذاشته ، به طوری که جمعیت آنها در دو دهه گذشته به دلیل مهاجرت به شدت کاهش پیدا کرده است.
واژه ی صابئین به عنوان یک دین، سه بار در قرآن (سوره ی ‘بقره’ آیه ی ۶۲، سوره ی ‘انعام’ آیه ی ۶۹ و سوره ی ‘حج’ آیه ی ۱۷)، در کنار ‘یهودیت’، ‘مسیحیت’ و ‘ زرتشت’ آمده است.
به اعتقاد آنها آدم، شیتل(شیث)، نوح، سام و یحیی، پیامبران پنجگانه ی مندائیان بوده و یحیی(ع) ، واپسین پیامبر آنها، کسی بود که خاله زاده خود حضرت عیسی(ع) پیامبر مسیحیان را در رود اردن ‘تعمید’ داد.
آنها معتقدند پس از عروج حضرت یحیی(ع) در سن ۶۴ سالگی به آسمان، یهودیان به کشتار پیروان آن حضرت پرداختند و مهاجرت این قوم آرامی، آغاز و بیش از ۱۸۰۰ سال پیش، در کناره رودهای ‘فرات’، ‘دجله’عراق و ‘کرخه’ و ‘کارون’ و ‘جرّاحی’ ایران ساکن شدند.
امروزه مرکزیت و رهبری معنوی صابئین دنیا در شهر اهواز است.

منبع: ایرنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    در تخت سليمان هم اجرا شد يكي دوبار

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *